مقالات

راهنمای جامع افزایش درآمد فروشگاه های اینترنتی

12 عامل اصلی در افزایش درآمد فروشگاه اینترنتی

30 فروردین, 1401Zekavatوب سایت, مقالاتدیدگاه بگذارید

12 عامل اصلی در افزایش درآمد فروشگاه اینترنتی

در سال‌های اخیر، تجارت الکترونیک به شکل قابل توجهی رونق گرفته و تعداد وب‌سایت‌های فروشگاهی به‌طرز چشمگیری افزایش یافته‌اند. در دنیای امروز، وجود فروشگاه‌های اینترنتی به یک ضرورت تبدیل شده است. با توجه به استقبال فزاینده مصرف‌کنندگان از خرید آنلاین، رقابت در این عرصه تنگاتنگ‌تر از گذشته شده است. بنابراین، افزایش بازدید فروشگاه اینترنتی مستلزم آن است که شما بتوانید تجربه‌ای لذت‌بخش، متمایز، آسان و یک‌پارچه را به کاربران وب‌سایت خود ارائه دهید. در غیر این‌صورت، آن‌ها به‌سادگی می‌توانند فروشگاه آنلاین شما را فراموش کرده و از رقیبان‌تان خرید کنند.

راهکارهای افزایش درآمد فروشگاه اینترنتی

در اصل، افزایش فروش سایت فروشگاهی نیازمند در اختیار گذاشتن یک وب‌سایت کاربرپسند است که تعاملی ساده و خریدی آسان را به‌دنبال داشته باشد. در این مطلب، قصد داریم عوامل موثر در افزایش درآمد فروشگاه اینترنتی و بهبود تجربه کاربران را با شما به‌اشتراک بگذاریم. پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

افزایش درآمد فروشگاه اینترنتی به چه عواملی بستگی دارد؟

از مهم‌ترین عوامل موثر در افزایش فروش سایت فروشگاهی می‌توان موارد زیر را برشمرد:

1. ارائه وب‌سایتی با طراحی کاربرپسند

به احتمال قوی، شما در فروشگاه آنلاین خود بهترین و چشمگیرترین محصولات را عرضه می‌کنید؛ با این حال، اگر وب‌سایت‌تان طراحی مناسبی نداشته و تجربه کاربری قابل قبولی را ارائه ندهد مشتریان بالقوه در کسری از ثانیه سایت‌تان را ترک کرده و به سایر وب‌سایت‌ها مراجعه خواهند کرد. مناسب بودن طراحی وب‌سایت از اصلی‌ترین عواملی است که به افزایش بازدید فروشگاه اینترنتی کمک می‌کند.

کاربر-پسند بودن و تجربه کاربری خوب از مهمترین اصول طراحی سایت فروشگاهی است که باید در کنار سایر اصول طراحی سایت رعایت شده و به آنها اهمیت زیادی داده شود. پیش از اینکه یک فروشگاه اینترنتی خوب داشته باشیم باید یک وب سایت خوب و حرفه ای را به عنوان بستر ایجاد فروشگاه، طراحی و راه اندازی کنیم.

بالا رفتن نرخ بازدید هم از تاثیرگذارترین مواردی است که مدت زمان توقف کاربران را در فروشگاه آنلاین شما بیش‌تر کرده و به افزایش فروش سایت فروشگاهی منجر می‌شود. برای این منظور، لازم است طراحی وب‌سایت به‌گونه‌ای انجام شود که ظاهری خوشایند، منظم و کاربرپسند را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهد.

اهمیت کاربر پسند بودن برای وب سایت های فروشگاهی

از دیگر نکات کلیدی قابل توجه در طراحی سایت می‌توان گرافیک باکیفیت و بارگذاری سریع را نام برد. از سوی دیگر، لازم است سرور میزبان سایت خود را هم با دقت کافی انتخاب کنید. در واقع، محدودیت ترافیکی سرور میزبان (Host) ممکن است برای شما دردسرآفرین بوده و در مواردی برعلیه شما عمل کند.

در این صورت، ترافیک سایت شما هم محدود بوده و بالا رفتن بازدید از آن منجر به کاهش سرعت بارگیری و از دست رفتن مشتریان احتمالی خواهد شد.

امکان جستجوی محصولات به آسان‌ترین روش ممکن هم از دیگر نکاتی است که در طراحی یک سایت فروشگاهی باید مورد توجه قرار گیرد. مجموع این عوامل در افزایش درآمد فروشگاه اینترنتی تاثیرگذار خواهد بود.

