مقالات

سئو بهتری است یا گوگل ادز؟

سئو بهتر است یا گوگل ادز؟

16 آذر, 1401Zekavatمقالات, بهینه سازی وب سایت, گوگل ادوردزدیدگاه بگذارید

سئو یا گوگل ادز؟

افراد زیادی این سؤال را از ما می پرسند که برای رشد کسب و کار و افزایش فروش کدام روش مؤثرتر است؟

در این مقاله قصد داریم تا با یک مقایسه ساده پاسخ این سؤال را بدهیم. اگر شما هم به دنبال افزایش فروش کالا یا خدمات تان هستید و یا اینکه قصد دارید از خدمات تبلیغات در گوگل استفاده کنید، باید بدانید که سئو و گوگل ادز هیچکدام نمی توانند به تنهایی به عنوان یک راهکار برای افزایش فروش و بازدید وبسایت شما عمل کنند. البته در مورد سئو این مسئله اندکی جای بحث دارد، چراکه اگر سئو بصورت درست و با استراتژی حرفه ای انجام شود، می تواند باعث افزایش فروش و بازدید وب سایت شما بصورت رایگان شود. اما این نباید فراموش کرد که سئو یک پروسه زمان بر و طولانی است و بایست بصورت مداوم انجام شود تا صفحات سایت شما دچار افت رتبه و کاهش ترافیک نشوند. اما گوگل ادز در سریعترین زمان ممکن صفحات وب سایت شما را در صدر لیست نتایج گوگل به کاربر نمایش می دهد. همین موضوع باعث می شود که از دید ما هیچکدام از دو روش سئو و تبلیغات در گوگل (Google Ads) به عنوان یک راهکار کامل در نظر گرفته شوند.

سئو یا گوگل ادز؟

شما برای دریافت بیشترین میزان ترافیک و افزایش فروش وب سایت تان به بیشترین میزان ممکن، می بایست از هر دو روش بصورت همزمان استفاده کنید. بطور مثال شما می توانید تا زمانی یکی از صفحات وبسایت تان از طریق سئو به صفحه اول گوگل برسد، برای آن صفحه یک کمپین گوگل ادز ایجاد کنید تا در این مدت بتوانید از طریق آن صفحه درآمدزایی کرده و آن محصول یا خدمات را به فروش برسانید. ترکیب سئو با گوگل ادز می تواند به روش های مختلف انجام شود و اینکه چطور از این دو ابزار در کنار هم استفاده کنید به استراتژی بازاریابی و مارکتینگ شما بستگی دارد.

در ادامه بیشتر در مورد گوگل ادز و سئو صحبت می کنیم و این روش بازاریابی را با هم مقایسه می کنیم:

 

گوگل ادز چیست؟

گوگل ادز یک سرویس بازاریابی و تبلیغات است که توسط گوگل ارائه می شود. خدمات گوگل ادز بصورت کلی به دو دسته تقسیم می شوند شبکه نمایش و شبکه جستجو.

شبکه نمایش در تبلیغات گوگل ادز در واقع تبلیغ شما را در وب سایت های مختلف و اپلیکیشن های موبایلی بصورت یک بنر یا ویدئو نمایش می دهد.

اما شبکه جستجوی تبلیغات گوگل ادز تبلیغ شما را در لیست نتایج جستجوی افراد در سرویس های گوگل (یوتیوب یا موتور جستجوی گوگل)، نمایش می دهد و شما به ازای هر کلیکی که روی لینک تبلیغاتی شما می شود، هزینه ای را پرداخت می کنید. دقت داشته باشید که در این مدل تبلیغات گوگل ادز، شما بابت نمایش تبلیغ تان هیچ هزینه ای پرداخت نمی کنید و تنها زمانی هزینه از حساب شما کسر می شود که یک کاربر بر روی لینک تبلیغاتی شما کلیک کند.

در مقاله گوگل ادز چیست؟ ما پاسخ بسیار دقیق تر و کامل تری به این سؤال داده ایم پس اگر نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، پیشنهاد می کنم این مقاله را مطالعه نمایید.

 

سئو چیست؟

سئو یا SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است. به معنی بهینه سازی برای موتورهای جستجو. به زبان ساده تر یعنی مجموعه ای از فعالیت های مختلف که باعث می شوند وب سایت شما توسط موتورهای جستجو به خوبی شناخته شده و در لیست نتایج جستجوی گوگل به کاربر نمایش داده شوند. هدف از سئو این است که یک وب سایت در صفحه اول لیست نتایج گوگل و در رتبه های بالا به کاربران نمایش داده شود.

