مقالات

نرخ تبدیل وب سایت

نرخ تبدیل وب سایت چیست؟

27 دی, 1400Zekavatبهینه سازی وب سایت, مقالاتیک دیدگاه

نرخ تبدیل وب سایت چیست و چگونه آن را افزایش دهیم؟

نرخ تبدیل چیست؟ چگونه آن را افزایش دهیم؟

تعداد زیادی از مشتریان ما در آریاز، شرکت طراحی سایت در مشهد، از ما در مورد نرخ تبدیل وب سایت سؤال می کنند و از ما راه کارهایی را برای بهینه سازی و افزایش نرخ تبدیل وب سایت شان می خواهند؛ به همین خاطر ما در این مقاله قصد داریم تا در ادامه مقالات “سئو چیست؟” و “تعریف سئو تکنیکال + چک لیست سئو تکنیکال” ، به تعریف و بررسی نرخ تبدیل پرداخته و راهکارهایی را برای بهبود و افزایش Conversion Rate یک وب سایت به شما ارائه کنیم.

در چند سال اخیر کسب و کارهای آنلاین توانسته‌اند به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کنند. ویژگی مهم کسب و کارهای آنلاین این است که می‌توان با کمک معیارهای مختلف به کنترل عملکرد آنها پرداخت. یکی از KPIهای مهم در بازاریابی دیجیتال نرخ تبدیل وب سایت یا همان conversion rate است.

اگر شما صاحب یک فروشگاه اینترنتی یا یک وب سایت خدماتی هستید حتما نیاز خواهید داشت تا درباره این معیار مهم اطلاعات داشته باشید. پس با ما همراه شوید تا درباره نرخ تبدیل وب سایت و نحوه افزایش آن بیشتر صحبت کنیم.

نرخ تبدیل یا conversion rate چیست؟

برای کسب وکارهای آنلاین اهمیت بسیاری دارد که بازدید کننده بیشتری داشته باشند. با افزایش بازدید کننده می‌توان امید داشت درصد بیشتری از این بازدیدکنندگان تبدیل به مشتری شوند. البتّه این قاعده همیشه پا بر جا نیست و در برخی از مواقع با افزایش بازدید تعداد مشتری زیاد نخواهد شد و بالطبع شاهد فروش بیشتری هم نخواهیم بود.

به همین دلیل کارشناسان دیجیتال مارکتینگ سعی کرده‌اند تا یک KPI (معیار کلیدی عملکرد) جدیدی را برای سنجش وضعیت یک کسب وکار آنلاین در نظر بگیرند. این معیار را نرخ تبدیل وب سایت می‌نامیم.

فرمول محاسبه نرخ تبدیل وب سایت

برای محاسبه نرخ تبدیل وب سایت می‌بایست تعداد مشتری در یک بازه زمانی مشخص را تقسیم بر تمام بازدیدکنندگان بنماییم و آن را در 100 ضرب کنیم.

نرخ تبدیل وب سایت می‌تواند یک عددی بین 0 تا 100 باشد. هر چه مقدار کانورژن ریت به سمت 100 نزدیک شود وضعیت یک سایت بهتر است.

اجازه بدهید برای اینکه مفهوم نرخ تبدیل وب سایت بهتر درک شود آن را با یک مثال توضیح دهیم:
فرض کنید یک سایت فروشگاهی در ماه گذشته 100 بازدید کننده داشته است که از این تعداد بازدید کننده 30 نفر آنها اقدام به خرید کرده‌اند. طبق آنچه گفتیم نرخ تبدیل مساوی مقدار زیر خواهد شد:

(30/100)*100=30%

انواع نرخ تبدیل وب سایت

در یک وب سایت شاهد این هستیم که انواع نرخ تبدیل وجود دارد. دلیل این موضوع این است که هدف تمامی کسب وکارهای آنلاین فروش نیست. به عنوان مثال یک وب سایت خبری را در نظر بگیرید که درآمد آن از تبلیغات است. در این سایت نرخ تبدیل ممکن است براساس تعداد کلیک مخاطبان به تعداد نمایش یک بنر خاص محاسبه شود.

یا در یک وب سایت خدماتی ممکن است برای مدیران سایت تعداد تماس‌های تلفنی با مرکز سرویس‌دهی اهمیت داشته باشد. در چنین سایتی نرخ تبدیل براساس نسبت تعداد تماس به تعداد بازدید صفحه تماس با ما محاسبه خواهد شد.

