مقالات

اهمیت بازاریابی محتوا

آشنایی با نقش محتوا در بهبود سئو

3 مرداد, 1401Zekavatبهینه سازی وب سایت, مقالاتدیدگاه بگذارید

آشنایی با نقش محتوا در بهبود سئو

با گسترش فضای مجازی، صفحات وب نقش مهمی را در اطلاع‌رسانی به مخاطب پیدا کرده‌اند. به همین دلیل کسب و کارهای بسیاری به دنبال توسعه فضای تجاری خود از طریق وب هستند. سئو یکی از کانال‌های بازاریابی دیجیتال است که می‌تواند موجب افزایش بازدید کننده و ترافیک برای یک کسب و کار شود. نقش محتوا در بهبود سئو باعث شده تا کسب و کارهای پیش‌رو به سراغ پیاده‌سازی مفاهیم بازاریابی محتوا در تجارت خود بروند.

نقش محتوا در بهبود سئو

سئو چیست؟

سئو چیست؟ سئو(SEO) را بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو با کلمات کلیدی مشخص تعریف می‌کنند. در دهه  ۱۹۹۰ میلادی و هم‌زمان با توسعه موتورهای جستجو، کسب و کارهای بسیاری متوجه شدند که می‌توانند از طریق این موتورها به جذب ترافیک و افزایش فروش دست پیدا کنند.

البتّه با گذر زمان الگوریتم‌های موتورهای جستجو نیز به تکامل بیشتری دست یافتند، بنابراین برای موفقیت در فرآیندهای سئو نیاز به برنامه‌ریزی بیشتری به‌وجود آمد.

با کمک سئو می‌توان بر اساس کلمات کلیدی هدف به جذب ترافیک  پرداخت. سرنخ‌های(Lead) جدیدی که از این ترافیک به دست می‌آید، می‌تواند باعث تحول در کسب و کارها شود.

نقش محتوا در بهبود سئو چیست؟

تولید محتوای سئو شده

تا حدود ۱۰ سال پیش سئو یک سایت کار چندان مشکلی نبود. با تولید یک مقاله معمولی و لینک‌سازی داخلی یا خارجی این امکان وجود داشت تا یک صفحه از سایت را با یک یا حتی چند کلمه‌کلیدی در نتایج صفحه اول گوگل قرار داد. قرار گرفتن یک لندینگ‌پیج در نتایج گوگل ترافیک زیادی را برای کسب و کارها به همراه می‌آورد که می‌توانست زمینه‌ساز درآمدزایی شود.

امّا با گذر زمان و رشد الگوریتم‌های گوگل و همچنین فعالیت گسترده رقبا، دیگر سئو یک وب‌سایت مانند گذشته کاری ساده‌ای نیست. برای اینکه موتورهای جستجو به یک صفحه از وب‌سایتی اعتماد کنند و آن را در نتایج خود نمایش دهند باید محتوایی قوی در آن وجود داشته باشد. محتوایی که توانایی درگیرکردن مخاطب را با خود داشته باشد و از طرفی به نیازهای مخاطب پاسخ مناسبی بدهد.

به همین دلیل شاهد این هستیم که امروزه سئو در کنار مفاهیم بازاریابی محتوا مطرح می شود تا امکان نتیجه‌گیری بیشتر فراهم شود.

بازاریابی محتوا چیست؟

برای اینکه بتوان به درک بهتری از نقش محتوا بر بهبود سئو دست یافت، بایستی با مفهوم بازاریابی محتوا(Content Marketing) بیشتر آشنا شویم. در بازاریابی محتوا سعی می‌شود تا با تولید انواع محتوا متنی، ویدئویی، صوتی یا تصویری به مخاطبان یک کسب و کار درباره یک موضوع مشخص اطلاعات کاملی داده شود؛ به طوری که آنها مجاب به خرید یا انجام اقدام مدنظر شوند.

بازیابی محتوا و سئو دو عنصری هستند که اگر به صورت مناسب در هر کسب و کاری به کار گرفته شوند احتمال موفقیت در فرآیندهای بازاریابی افزایش خواهد یافت.

چرا باید تولید محتوا کنیم؟

محتوا تاثیر مستقیمی بر روی فرایندهای بازاریابی و فروش خواهد داشت. به همین دلیل است که نقش محتوا در بهبود سئو اهمیت دارد.

  1. محتوا می‌تواند بر روی نرخ تبدیل قیف بازاریابی تاثیر بگذارد. در قیف بازاریابی در اولین مرحله باید به مخاطب آگاهی داده شود. آگاهی‌بخشی از جمله موضوعات مهمی است که با کمک محتوای سئومحور به‌دست خواهد آمد.
  2. در مرحله دوم با کمک محتواهای هدفمند باید توجه مخاطبان را به سمت یک محصول یا خدمت خاص جلب کرد. مخاطب با کمک محتوا می‌تواند به ارزیابی دقیق درباره یک محصول یا خدمت بپردازد.
  3. با کمک محتوا مخاطب را ترغیب به خرید یک کالا یا خدمت کرد. محتواهایی که با رعایت اصول سئو و کپی‌رایتری تولید شوند توانایی بهبود نرخ تبدیل مخاطب به مشتری را خواهند داشت.
  4. در مرحله‌ی چهارم، یک محتوای باکیفیت می‌تواند موجب افزایش وفاداری مشتری و مراجعه مجدد او به یک کسب و کار شود.

