مقالات

طراحی سایت تعاملی یا Interactive Web Design

9 آبان, 1401Zekavatمقالات, وب سایتیک دیدگاه

طراحی سایت تعاملی برای ارتباط بهتر با کاربر

در حال حاضر دیگر این که شما در وب سایت تان مقداری محتوا قرار بدهید و منتظر معجزه باشید، کافی نیست. فراهم کردن یک تجربه کاربری آنلاین بدون تعامل با کاربر مانند این است که شما کالایی را تولید کنید که هیچ مصرف کننده و متقاضی ای نداشته باشد. به همین خاطر شما باید وب سایت خودتان را برای این هدف بهینه سازی کنید. این موضوع باعث ایجاد یک تعامل دوطرفه می شود و این در شرایطی است که ارتباط مستقیم امکان پذیر نیست.

وب سایت ها یا باید به داده های وارد شده توسط کاربر پاسخ بدهند و یا با استفاده از انیمیشن های جذاب، صداها و سایر برنامه های کاربردی تحت وب، کاربر را در مسیر رسیدن به اطلاعات مورد نظرش همراهی می کنند. این روش طراحی سایت (سایت تعاملی) به کاربر احساس خوبی می دهد و باعث می شود که مدت زمان بیشتری را نیز در وب سایت شما بگذارند.

طراحی وب سایت تعاملی و ایجاد روش های گوناگون برای تعامل با کاربر تاثیر بسیار زیادی در سئو، نرخ تبدیل و میزان فروش در یک وب سایت تجاری دارد. ما در شرکت توسعه گران آریاز، به عنوان یکی از بهترین شرکت های طراحی سایت در مشهد، از این روش ها طراحی سایت مشتریان مختلف استفاده کرده ایم و نتایج بسیار خوبی را مشاهده کرده ایم.

طراحی سایت تعاملی یا Interactive web design

طراحی سایت تعاملی یا Interactive web design چیست؟

طراحی تعاملی وب سایت به معنی طراحی سایت با یک سیستم تبادل تعامل گرایانه می باشد. این متد به طراح این امکان را می دهد که تجربه کاربری بهتری را برای کاربر یک وب سایت فراهم کند. تکنولوژی هایی مانند فلش، کوییک تایم و سیلور لایت، از مواردی هستند که در این متد به کار گرفته می شوند.

هدف طراحی یک وب سایت تعامل گرا، این است که تجربه کاربر در استفاده از آن را به نوعی مجذوب کننده تر و پویا تر شود. به همین خاطر وب سایت هایی که به این روش طراحی می شوند، از نظر بصری بسیار جذاب بوده و استفاده از آن ها لذت بخش تر است. از این روش طراحی می توان در تبلیغات کالا یا خدمات، طراحی وب سایت های فروشگاهی و توسعه شبکه های اجتماعی نیز استفاده کرد.

وب سایت تعامل گرا چیست؟

به زبان ساده، یک وب سایت تعاملگرا با مردم تبادل و ارتباط بهتری برقرار می کند. هدف اصلی یک وب سایت تعامل گرا (Interactive website)  این است که برای کاربر محتوایی سرگرم کننده، جذاب و با ارزش ایجاد کند که او را به تعامل با آن وب سایت تشویق کند. یک وب سایت پویا نه تنها از لحاظ بصری برای کاربر جذاب است، بلکه او را با المان ها و امکانات وب سایت درگیر نیز می کند.

در دنیای امروز وب سایت ها دیگر، فقط مجموعه ای از المان ها و محتوای نوشتاری ثابت نیستند؛ وب سایت ها امروزه تبدیل به بسترهایی برای ایجاد تعامل و همکاری برای کاربران شده اند و در کنار آن به کاربر محتوایی مفید و با ارزش نیز ارائه می کنند.

توسعه وب سایت به نحوی که بتواند خود را با داده های دریافتی سازگار کند و به نوعی نسبت به آن پویایی و تحرک نشان دهد به عنوان بازاریابی دیجیتال تعاملگرا شناخته می شود. این تعامل پویا در اکثر موارد بصورت جلوه های بصری یا تغییر شکل المان ها بسته به اطلاعات ورودی کاربر، نمایش داده می شود. بجای اینکه کاربر تنها با مطالعه و گشت و گذار در وب سایت به اطلاعات مورد نیازش دست پیدا کند، او را با خود درگیر کرده و امکان تعامل را برای کاربر ایجاد می کند.

چرا باید وب سایت تعاملگرا طراحی کنیم؟

اولین تاثیر یک وب سایت تعامل گرا کاملا به طراحی آن بستگی دارد و طراحی چنین وب سایتی کار ساده ای نیست. این وب سایت باید به اندازه کافی سرگرم کننده، آموزنده و خاص باشد تا بتواند کاربر را مشتاق به ماندن در وب سایت کرده تا از محتوای وب سایت بیشتر استفاده کند. طراح ها و برنامه نویس ها همواره در حال بهتر کردن عوامل جذاب و تعاملی در وب سایت ها هستند و هدف شان ایجاد تجربه جذاب تر و سرگرم کننده تر است.

چطور یک وب سایت تعاملگرا طراحی کنیم؟

روش های زیادی وجود دارد که می تواند میزان ماندگاری و درگیری کاربر با وب سایت را افزایش دهد. نکته مهم در استفاده از ابزارهای تعامل با کاربر این است که آن ها را به گونه ای طراحی کنیم که به کاربر احساس تاثیرگذار بودن و قدرت کنترل بدهد. اما در حالت کلی می توان گفت که هر ابزار یا امکاناتی که به کاربر اجازه دهد که با وب سایت تعامل ایجاد کند و بتواند حتی برخی از موارد و آیتم ها را تغییر دهد، به این هدف کمک می کند و می توان آن ها را از جمله ابزارهای طراحی سایت تعامل گرا در نظر گرفت.

