مقالات

وب برندینگ

بررسی تاثیر و اهمیت وب سایت در برندسازی کسب و کارها

13 بهمن, 1400Zekavatمقالات, وب سایتدیدگاه بگذارید

بررسی تاثیر و اهمیت وب سایت در برندسازی کسب و کارها

امروز در ادامه مجموعه مقالات صفر تا صد وب سایت ها ، قصد داریم به بررسی اهمیت و تاثیر وب سایت در برندسازی کسب و کارها بپردازیم. اگر مقالات قبل تر این مجموعه را مطالعه نکرده اید، توصیه می کنیم که به وبلاگ سایت آریاز سری بزنید و مقالات مهم و اساسی مانند: سایت یا اینستاگرام؟ ، اصول طراحی سایت، اصول طراحی سایت شرکتی، اصول طراحی سایت فروشگاهی و … را مطالعه کنید.

برند را می‌توان یک مفهوم جدید دانست که در عصر بازاریابی دیجیتال از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. هر آنچه که باعث ماندگاری مشتریان قدیمی یک کسب و کار و جذب مشتریان جدید شود را می‌توان اثرگذاری برند نامید.
کسب و کارهای پیشرو سعی می‌کنند با استفاده از تکنیک‌هایی برند خود را بسازند. تاثیر زیاد وب سایت در برندسازی موجب شده تا علاوه بر کسب و کارهای آنلاین، کسب و کارهای سنتی نیز به سراغ آن بروند.

تاثیر وب سایت در برندسازی

برندسازی اینترنتی چیست؟

برند را می‌توان هویت یک سازمان دانست. این هویت هر چند که نامشهود است امّا به دلیل ارزش‌آفرینی می‌توان آن را مهمترین دارایی یک کسب و کار دانست. با رشد شبکه جهانی اینترنت و پیدایش شبکه‌های اجتماعی، برندسازی دچار تحولات زیادی شده است.

استفاده از بستر اینترنت برای برندسازی و معرفی یک کسب و کار به مخاطبان را برندسازی اینترنتی(Internet Branding) یا آنلاین برندینگ(Online Branding) می‌نامند. برندسازی اینترنتی یکی از تکنیک‌های برندینگ دیجیتال(Digital Branding) است.

در برندسازی اینترنتی از ابزارهایی استفاده می‌شود که برای ایجاد ارتباط از بستر اینترنت استفاده می‌کنند. وب یکی از مهمترین ابزارهای، آنلاین برندینگ است. تاثیر وب سایت در برندسازی به مدیران کسب و کارها کمک می‌کند تا بتوانند به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنند.

اهمیت وب سایت در برندینگ

افراد بسیاری برای پیدا کردن پاسخ سوالات خود به سراغ وب سایت‌های مختلفی می‌روند. سایت‌هایی که بتوانند پاسخ درست‌تری به مخاطبان بدهند، این شانس را دارند که به دفعات مورد بازدید قرار گیرند. این بازدیدها باعث ماندگاری نام برند در ذهن مخاطبان خواهد شد.

در برندسازی به وسیله وب سایت(Web Branding) سعی می‌شود تا نام یک برند با کلیدواژه‌ها یا با عباراتی تکرار شود که برای مخاطبان اهمیت دارند. انتقال اطلاعات به مخاطب به افزایش آگاهی او نسبت به یک موضوع کمک می‌کند. این آگاهی بخشی سبب می‌شود تا به مرور زمان اطمینان به برند در مخاطب ایجاد شود.

ماندگاری نام یک برند در ذهن مخاطب، موجب خواهد شد تا او در زمان خرید بتواند راحت‌تر تصمیم‌گیری کند و محصول یا خدمت را از برندی خریداری کند که بر روی برندسازی اینترنتی خود کار کرده است.

آشنایی با تاثیر وب سایت در برندسازی

برای اینکه بتوانیم در آنلاین برندینگ موفق شویم باید از ابزارهای مختلفی استفاده کنیم:

  1. شبکه‌های اجتماعی
  2. وب سایت
  3. اپلیکیشن‌های موبایلی
  4. ایمیل و خبرنامه
  5. پیامک

امّا در بین تمامی این ابزارها تاثیر وب سایت در برندسازی از بقیه بیشتر است. مهمترین دلیل این موضوع را می‌توان اینگونه دانست:

  1. دسترسی عمومی به آنها وجود دارد
  2. محتواهای روی وب سایت ماندگار هستند و می‌توان به دفعات از آنها استفاده کرد. همین موضوع باعث تقویت تاثیر وب سایت در برندسازی می‌شود.
  3. در محتوای وب سایت‌ها امکان به روز رسانی داریم. در حالی که در سایر محتواهای دیجیتال چنین امکانی به راحتی وجود ندارد.
  4. قابلیت اندازه گیری در وب وجود دارد و می‌توان به راحتی تاثیر وب سایت در برندسازی را سنجید
  5. دعوت به اقدام در محیط وب آسان‌تر پیاده‌سازی می‌شود
  6. امکان خلاقیت و نوآوری در آن به سادگی فراهم است
  7. به راحتی می‌توان به داستان سرایی پرداخت و مخاطب را با محتواهای وب همراه کرد