تمامی مراحل فوق نشان دهنده نقش محتوا در بهبود سئو نیز هستند. زیرا وقتی یک محتوای کاربرپسند تولید شود زمان ماندگاری مخاطب بر روی سایت افزایش پیدا می‌کند؛ که خود این موضوع بهبود سئو را به همراه خواهد آورد.

همچنین افزایش اعتماد کاربران به یک وب‌سایت و محتوای آن، موجب بهبود اعتبار و جایگاه آن سایت در نزد گوگل خواهد شد.

چگونه یک محتوای سئومحور تولید کنیم؟

اینفوگرافیک- چگونه محتوای سئو شده تولید کنیم؟

با مشخص شدن نقش محتوا در بهبود سئو باید به سراغ شناسایی فرآیندهای تولید محتوای سئومحور برویم. نکته مهم در تولید محتواهای سئومحور این است که به هر میزانی که در این زمینه هزینه کنیم به معنای یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است که اگر با استراتژی درست همراه شود می‌تواند باعث تحول و رشد هر کسب و کاری گردد.

اهمیت محتوای وب‌سایت

از آنجایی که وب‌سایت به عنوان یک بستر شخصی برای انتشار محتوا در هر کسب و کاری محسوب می‌شود، تولید محتوا در آن اهمیت خاصی دارد. محتوای وب‌سایت هر کسب و کاری نشان‌دهنده شخصیت و هویت برند آن بیزینس است. علیرغم رشد شبکه‌های اجتماعی در چند سال گذشته، میزان ترافیک و بازدید از وب‌سایت‌ها هنوز هم قابل توجه است. به همین دلیل نقش محتوا در بهبود سئو و افزایش ترافیک برای کسب و کارها مهم است.

انواع محتوای وب سایت

برای اینکه سئو یک وب‌سایت تقویت شود باید از انواع فرمت‌های محتوایی به درستی و در جای خود استفاده کرد. محتواهای متنی، تصاویر و عکس‌ها، ویدئو، پادکست و فایل‌های صوتی هر کدام می‌توانند بر روی سئو اثرگذار باشند. البته به شرطی که این محتواها بر اساس نیاز کاربران تهیه شوند.

در یک وب‌سایت علاوه بر فرمت‌های محتوایی مرسوم می‌توان سبک‌های متفاوتی از محتواها را برای بهبود سئو و افزایش تعامل مخاطبان مورد استفاده قرار داد. برخی از این سبک‌ها عبارت‌اند از:

  • کتاب‌های الکترونیکی
  • مقالات وبلاگی
  • محتواهای نقد و بررسی
  • سوالات متداول
  • نمایش نظرات مخاطبان
  • مقایسه بین دو محصول یا خدمت
  • ویدیوهای وبیناری و آموزشی
  • محتواهای آموزشی
  • انتشار گزارشات و تحقیقات انجام شده

سئو محتوا متنی

مخاطب‌محوری در تولید محتوا

برای اینکه بتوان نقش محتوا در بهبود سئو را درک کرد باید مخاطب و نیازهای او را مدنظر قرار داد. زیرا موتورهای جستجو در سالیان اخیر توجه اصلی خود را به مخاطبان معطوف کرده‌اند. ایجاد تجربه کاربری خوب در برخورد با یک محتوا باعث می‌شود تا گوگل آن مقاله را در صدر نتایج خود به نمایش بگذارد. بنابراین در تولید محتوا به همان اندازه‌ای که به اصول سئو توجه داریم بایستی به مخاطبان هم توجه کنیم.

برخی از اشتباهات رایج در تولید محتوا

اهمیت نقش محتوا در بهبود سئو موجب می‌شود تا برخی از کسب و کارها در فرایندهای بازاریابی و تولید محتوای خود دچار اشتباه شوند. این اشتباه‌ها نه تنها یک کسب وکار را از هدف خود دور می‌کند بلکه باعث آسیب جدی به بشهرت برند و جایگاه کسب و کار در نزد مخاطبانش می‌شود. معرفی برخی از این اشتباه‌ها:

1. اشتباه در انتخاب استراتژی

هر کسب و کاری برای اینکه در سئو و بازاریابی محتوا نتیجه لازم را به‌دست آورد نیاز به طراحی یک استراتژی کسب و کاری دارد. کسب و کارهایی که استراتژی مشخصی ندارند یا در طراحی استراتژی خود دچار سردرگمی هستند نمی‌توانند از نقش محتوا در بهبود سئو خود استفاده کنند.

2. عدم شناخت درست پرسونای مخاطبان

برای اینکه بتوان نقش محتوا در بهبود سئو را به درستی در یک کسب و کار پیاده‌سازی کرد باید به شناخت دقیقی از پرسونای مخاطبان دست یافت. دانستن این موضوع که مخاطبان به چه چیزی نیاز دارند به تولید محتوای تاثیرگذار کمک زیادی می‌کند.