چرا نرخ تبدیل برای یک کسب وکار آنلاین اهمیت دارد؟

یکی از مهمترین مراحل بهینه سازی وب سایت (سئو) ، بررسی و بهینه سازی نرخ تبدیل است. در کسب وکارهای آنلاین اهمیت نرخ تبدیل(CR)  زیاد است. زیرا نرخ تبدیل وب سایت می‌تواند به خوبی وضعیت یک کسب وکار آنلاین یا میزان موفقیت یک کمپین تبلیغاتی را نشان دهد.

قیف فروش در وب سایت های تجاری

ویژگی بارز صنعت تجارت الکترونیک این است که می‌توان با کمک سنجه‌های کلیدی مختلف، وضعیت یک کمپین تبلیغاتی را بررسی کرد. این ویژگی باعث می‌شود تا امکان کنترل هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات وجود داشته باشد.

به همین دلیل نرخ تبدیل یک وب سایت به عنوان یک مولفه مهم که نشان دهنده وضعیت تبدیل کاربر به مشتری در یک بازه زمانی مشخص است به مدیران دیجیتال مارکتینگ کمک می‌کند تا بتوانند تصمیمات درست و به موقعی را اتخاذ کنند.

نرخ تبدیل این امکان را به وجود می‌آورد که بتوان عملکرد یک صفحه خاص را به دقت اندازه‌گیری کرد. با کمک بهبود نرخ تبدیل وب سایت می‌توان یک کمپین زیان‌ده را تبدیل به یک کمپین سودآور کرد.

در فروش آنلاین، افزایش نرخ تبدیل به معنای افزایش فروش و درآمد است. به همین دلیل بهینه‌سازی CR اهمیّت زیادی دارد.

راهکارهایی برای افزایش نرخ تبدیل وب سایت

خوب همانطور که شما سعی می‌کنید صفحه یا صفحاتی از وب سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه(SEO) کنید تا با کلیدواژه‌های خاصی در نتایج صفحه اول گوگل دیده شوید باید برای نرخ تبدیل سایت نیز عملیات بهینه‌سازی را انجام داد.

در بهینه سازی نرخ تبدیل وب سایت یا Conversion Rate Optimization هدف افزایش میزان نرخ تبدیل است. با افزایش CR امکان دسترسی به هدف/اهداف یک کسب وکار فراهم می‌شود. یکی از راه‌های مناسب برای بررسی وضعیت نرخ تبدیل استفاده از A/B Test است.

بهینه سازی نرخ تبدیل وب سایت

نقش A/B Test در بهبود نرخ تبدیل یک وب سایت

در روش A/B Test دو نسخه متفاوت از یک صفحه وب یا اپلیکیشن طراحی می‌شود و در اختیار تعدادی کاربر گذاشته می‌شود. سپس نرخ تبدیل هر صفحه به صورت جداگانه محاسبه می‌گردد. در نهایت صفحه‌ای که نرخ تبدیل بهتری داشته باشد به عنوان صفحه اصلی وب سایت مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در A/B Test لازم نیست 2 صفحه تفاوت زیادی داشته باشند. مثلا ممکن است تنها رنگ دکمه Call to Action تغییر کند یا جایگاه این دکمه از سمت چپ صفحه به وسط منتقل شود.

نتایجی که از این تست بدست می‌آید تاثیر بسزایی در افزایش نرخ تبدیل یک وب سایت خواهد داشت.

عوامل موثر بر روی نرخ تبدیل وب سایت

همانطور که گفتیم برای بهبود نرخ تبدیل وب سایت باید به سراغ روش‌های علمی و A/B Testing برویم. امّا توجه به برخی از پارامترها می‌تواند به ما برای بهبود این نرخ کمک کند:

Call to Action

دعوت به اقدام یا Call to Action از پارامترهای مهم در نرخ تبدیل یک وب سایت است. در یک صفحه وب باید هدف به خوبی مشخص شود تا کاربر پس از ورود به صفحه فرود(Landing Page) بداند باید چه کاری را انجام دهد. معمولا در صفحات فرودی که دکمه CTA مشخصی ندارند یا کاربر به راحتی منظور طراح را متوجه نمی‌شود نرخ تبدیل به شدت کاهش می‌یابد.