اجزای سازنده برند در وب

برای اینکه تاثیر وب سایت در برندسازی اتفاق بیفتتد باید به اجزای زیر توجه داشت:

سیستم برندسازی اینترنتی

1-    زیرساخت فنی

برندسازی به وسیله وب سایت زمانی اتفاق می‌افتد که زیر ساخت فنی مناسب وجود داشته باشد. مهمترین زیرساخت فنی، هاست و یک سیستم مدیریت محتوا است. خوشبختانه در حال حاضر با کمک سیستم‌های مدیریت محتوا نظیر وردپرس، داشن یک سایت بسیار آسان شده است. فقط لازم است تا با نصب وردپرس و یک قالب سفارشی سایت خود را ایجاد کنید.

2-    مخاطب

برای تعریف هویت برند باید مخاطب را به خوبی شناخت. شناخت پرسونای مخاطبان به یک کسب و کار کمک می‌کند تا سریعتر در برندینگ به نتیجه مورد انتظار خود برسد. مخاطب امروزی به خوبی با آنلاین برندینگ آشنایی دارد و به خوبی تفاوت بین عملکرد برندها را متوجه می‌شود.

3-     محصول یا خدمت

هدف از برندسازی به وسیله وب سایت این است که در نهایت یک برند بتواند محصولات یا خدمات خود را به مخاطبان معرفی کند. بنابراین زمانی می‌گوییم تاثیر وب سایت در برندسازی به درستی اتفاق افتاده است که مخاطبان یک برند به خوبی محصول یا خدمت را بشناسند و با خریداری به استفاده از آن بپردازند.

4-     سئو و محتوا

حلقه اتصال بین مخاطب با محصول، محتوا است. یک محتوا با آگاهی بخشی خود می‌تواند زمینه را برای برندسازی اینترنتی مهیّا کند. سئو نیز به عنوان یک ابزار مهم برای افزایش ترافیک از طریق موتورهای جستجو، می‌تواند زمینه را برای بهتر دیده شدن یک محتوا فراهم آورد.

برای اینکه تاثیر وب سایت در برندسازی شکل بگیرد باید تمامی اجزای فوق با یکدیگر به صورت هماهنگ عمل نمایند(شکل بالا).

مزایای تاثیر وب سایت در برندسازی

مزایای وب سایت در برندسازی کسب و کارها

کسب و کارها سالیانه هزینه‌های زیادی برای آنلاین برندینگ و تبلیغات موثر انجام می‌دهند. با افزایش تاثیر وب سایت در برندسازی می‌توان انتظار تحول در کسب و کارها را از زوایای زیر داشت:

1-     جهانی سازی

با تعریف هویت برند و مطرح شدن نام یک کسب و کار در محیط وب می‌توان انتظار جهانی شدن آن را داشت. البتّه برای اینکه یک کسب و کار در مقیاس جهانی فعالیّت کند نیاز به زیرساخت‌های متعددی دارد امّا برندسازی اینترنتی می‌تواند در تسریع فرآیندها موثر باشد.

2-     اطلاع‌رسانی

مهمترین تاثیر وب سایت در برندسازی را می‌توان اطلاع‌رسانی دانست. یک کسب و کار با کمک سایت اینترنتی خود می‌تواند مشتریانش را از آخرین تغییرات برند یا عرضه محصولات جدید خود مطلع کند.

3-    هویت بصری

در برندسازی اینترنتی برای تعریف هویت برند از هویت بصری(Visual Identity) استفاده می‌شود. وب سایت یکی از ابزارهایی است که می‌توان با کمک آن هویت بصری را به مخاطبان معرفی و در ذهن آنها ماندگار کرد.
اجزایی مانند لوگو، فونت، شعار برند، اهداف برند و.. در یک وب سایت به صورت واضح به مخاطبان نمایش داده می‌شود. به همین دلیل می‌توان به راحتی از یک وب سایت برای معرفی برند و نمایش هویت بصری برند استفاده کرد.

4-     افزایش فروش

در برندسازی به وسیله وب سایت به دنبال افزایش فروش هم هستیم. وب برندینگ به کسب و کارها کمک می‌کند تا به کمک بازاریابی درونگرا به مخاطبان خود آگاهی لازم را انتقال دهند. چنین مخاطبی از ظرفیت لازم برخوردار است تا خود به سمت خدمات یک کسب و کار برود و آنها را خریداری کند.

برای افزایش فروش از طریق برندسازی باید به سراغ جذب ترافیک وب بود. وب سایتی می‌تواند ترافیک زیادی را به سمت خود جذب کند که بر روی برندینگ نیز کار کرده باشد. در واقع می‌توان گفت که افزایش ترافیک رابطه مستقیمی با برندینگ دارد به طوری که افزایش هر کدام می‌تواند موجب بهبود وضعیت دیگری شود.