2. به‌اشتراک‌گذاری تصاویر باکیفیت و شرح دقیقی از محصولات

تهیه تصاویری باکیفیت در مناسب‌ترین زوایا و ارائه شرحی دقیق برای هر یک از محصولات از مهم‌ترین عواملی به حساب می‌آیند که انتخاب کالا را برای کاربران ساده‌تر کرده و موجب افزایش درآمد فروشگاه اینترنتی می‌شوند. بسیاری از افراد برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها از برون‌سپاری عکاسی محصولات و تولید محتوای سایت چشم‌پوشی می‌کنند؛ این تصمیم نادرستی است. چراکه مشتریان احتمالی شما از طریق مشاهده تصاویر و مطالعه محتوای به‌اشتراک‌گذاری‌شده نسبت به خرید محصولات ترغیب می‌شوند.

در این میان، کپی نبودن تصاویر و محتوا از مهم‌ترین عواملی است که به بهبود رتبه وب‌سایت در نتایج جستجوی گوگل کمک کرده و از این طریق، موجب افزایش بازدید فروشگاه اینترنتی و بهبود فروش می‌شود. تجربه نشان داده است، میان کیفیت محصول، کیفیت تصاویر و همچنین، کیفیت محتوای ارائه شده در سایت رابطه مستقیمی وجود دارد.

بنابراین، کاربران به‌محض مشاهده عکس‌های بی‌کیفیت و غیردقیق و همچنین، با مطالعه محتوای ضعیف فورا فروشگاه آنلاین را ترک کرده و به وب‌سایت دیگری مراجعه می‌کنند. به خاطر داشته باشید، شرح محصول در فروشگاه‌های آنلاین همان نقشی را برعهده دارد که فروشندگان کالا در فروشگاه‌های حقیقی ایفا می‌کنند. رعایت نکات یادشده تاثیر چشم‌گیری در افزایش درآمد فروشگاه اینترنتی خواهد داشت.

3. ارائه نسخه‌های سازگار با موبایل

سازگاری با موبایل از مهم‌ترین عواملی است که به افزایش بازدید فروشگاه اینترنتی کمک می‌کند. این روزها، بیش‌تر افراد برای مشاهده وب‌سایت‌ها و خرید اینترنتی از گوشی‌های هوشمند و تبلت استفاده می‌کنند. از سال 2015 میلادی، سازگاری با تلفن همراه به یکی از عوامل تاثیرگذار در بهبود رتبه‌بندی موتور جستجوگر گوگل تبدیل شد.

بنابراین، توجه به این قابلیت به بهبود رتبه سایت نیز کمک کرده و احتمال دسترسی طیف گسترده‌تری از مشتریان احتمالی به این سایت‌ها را افزایش می‌دهد. این در حالی است که دسترسی به برخی از سایت‌ها تنها از طریق کامپیوترهای شخصی امکان‌پذیر است. طبیعی است که آمار بازدید این وب‌سایت‌ها به مراتب کم‌تر از سایت‌هایی است که با موبایل هم سازگاری دارند.

4. فروش چندکاناله (Multi-Channel Selling)

فروش چندکاناله در سایت های فروشگاهی

فروش چندکاناله از بهترین روش‌هایی است که موجب افزایش بازدید فروشگاه اینترنتی و در نتیجه، افزایش درآمد فروشگاه اینترنتی می‌شود. از سوی دیگر، این امر به بهبود مدیریت سایت فروشگاهی نیز کمک می‌کند. با استفاده از این استراتژی و با بهره‌گیری از روش‌های مدیریت متمرکز، شما می‌توانید مشتریان احتمالی خود را در بسیاری از کانال‌ها هدف قرار داده و به افزایش وفاداری و بهبود رضایت مشتری و در نتیجه، به افزایش فروش سایت فروشگاهی خود کمک کنید.

انجام این کار، درست مشابه آن است که محصولات خود را از طریق ویترین‌های متعددی در معرض دید کاربران قرار دهید. به این ترتیب، افراد بیش‌تری با خدمات و محصولات شما آشنایی یافته و برای استفاده و بهره‌مندی از آن‌ها ترغیب می‌شوند. به خاطر داشته باشید، پیش از انتخاب کانال‌های مناسب برای کسب‌وکار خود لازم است مشتریان هدف و رسانه‌های اجتماعی مورد علاقه آن‌ها را شناسایی کنید.

5. ارائه تخفیفات ویژه

استفاده از استراتژی‌های مناسب برای تخفیف‌گذاری و ارائه کدها و کوپن‌های تخفیف از اصلی‌ترین عواملی است که کاربران را به خرید از وب‌سایت شما ترغیب می‌کند. توجه داشته باشید، تخفیف به معنای از دست دادن بخشی از سود نیست. انجام این کار به نفع خریدار و فروشنده بوده و علاوه بر ارائه قیمتی رقابتی و جلب رضایت مشتری، موجب افزایش فروش و افزایش درآمد فروشگاه اینترنتی می‌شود.