3. اشتباه در انتخاب کلمه کلیدی

نقش محتوا در بهبود سئو زمانی می‌تواند برای یک کسب و کار سودآور باشد که کلمات کلیدی هدف بر اساس استراتژی کسب و کار تعیین شوند. انتخاب کلمات کلیدی که منجر به فروش محصولات شوند اهمیت بیشتری از کلمات پربازدید دارند. این در حالی است که در برخی از کسب و کارها هدف از تولید محتوا و سئو را فقط افزایش بازدید سایت قرار می‌دهند.

4. سئو بیش از حد محتوا

یک محتوا باید برای مخاطبان کاربردی و ارزش‌آفرین باشد. متاسفانه در برخی از کسب و کارها مخاطب به فراموشی سپرده می‌شود و تنها سعی می‌شود در محتوا اصول سئو رعایت شود. هر چند توجه به سئو در تولید محتوا اهمیت دارد امّا نباید هرگز پیام بازاریابی محتوایی را فدای سئوی بیش از حد محتوا کنیم. این اشتباه منجر به شکست کسب و کارهای بسیاری در زمینه بازاریابی موتورهای جستجو شده است.

5. عدم توجه کافی به تصاویر یا ویدئو در سئو

برای گوگل اهمیت زیادی دارد که مخاطب با یک محتوای ارتباط برقرار کند و نیاز خود را از طریق آن برآورده سازد. سئو تنها براساس متن شکل نمی‌گیرد بلکه محتواهای وب می‌توانند شامل ترکیبی از تصاویر، ویدئوها، فایل‌های صوتی در کنار متون باشند.

تولید محتوای خوب از نظر سئو

در حال حاضر هوش‌مصنوعی گوگل می‌تواند به خوبی ارتباط بین تصاویر و ویدیوها را با یک محتوا درک کند و آن‌ها را در نتایج خود به نمایش بگذارد. متاسفانه بسیاری از افراد نقش محتوا در بهبود سئو را تنها بر روی متن می‌دانند و به دیگر فرمت‌های محتوایی توجه کافی را ندارند

6. ارتباط بین محتواهای یک سایت

تولید محتوای یک فرایند منسجم است. برای اینکه بتوان نقش محتوا در بهبود سئو را به حداکثر ممکن رساند باید محتواهایی مرتبط با یکدیگر در یک وب‌سایت تولید شوند. هرچه موضوعات مقالات در یک وب‌سایت به یکدیگر مرتبط‌تر باشد گوگل به آن سایت امتیاز بیشتری در رتبه‌بندی خود خواهد داد.

7. عدم توجه به بروزرسانی محتوا

برای اینکه بتوان نقش محتوا در سئو را تقویت کرد باید به کیفیت محتوا توجه کافی داشت. با بروزرسانی محتوا  امکان تقویت محتواهای قدیمی و جلب توجه مجدد مخاطبان و موتورهای جستجو ایجاد می‌شود. اهمیتی که بروزرسانی محتوا در بهبود سئو یک سایت دارد باعث می‌شود تا موتورهای جستجو توجه ویژه‌ای  به چنین محتواهایی پیدا کنند. متاسفانه بسیاری از کسب و کارها توجه لازم را به بروزرسانی محتوا ندارند.

8. عدم توجه به ماهیت صفحات مختلف

در یک وب‌سایت شاهد صفحات مختلفی هستیم:

  • صفحه اصلی وبسایت
  • صفحات محصول
  • صفحات ارتباط با ما و درباره ما
  • مقالات

برای اینکه بتوان از نقش محتوا در بهبود سئو استفاده کرد بایستی برای هر صفحه‌ای محتواهای اختصاصی تولید کرد. به عنوان مثال محتواهای صفحات وبلاگ با محتواهای صفحه اصلی تفاوت اساسی دارند. عدم توجه بسیاری از کسب و کارها به این نکته باعث کاهش نرخ تعامل با مخاطبان می‌شود.

سخن پایانی

سئو از جمله کانال‌های مهم در بازاریابی دیجیتال است که توجه به آن می‌تواند سرنخ‌های ارزشمندی را برای کسب و کارها به همراه بیاورد. در چند سال گذشته، نقش محتوا در بهبود سئو یک وب‌سایت افزایش پیدا کرده است، زیرا موتورهای جستجو نظیر گوگل، استراتژی خود را بر اساس مخاطب‌محوری قرار داده اند. برای اینکه بتوانیم در سئو موفق شویم بایستی به اصول بازاریابی محتوا توجه کافی داشته باشیم و از این اصول در فرآیند تولید محتوا و سئو وب‌سایت‌ها استفاده کنیم.

در سالهای اخیر و با آشنایی بیشتر افراد با قدرت و پتانسیل های سئو، عده زیادی با طراحی وب سایت در مشهد و انجام فعالیت های سئو بر روی آن، موفق شده اند که میزان فروش کالا و خدمات خود را بصورت بسیار چشمگیری افزایش دهند. موتورهای جستجو و علی الخصوص گوگل می توانند به شما در رسیدن اهداف کسب و کارتان بسیار کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×

درخواست مشاوره