طراحی و تجربه کاربری

نرخ تبدیل وب سایت با ظاهر یک صفحه وب ارتباط دارد. حتما لازم نیست تا یک صفحه دارای طرح گرافیکی خیلی خاصی باشد. حتی در برخی از مواقع یک صفحه مینیمال می‌تواند اثر بیشتری را بر روی مخاطب بگذارد. امّا توجه به رابط کاربری و ایجاد یک تجربه خوب می‌تواند باعث افزایش نرخ تبدیل وب سایت شود.

ایجاد حس نیاز و ضرورت با کمک کپی‌رایتینگ و محتوا

همانطور که دکمه کال تو اکشن و طراحی صفحات وب می‌تواند بر روی CR تاثیر بگذارد، محتوا نیز می‌تواند نرخ تبدیل را افزایش دهد. مخاطب هنگامی که وارد یک صفحه می‌شود با کمک محتوا متوجه می‌شود که هدف از طراحی یک صفحه فرود چیست. استفاده از کپی رایتینگ(Copy Writing) و تجربه نویسی(UX Writing) می‌تواند نرخ تبدیل وب سایت را افزایش دهد.

نقش تایید اجتماعی و اعتمادسازی

وجود نظرات مثبت کاربران و مشتریان در یک صفحه وب می‌تواند میزان اعتماد مخاطبان را افزایش دهد. به همین دلیل بهتر است در طراحی صفحات فرود به استفاده از چنین مواردی توجه شود. وجود دکمه پشتیبانی آنلاین و پاسخ‌گویی سریع از جمله مواردی است که باعث اعتمادسازی و بهبود نرخ تبدیل وب سایت خواهد شد.

ارزش پیشنهادی

خیلی از اوقات مدیران وب سایت‌ها در فرآیند بهینه‌سازی نرخ تبدیل وب سایت مسئله اصلی را فراموش کرده و به سراغ مسائل ظاهری می‌روند. واقعیت این است که زمانی می‌توان CR را در یک سایت افزایش داد که ارزش پیشنهادی متناسب با نیاز کاربران وجود داشته باشد. متاسفانه در بسیاری از صفحات فرود، محصول یا خدمات متناسب با نیاز کاربر به او عرضه نمی‌شود.

برندینگ

برندینگ از جمله موضوعاتی است که بر روی Conversion Rate تاثیر می‌گذارد. بدون شک کسب و کاری که برند مشهوری را در اختیار دارد نرخ تبدیل وب سایت بالاتری نسبت به کسب و کار مشابه ولی غیر مشهور خواهد داشت.

مسائل فنی

در نرخ تبدیل وب سایت باید به مسائل فنی نیز توجه کنیم. سایتی که سرعت لود آن پایین است یا در لحظاتی سرور آن تحمل ترافیک را ندارد، نمی‌تواند نرخ تبدیل بالایی را تجربه کند. توجه به واکنش‌گرایی سایت نیز با توجه به استفاده اکثر مخاطبان از گوشی‌های هوشمند اهمیّت دارد.

ما در مقاله “سئو تکنیکال چیست؟” بصورت کامل مسائل فنی مهم و اساسی که باید در یک وب سایت بررسی و بهینه سازی شوند را بررسی کرده و یک چک لیست کامل برای سئوی تکنیکال وب سایت ، مطابق با آخرین تغییرات الگوریتم های گوگل، به شما ارائه داده ایم.

سبک‌های جدید محتوایی

ویدئو، پادکست، اینفوگرافیک، تصاویر و.. می‌توانند باعث افزایش تبدیل کاربر به مشتری در وب سایت شود. چنین فرمت‌های محتوایی سریعتر پیام یک کسب و کار را منتقل می‌کنند، آگاهی بخشی بیشتری دارند و در مجموع اعتمادسازی بهتری را ایجاد می‌کنند.

یک وب سایت، بدون بهینه سازی نرخ تبدیل، مانند یک خودروی بدون چرخ است؛ شما را به هیچ جا نمی رساند!

سخن پایانی..

بهبود نرخ تبدیل وب سایت یک فرآیند همیشگی است. هر چه نرخ تبدیل بالا برود باز هم نیاز است تا به نرخ بهتری دست پیدا کنیم. با کمک CR می‌توانیم هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی خود را مدیریت کنیم و با بودجه‌های محدود به فروش مناسبی برسیم.

1 دیدگاه در "نرخ تبدیل وب سایت چیست؟"

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×

درخواست مشاوره