خریدار راضی، وب‌سایت شما را به دوستان، اقوام و آشنایان خود نیز معرفی می‌کند. به این ترتیب، آمار بازدید، میزان تراکنش‌ها، نرخ فروش و میانگین درآمد فروشگاه آنلاین افزایش خواهد یافت. لازم است توجه داشته باشید که پایین آوردن دوره‌ای قیمت‌ها باید براساس مطالعه کافی و با بهره‌گیری از استراتژی‌ها و تکنیک‌های صحیحی انجام گیرد. در غیر این صورت، ممکن است انجام این کار تاثیر معکوسی بر کسب‌وکارتان داشته باشد.

6. فراخوان برای اقدام

فراخوان برای اقدام (CTA) یک استراتژی نرم و ترفند موثر است که موجب افزایش بازدید فروشگاه اینترنتی می‌شود. این روزها، CTA از اصلی‌ترین ابزارهای بازاریابی به حساب می‌آید. دقت کنید، این امر به معنای دعوت از مخاطب برای برداشتن گام بعدی است؛ بنابراین، به‌هیچ عنوان نباید دارای لحنی تهاجمی بوده یا انجام فرآیندی را به کاربران تحمیل کند.

استفاده از CTAهای ساده و قدرتمند و همچنین، قرار دادن آن‌ها در مکان‌های مناسب از اصلی‌ترین عواملی است که کاربران را به پذیرفتن دعوت شما و برداشتن گام بعدی ترغیب می‌کند. بنابراین برای اثرگذاری بیش‌تر و دستیابی به اهداف خود، در هنگام طراحی دکمه‌های CTA لازم است نکات زیر را رعایت کنید:

  • استفاده از لحن دوستانه و نرم
  • قرار دادن دکمه CTA در مناسب‌ترین مکان صفحه و در معرض دید کاربران
  • توجه ابعاد دکمه CTA و کمک به وضوح هر چه بیش‌تر آن
  • استفاده از رنگ‌های مناسب برای دکمه‌ها

7. ارائه خدمات پشتیبانی به بهترین شکل ممکن

اهمیت پشتیبانی مشتری در سایت های فروشگاهی

افزایش درآمد فروشگاه اینترنتی تا اندازه زیادی به کیفیت خدمات پشتیبانی بستگی دارد. برای بهبود رضایت مشتری و ارائه تجربه‌ای عالی لازم است شما بتوانید با سرعت کافی به پرسش‌های مشتریان پاسخ داده و شکایات، مشکلات و مسائل آن‌ها را پی‌گیری کنید. بسیاری از سایت‌ها برای پاسخ‌گویی هر چه سریع‌تر به رایج‌ترین پرسش‌های کاربران، بخشی را به «سوالات متداول» اختصاص می‌دهند.

تعداد دیگری از وب‌سایت‌ها نیز با طراحی تالارهای گفت‌وگو یا ارائه خدمات پشتیبانی آنلاین 24 ساعته تلاش می‌کنند تجربه کاربران خود را از مراجعه به سایت ارتقا بخشیده و به اعتمادسازی بیش‌تر کمک کنند. به خاطر داشته باشید، پاسخ‌گویی به‌موقع و صحیح از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند یک کاربر ناراضی یا سردرگم را به یک مشتری وفادار تبدیل کند. بدیهی است که این امر موجب افزایش فروش سایت فروشگاهی خواهد شد.

8. در اختیار قرار دادن گزینه‌های متنوع برای پرداخت

ارائه گزینه‌های متنوع برای پرداخت از اصلی‌ترین عواملی است که به افزایش فروش سایت فروشگاهی کمک می‌کند. رعایت این نکته به شکل قابل توجهی در جلب اعتماد مشتریان بالقوه تاثیرگذار بوده و احتمال خرید آن‌ها را از سایت افزایش می‌دهد. سعی کنید روش های مختلفی را برای پرداخت هزینه ها توسط کاربر برای او تعریف کنید این موضوع علاوه بر جلب رضایت کاربر، اهمیت زیادی در افزایش درآمد فروشگاه اینترنتی خواهد داشت.

این روزها، بسیاری از کاربران ترجیح می‌‌دهند روند خرید کالا را از طریق کیف پول‌های دیجیتالی خود تکمیل کنند. بنابراین، علاوه بر روش‌های معمول پرداخت نظیر امکان استفاده از کارت‌های بانکی در زمان ثبت سفارش و همچنین، امکان تسویه حساب در زمان تحویل، بهتر است امکان خرید از طریق کیف پول‌های دیجیتالی را نیز در اختیار کاربران خود قرار دهید.