تصور کنید شما قصد خرید یک جفت کفش را دارید و برای این کار در گوگل عبارت “خرید کفش مردانه/زنانه” را جستجو می کنید، گوگل به شما لیستی متشکل از ده وب سایت را که بیشترین ارتباط با عبارت “خرید کفش مردانه/زنانه” را دارند، به شما نمایش می دهد. چیزی که باعث شده این ده وب سایت با این ترتیب به شما نمایش داده شوند، چیزی نیست جز سئو.

برای آشنایی بیشتر با سئو و نحوه کارکرد آن به مقاله سئو چیست؟ در وبلاگ آریاز مراجعه کنید.

 

سئو یا گوگل ادز؟

اکنون که شما با تعریف گوگل ادز و سئو آشنایی بیشتری پیدا کردید و تا حدودی با نحوه کارکرد آن ها آشنا شدید، بهتر می توانیم به این سؤال پاسخ بدهیم: سئو یا گوگل ادز؟ کدام یک می تواند کسب و کار شما متحول کند؟ کدام روش در افزایش درآمد وب سایت تجاری شما تاثیرگذار تر است؟

توجه داشته باشید که منظور ما از گوگل ادز صرفا شبکه جستجوی آن است و مقایسه میان سئو و تبلیغ در لیست نتایج جستجوی گوگل انجام می شود.

 

برای اینکه بتوانیم به سؤالاتی که مطرح شد پاسخی درست بدهیم، بهترین راه این است که اصلی ترین مزایا و معایب گوگل ادز و سئو را بررسی کنیم.

مزایای سئو

مزایا و معایب سئو

مطمئن ترین روش افزایش ترافیک وب سایت

سئو یا بهینه سازی وب سایت، در صورتی که به خوبی اجرا شود می تواند مطمئن ترین روش برای افزایش ورودی یک وب سایت باشد. یک سئوکار یا متخصص سئو با بکارگیری روش ها و تکنیک های مختلف کاری می کند که یک صفحه از وب سایت شما برای یک عبارت مشخص رتبه خوبی در لیست نتایج گوگل کسب کند. اگر این صفحه از وب سایت شما در صفحه اول گوگل نمایش داده شود می توانید تا حد خوبی ورودی و ترافیک به وب سایت تان جذب کنید.

و یا اگر لینک سایت شما جزو سه نتیجه اول جسجتوی عبارت هدف تان باشد، ترافیک وب سایت شما به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند. اما رسیدن به این رتبه و در برخی حوزه ها حتی رسیدن به صفحه اول نتایج گوگل کار زمان بر و دشواری خواهد بود.

سئو تقریبا رایگان است

اگر شما خودتان سئو و بهینه سازی وب سایت را یاد بگیرید، دیگر نیازی به هزینه کردن برای استخدام سئوکار نخواهد بود. شما می توانید خودتان به خوبی از پس بهینه سازی یک وب سایت بر آمده و آن را به صفحه اول گوگل و رتبه های بالا برسانید.

اما اگر شرایط فراگیری سئو را بصورت تخصصی ندارید باید یک متخصص سئو استخدام کنید و یا اینکه سئو سایت تان را به یک فریلنسر سئو برون سپاری کنید. در این شرایط شما باید دستمزد سئوکار را در هزینه های خودتان پیشبینی کنید. هزینه سئو یک وب سایت معمولا بر اساس میزان سختی کلمات کلیدی مدنظر شما تعیین می شود. (البته برای اکثر وب سایت ها هزینه جداگانه ای باید برای سئو تکنیکال در نظر گرفته شود.)

سئو دیر و زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد!

فرایند رسیدن یک صفحه از وب سایت به صفحه اول گوگل در اکثر موارد طولانی خواهد بود، مگر آنکه رقابت در آن حوزه بسیار پایین باشد. اما زمانی سئو به نتیجه برسد و تاثیر خود را بگذارد دیگر می توانید بابت ورودی وب سایت تان تقریبا مطمئن باشید. دلیل اینکه نمی توان صد در صد مطمئن بود این است که اولا شما فرایند سئو به اینجا ختم نخواهد شد و شما باید همچنان بر روی بهینه سازی و سئو سایت کار کنید.

دوما، در 99 درصد حوزه ها، شما تنها کسی نیستید که در حال سئو کردن وب سایت تان برای یک عبارت هستید. در همه حوزه ها شما رقیب یا رقبایی خواهید داشت که برای بدست آورد رتبه و جایگاه شما و حتی بهتر از آن تلاش خواهند کرد و ممکن است جای شما را در لیست نتایج گوگل بگیرند.