در ادامه تعدادی از روش ها و ابزارهایی که می تواند باعث ایجاد تعامل کاربر و وب سایت شود را معرفی می کنیم.

ابزارهای مهم در طراحی سایت تعامل گرا

1. ابزارهای ساده ایجاد تعامل

برای کاربران خود ابزارهای ساده ای برای تعامل با وب سایت ایجاد کنید. مواردی مانند کوییزها، بازی های ساده و کوتاه، تست های هوش و شخصیت شناسی و ماشین حساب های خاص مانند ابزارهای محاسبه مالیات و سایر ابزارهایی که با موضوع و هدف وب سایت شما خوانایی داشته باشند، از جمله ابزارهای ساده ای هستند که می توانند تعامل کاربر با وب سایت شما را افزایش دهند. طبق بررسی ها ابزارهای این چنینی که با دریافت اطلاعات از کاربر، سریعا نتیجه پردازش داده ها را به کاربر اعلام می کنند، باعث افزایش ماندگاری و درگیری کاربر با وب سایت می شوند.

2. المان ها و آیتم های تعاملی

استفاده از المان ها و آیتم های جذاب و چشمگیر در یک صفحه از وب سایت باعث می شود که وب سایت شما از دید مخاطب بسیار جالب تر و سرگرم کننده تر به نظر بیاید. برای مثال انیمیشن های رنگارنگ در زمانی که کاربر موس خود را بر روی یک لینک یا تصویر نگه می دارد، یا افکت های جذاب در زمان اسکرول کردن و یا روایت یک داستان مصور با افکت های جذاب و تعاملی و …

شما می توانید از ویدئوها و سایر المان های گرافیکی جذاب برای روایت داستان برند خودتان و تشریح کالاها و خدمات خود نیز استفاده کنید. این روش نشان داده که در افزایش میزان فروش نیز بسیار مؤثر است.

3. دریافت بازخورد و فرم ها

تشویق مردم به این که از طریق ایمیل با شما در ارتباط باشند به تنهایی خود یک روش مؤثر ایجاد تعامل و مراوده است. شاید در نگاه اول این روش فقط در ایجاد سرنخ برای فروش کالا مؤثر به نظر بیاید اما مزیت دیگر آن این است که نشان می دهد شما به نظرات و سلایق کاربران خود اهمیت می دهید.

دریافت بازخورد می تواند به شما در یافتن نواقص کالا یا خدمات تان و یا میزان کیفیت آن کمک بسیاری کند و چه بهتر که این بازخورد را از بهترین قاضی آن دریافت کنید؛ یعنی مصرف کننده های آن.

علاوه بر دریافت بازخورد شما می توانید از فرم ها نیز برای ایجاد تعامل با کاربران استفاده کنید. اما در استفاده از فرم ها زیاده روی نباید کرد و فقط در موارد ضروری مانند کمیپین های تبلیغاتی و مواردی از این دست باید استفاده شوند.

ویژگی های یک وب سایت تعاملی

4. ابزارهای چت آنلاین

استفاده از ابزارهای چت و گفتگو در وب سایت ها می تواند یک روش بسیار مؤثر برای ایجاد تعامل با کاربر باشد. شما با استفاده از این ابزارها می توانید به سؤالات کاربر در هر لحظه پاسخ بدهید و این موضوع تاثیر بسیار زیادی در ایجاد رضایت و اعتماد در کاربر خواهد داشت. اما ممکن است بسیار زمان بر و مشغله آفرین باشد و نیاز باشد یک نیرو مخصوص پاسخ به سؤالات کاربر استخدام کنید.

البته در حال حاضر ربات هایی نیز وجود دارند که در ازای سؤالات مشخص به کاربر یک پاسخ از پیش تعیین شده را ارسال می کنند. استفاده از این ربات ها نیز خوب است، هرچند که هرگز جای یک پاسخ دهنده حقیقی را نخواهد گرفت.

5. محتوای تولید شده توسط کاربر

اجازه دادن به کاربر برای افزودن محتوا به صفحات سایت یک روش عالی برای ایجاد تعامل است. این کار می تواند با فراهم کردن امکان ایجاد پست مهمان در سایت،بارگزاری تصاویر و یا ایجاد یک بحث و گفتگو میان کاربران مختلف در قسمت مقالات وب سایت امکان پذیر است.

 

سخن پایانی

روش های دیگری نیز برای ایجاد تعامل با کاربران وجود دارد، اما این موارد اکثرا در وب سایت هایی با موضوع و هدف مشخص کاربرد دارند و در تمام انواع وب سایت ها کاربرد ندارند. شما باید برای ایجاد تعامل با کاربران وب سایت تان روش های جدید و مخصوص به خودتان را پیدا کنید.

مواردی که در بالا گفته شد می تواند نقطه شروع خوبی برای تعاملی کردن وب سایت تان باشد. پس ایجاد تعامل مثبت با کاربران شما می تواند از نظرات کاربران وب سایت تان برای ایجاد یک ارتباط بهتر و جذاب تر با آن ها، استفاد کنید.

اگر سؤالی در زمینه طراحی سایت تعاملی دارید، می توانید در قسمت نظرات همین مقاله آن را بیان کنید و ما در سریعترین زمان ممکن پاسخ شما را خواهیم داد. همچنین جهت دریافت مشاوره رایگان در زمینه طراحی سایت در مشهد نیز می توانید با شماره تماس شرکت توسعه گران آریاز تماس بگیرید.

1 دیدگاه در "طراحی سایت تعاملی یا Interactive Web Design"

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×

درخواست مشاوره