9. ارسال سریع

ارسال سریع سفارشات را نیز می‌توان از عوامل تاثیرگذار بر افزایش درآمد فروشگاه اینترنتی به حساب آورد. وجود انواع و اقسام فروشگاه‌های آنلاین، رقابت در این عرصه را تنگاتنگ‌تر از گذشته کرده است. در چنین شرایطی، توجه به جزئیات و افزایش سرعت ارسال سفارشات به شکل قابل توجهی در موفقیت وب‌سایت فروشگاهی و جلب رضایت مشتریان اثرگذار خواهد بود. برای ترغیب بیش‌تر مشتریان به خرید می‌توانید از گزینه ارسال رایگان نیز استفاده کنید. انجام این کار تاثیر روانی مثبتی بر کاربران داشته و به شکل قابل توجهی به بالا بردن آمار فروش و افزایش درآمد فروشگاه اینترنتی کمک می‌کند.

10. بهینه‌سازی مدیریت سایت فروشگاهی

بهینه‌سازی مدیریت سایت فروشگاهی از مهم‌ترین عواملی است که موجب بهبود تجربه کاربری شده و افزایش درآمد فروشگاه اینترنتی را به‌دنبال خواهد داشت. برخی از مهم‌ترین وظایف مدیر سایت فروشگاهی را می‌توان چنین برشمرد:

  • تامین محصولات معرفی شده در سایت
  • اطمینان از وجود محصولات کافی در انبار
  • تامین کالاهای امانی
  • برقراری ارتباطی دائمی و موثر با تامین‌کنندگان
  • مدیریت ارسال سفارش‌های ثبت شده
  • نظارت بر عملکرد بخش فنی و اطمینان از رفع خطاها و مشکلات احتمالی در کوتاه‌ترین زمان ممکن
  • اطمینان از حفظ حریم خصوصی کاربران و ارتقا امنیت اطلاعات آن‌ها
  • استفاده از تاثیرگذارترین استراتژی‌های تبلیغاتی و بازاریابی به‌منظور افزایش بازدید فروشگاه اینترنتی

11. عملکرد شفاف

عملکرد شفاف از مهم‌ترین عواملی است که به جلب اعتماد، ایجاد وفاداری و بهبود رضایت مشتری کمک می‌کند. یک مشتری راضی، مطمئنا فروشگاه آنلاین شما را به دیگران نیز معرفی خواهد کرد. این امر موجب افزایش بازدید فروشگاه اینترنتی شده و به افزایش درآمد فروشگاه اینترنتی و فروش بیش‌تر منجر خواهد شد. برای این منظور، لازم است مشخصات محصولات و خدمات ارائه شده در وب‌سایت را به شکل کاملا دقیقی در اختیار کاربران قرار داده و ویژگی‌های آن‌ها را بدون اغراق و براساس واقعیت برای آن‌ها شرح دهید.

از سوی دیگر، پس از ثبت سفارش لازم است مشتری در جریان مراحل مختلف آماده‌سازی و ارسال کالای خریداری شده قرار گیرد. در عین حال، دسترسی به کد ره‌گیری مرسوله از اصلی‌ترین مواردی است که تصویر دقیقی از روند ارسال و جابه‌جایی بسته را برای مشتری ترسیم کرده و آگاهی از زمان تحویل کالا را امکان‌پذیر می‌کند.

12. تبلیغات دقیق و هدفمند

تبلیغات دقیق و هدفمند به شکل قابل توجهی در افزایش بازدید فروشگاه اینترنتی تاثیرگذار است. با نگاهی اجمالی به عملکرد معتبرترین و شناخته‌شده‌ترین وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین جهان می‌توان دریافت حتی آن‌ها هم همچنان بخش قابل توجهی از سرمایه خود را به تبلیغات اختصاص می‌‌دهند. برای اطمینان از انتخاب روش‌های تبلیغاتی مناسب لازم است با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید.

سخن آخر

با توجه به موارد یاد شده، افزایش درآمد فروشگاه اینترنتی به مجموعه‌ای از عوامل فنی، مدیریتی، روانشناختی و لجستیکی بستگی دارد. با رعایت نکات مذکور شما هم می‌توانید وب‌سایت فروشگاهی خود را به خوبی مدیریت کرده و نرخ بازدید و سوددهی آن را بهبود بخشید.

همچنین شرکت توسعه گران آریاز به عنوان یکی از بهترین شرکت های طراحی وب در مشهد، در زمینه طراحی و راه اندازی انواع فروشگاه های اینترنتی، می تواند به شما کمک کند و وب سایتی را برای شما طراحی کند که از نظر فنی و اصول طراحی سایت، در بهترین سطح ممکن باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×

درخواست مشاوره