اما اگر شما سئو را بصورت مداوم انجام داده و نکات اصولی را رعایت کنید، رتبه شما نه تنها افت نخواهد کرد، بلکه بهتر هم خواهد شد و حتی ممکن است برای سایر عبارات مرتبط نیز رتبه خوبی کسب کنید.

معایب سئو

سئو نیاز به تخصص دارد

سئو یک مهارت فنی محسوب می شود و شما باید بصورت کامل با بایدها و نبایدهای آن آشنا باشید. گوگل الگوریتم های مختلفی برای بررسی و رتبه بندی صفحات وب دارد که شما باید کاملا با آن ها آشنا باشید و فعالیت های سئوی وب سایت تان را بر اساس آن ها تنظیم کنید. علاوه بر این بهینه سازی وب سایت شما نباید صرفا برای موتورهای جستجو مانند گوگل باشد، چراکه وب سایت شما قرار نیست به ربات های گوگل خدمتی ارائه کند و این کاربر است که در نهایت از وب سایت شما خرید می کند.

پس وب سایت شما باید هم برای الگوریتم های گوگل و هم برای کاربر بهینه سازی شود. هماهنگ سازی این دو به تنهایی و بدون تخصص کافی تقریبا غیر ممکن خواهد بود. پس شما یا باید خودتان سئو را یاد بگیرید و یا برای خدمات سئو هزینه ای را در نظر بگیرید.

 

اگر صبر ندارید سراغ سئو نروید

همانطور که گفته شد فرایند دریافت بازخورد از سئو زمان بر است. اگر شما به دنبال نتایج سریع هستید و می خواهید سریعا فروش وب سایت تان را بالا ببرید بهتر است وقت و سرمایه خودتان را برای یک روش دیگر صرف کنید چراکه سئو نتیجه آنی ندارد.

سئو میدان جنگ است

در برخی حوزه ها مانند حوزه فروش موبایل یا فروش لپتاپ و کامپیوتر و یا حوزه طراحی سایت، رقابت در سئو بسیار شدید است. وب سایت های قدرتمندی در این حوزه ها فعالیت می کنند که بودجه های چند صد میلیونی برای سئو در اختیار دارند. دلیل وجود این سطح از رقابت در این حوزه ها تقاضای بالا و حجم جستجوی بسیار زیاد عبارات مرتبط با آن است. زمانی که حجم جستجوی یک حوزه بالا می رود پس می توان نتیجه گرفت که فعالیت در آن حوزه نیز پتانسیل کسب درآمد بالایی دارد اما رسیدن به رتبه بالا در این حوزه ها دقیقا مانند پیروزی در یک جنگ تمام عیار است.

 

مزایای گوگل ادز

مزایا و معایب گوگل ادز

گوگل ادز بسیار هدفمند است

زمانی که شما در حال ایجاد یک کمپین تبلیغاتی در بستر گوگل ادز هستید، باید عباراتی را مشخص کنید که می خواهید تبلیغ شما برای آن ها به کاربر نمایش داده شود. مثلا زمانی که شما یک کمپین برای عبارت “خرید کفش مردانه” ایجاد می کنید، تبلیغ شما فقط به کاربرانی که این عبارت را در گوگل سرچ می کنند، نمایش داده می شود.

این یک مزیت بزرگ نسبت به سایر مدل های تبلیغاتی آنلاین است. یعنی شما تبلیغ تان را به کسی نمایش می دهید که همین الآن به دنبال آن می گردد.

گوگل ادز سریعا نتیجه می دهد

برخلاف سئو که یک فرایند زمان بر است، تبلیغ در گوگل، یک فرایند به شدت سریع است. تا این حد که شما می توانید کمپین تان را ظرف نیم ساعت ایجاد کرده و بلافاصله آن را در معرض دید کاربران مدنظرتان قرار دهید.

گوگل ادز از نظر اقتصادی به صرفه است

همانطور که گفته شد در تبلیغات گوگل ادز، شما فقط و فقط زمانی هزینه پرداخت می کنید که یک کاربر بر روی لینک تبلیغاتی شما کلیک کند و شما بابت نمایش تبلیغ تان هیچگونه هزینه ای پرداخت نمی کنید.

اگر کمپین شما به خوبی طراحی و اجرا شود هزینه ای که بابت هر کلیک می پردازید هم می تواند بسیار کم باشد.