بهینه‌سازی قیف بازاریابی

تاثیر وب سایت در برندسازی را می‌توان بر روی قیف بازاریابی نیز مشاهده کرد. معمولا در سایت‌هایی که بر روی برندسازی اینترنتی خود سرمایه‌گذاری لازم را انجام داده‌اند نرخ تبدیل در قیف بازاریابی به شکل چشم‌گیری افزایش پیدا می‌کند.

5-     سئو یا وب برندینگ

اهمیت سئو در برندسازی اینترنتی

زمانی که از تاثیر وب سایت بر روی برندسازی صحبت می‌کنیم بسیاری موضوع را با سئو(SEO) اشتباه می‌گیرند. هر چند که می‌توان گفت، برندینگ با سئو رابطه مستقیمی دارد امّا باید توجه داشته باشیم که جنس سئو متفاوت از برندسازی است.

 

در سئو سعی می‌شود محتواهایی تولید کنیم که برای مخاطبان و موتورهای جستجو جذاب باشند و بتوانیم با قرارگیری در صدر نتایج جستجو، ترافیک مناسبی را به سمت سایت بکشانیم. اگر سئو به درستی انجام شود می‌تواند بر روی تقویت برندسازی اینترنتی تاثیر بگذارد. همچنین که اگر برند قدرتمندی داشته باشیم سئو سایت نیز بهبود خواهد یافت.

نقش محتوا در توسعه برند کسب و کار در وب

همانطور که در قسمت اجزای وب برندینگ گفتیم برای افزایش تاثیر وب سایت در برندسازی باید به سئو و محتوا توجه داشته باشیم. یک محتوای وب به عنوان مهمترین ابزاری برای انتقال پیام به مخاطبین یک کسب و کار عمل می‌کند.

توجه به داستان سرایی در نوشتن مقالات وب سایت می‌تواند کمک زیادی به تعریف هویت برند در ذهن مخاطبان بنماید.

تبلیغات و برندسازی اینترنتی

کسب و کارهایی که به اهمیت برندسازی پی برده‌اند و توانسته‌اند برند دیجیتال خود را به مخاطبان معرفی کنند به خوبی از تبلیغات آنلاین خود نتیجه می‌گیرند. زیرا آنلاین برندینگ به آنها کمک می‌کند تا اثربخشی تبلیغات‌شان افزایش پیدا کند.

توسعه انواع برند با کمک وب سایت

یکی از مزایای برندسازی به وسیله وب سایت این است که می‌توان با کمک آن برای اهداف مختلفی برندینگ را انجام داد.

  1. برندسازی محصول یا خدمت: تاثیر وب سایت در برندسازی محصول را می‌توان در سایت‌های فروشگاهی به خوبی مشاهده کرد. معرفی یک محصول جدید با کمک آنلاین برندینگ موجب افزایش فروش خواهد شد.
  2. برندینگ شخصی: پرسونال برند(Personal Brand) یکی از موضوعاتی است که می‌توان با کمک یک سایت شخصی به تعریف و توسعه آن پرداخت.
  3. توسعه برندسازمانی: سازمان‌ها همیشه سعی دارند تاثیر فرهنگ سازمانی خود را در برندشان به نمایش بگذارند. زیرا ویژگی‌های برند سازمانی می‌تواند برای مشتریان جذاب باشد و بر روی وفاداری آنها به کسب و کار تاثیر بگذارد.
  4. برندسازی جغرافیایی: تاثیر وب سایت در برندسازی یک مکان گردشگری یا اقامتی در سالیان اخیر توانسته رشد کسب و کارهای بسیاری را به همراه بیاورد.

سخن پایانی..

باید توجه داشته باشیم که تاثیر وب سایت در برندسازی دارای دو جنبه مثبت و منفی است. برای اینکه برندسازی اینترنتی به درستی برای یک کسب و کار رقم بخورد باید استراتژی داشت و طبق برنامه به سمت اهداف حرکت کرد.

پیش از اینکه اقدام به طراحی سایت بکنید، حتما به یک تعریف جامع و کامل از برند خودتان برسید تا بتوانید هویت برندتان را بهتر و مؤثرتر از طریق وب سایت به نمایش بگذارید و ارتباط کاملتری را با مخاطبان خودتان برقرار کنید.

اگر در تعریف هویت برند اشتباهی وجود داشته باشد ممکن است باعث نابودی یا ضرر هنگفت به کسب و کارها شود. بنابراین بهتر است در برندسازی به وسیله سایت از کمک مشاوران حرفه‌ای در این زمینه استفاده کنیم. ما در شرکت توسعه گران آریاز به عنوان یکی از بهترین شرکت های طراحی سایت در مشهد، آمادگی ارائه مشاوره و راهنمایی را به شما عزیزان داریم. باعث افتخار ماست که بتوانیم شما را در راه اندازی کسب و کار آنلاین تان راهنمایی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×

درخواست مشاوره