 

معایب گوگل ادز

نیاز به تجربه و تخصص دارد

طراحی و ایجاد یک کمپین سود ده و ثمر بخش، کار ساده ای نیست. گوگل ادز تنظیمات زیادی دارد که باید با دقت انجام شوند. علاوه بر این گوگل ادز یک سیستم مشابه به مزایده دارد و شما در هر لحظه برای اینکه تبلیغ تان به کاربر نمایش داده شود باید با سایر رقبایی که از گوگل ادز برای تبلیغ در همان حوزه و برای همان عبارت کلیدی مدنظر شما قصد تبلیغ دارند، در یک مزایده رقابت کنید.

درکل اگر شما تجربه کار با گوگل ادز را نداشته باشید، احتمال اینکه بودجه تبلیغات شما به سرعت تمام شود بسیار زیاد است. در برخی موارد حتی دیده شده که عده ای بودجه های هزار دلاری را در عرض چند ساعت به هدر داده اند.

گوگل ادز یک راهکار موقت است

گوگل ادز تنها تا زمانی لینک سایت شما را در بالای لیست نتایج گوگل نمایش می دهد که حساب شما شارژ کافی برای ادامه کمپین را داشته باشد. زمانی که شارژ حساب شما صفر شود، لینک سایت شم دیگر به کاربران نمایش داده نخواهد شد.

این در حالی است که در سئو شما رتبه ای که بدست می آورید تقریبا دائمی خواهد بود و در صورت ادامه بهینه سازی وب سایت تان این رتبه حتی بهبود نیز خواهد یافت.

استفاده از گوگل ادز در ایران

استفاده از گوگل ادز در ایران کاملا ممکن است. اما به دلیل محدودیت در تراکنش های مالی با ایران، ایجاد و شارژ حساب گوگل ادز ممکن است کمی دشوار شود. علاوه بر این برای مدیریت اکانت گوگل ادز شما باید از روش های تغییر آی پی استفاده کنید و در صورتی که آی پی شما به تعداد دفعات زیاد تغییر کند، گوگل حساب شما را مسدود خواهد کرد. پس باید از یک آی پی خارجی و ثابت استفاده کنید.

به همین خاطر شما باید از شرکت واسط برای ایجاد حساب کاربری تان در گوگل ادز کمک بگیرید.

 

سئو بهتر است یا گوگل ادز؟

اکنون که تا حدی با مزایا و معایب سئو و گوگل ادز آشنا شدید می توانیم یک پاسخ خوب و دقیق به سؤال اصلی مان بدهیم. اینکه سئو بهتر است یا گوگل ادز؟؟

سئو بهتر است یا گوگل ادز؟

جواب هردو است. سئو و گوگل ادز درکنار هم می توانند رشد کسب و کار شما را تسریع کرده و آن را به افراد بیشتری معرفی کنند. شما باید از ابتدای کارتان نسبت به سئو و بهینه سازی وب سایت تان اقدام کنید. اما در کنار سئو نباید از پتاسیل های گوگل ادز نیز غافل شوید.

در کنار سئو سایت و تا زمانی که سئو به نتیجه برسد، شما می توانید بخشی از بودجه تان را برای گوگل ادز کنار بگذارید و یک کمپین حرفه ای و اصولی راه اندازی کنید و از درآمدی که از تبلیغ درگوگل بدست می آورید، برای پوشش تمام یا بخشی از هزینه های جاری کسب و کارتان استفاده کنید.

مطمئن باشید که اگر کمپین گوگل ادز شما درست و حرفه ای طراحی و مدیریت شود، درآمد بسیار خوبی را نصیب شما خواهد کرد. شما می توانید به راحتی و تا زمانی که وب سایت تان به رتبه های بالا در لیست نتایج جستجوی گوگل (SERP) می رسد، سود و درآمد خودتان را با گوگل ادز تضمین کنید و از همان ابتدای طراحی و راه اندازی وب سایت تان شروع به کسب درآمد و معرفی کسب و کارتان به مشتریان بالقوه نمایید.

شرکت آریاز ادز، به عنوان همکار رسمی گوگل در زمینه گوگل ادز، سال ها در زمینه ارائه خدماتی مانند فروش اکانت اختصاصی گوگل ادز، طراحی و مدیریت کمپین های گوگل ادز و شارژ حساب گوگل ادز فعالیت دارد. شما می توانید بصورت رایگان از مشاوره کارشناسان متخصص ما نیز بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×

درخواست مشاوره