مقالات

معرفی کسب و کار بوسیله وبسایت یا شبکه های اجتماعی؟

طراحی وب سایت یا شبکه های اجتماعی؟ سایت یا اینستاگرام؟

4 مهر, 1400Zekavatوب سایت, مقالاتدیدگاه بگذارید

طراحی وب سایت یا شبکه های اجتماعی؟ کدام برای کسب و کار شما بهتر است؟

در ادامه مجموعه مقالات سیر تا پیاز وب سایت ها ، قصد داریم امروز به یکی از اساسی ترین سؤالاتی که در ذهن اکثر افراد وجود دارد ، پاسخ بدهیم. اگر برای شما هم سؤال است که آیا شبکه های اجتماعی به اندازی یک وب سایت خوب و حرفه ای می توانند به توسعه کسب و کارتان کمک کنند؟ حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید!

طراحی وب سایت یا شبکه های اجتماعی؟ سایت یا اینستاگرام؟ – در ابتدای این مطلب باید خدمت شما عرض کنم که از نظر ما در شرکت توسعه گران آریاز ، به عنوان یکی از بهترین شرکت های طراحی سایت در مشهد ، مقایسه حساب کاربری شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام و … با وب سایت اشتباه است. دلیل این موضوع هم این است که این دو مکمل یکدیگر بشمار می روند.

استفاده از شبکه های اجتماعی پر بازدید مانند اینستاگرام ، می تواند در بازاریابی ، برند سازی ، افزایش ترافیک سایت و ارتباط نزدیکتر با مشتریان بسیار مؤثر باشد.

اما در اکثر موارد و مخصوصا کسب و کارهای کوچک ، تمرکز و فعالیت مستمر هم در شبکه های اجتماعی و هم در وب سایت می تواند چالش های بسیاری داشته باشد که باعث می شود فرد یا کلا از یکی از این دو مورد منصرف شود و یا نتواند هردو را بصورت همزمان مدیریت کند و در نهایت از هیچکدام از این دو روش نتیجه ای نگیرد.

در ادامه قصد داریم مزایا و محدودیت های هر دو روش را بصورت کامل بیان کنیم تا دید شما نسبت به این موضوع روشن تر شود و بتوانید بهترین تصمیم را برای کسب و کارتان بگیرید.

وب سایت یا شبکه های اجتماعی؟ کدام برای کسب وکار ما بهتر است؟

 

مزایا و امکانات شبکه های اجتماعی

در حال حاضر پر بازدیدترین شبکه های اجتماعی در جهان فیسبوک و یوتیوب هستند و اینستاگرام و تلگرام در رده های پایین تر قرار می گیرند. اما این موضوع در ایران متفاوت است؛
پربازدیدترین شبکه اجتماعی در ایران تلگرام است این سوشال مدیا ، در حال حاضر حدود 49 میلیون کاربر فعال در ایران دارد و اینستاگرام با حدود 48 میلیون کاربر فعال در رتبه دوم قرار دارد. به همین دلیل در این مقاله اینستاگرام و تلگرام را به عنوان مبنا قرار داده و این دو شبکه اجتماعی را به دلیل محبوبیت زیاد در بین مردم ایران ، مورد بررسی قرار می دهیم.

  1. اولین و مهمترین مزیت شبکه های اجتماعی ( تلگرام و اینستاگرام ) رایگان بودن آنها است. شبکه های اجتماعی که بصورت رایگان و بدون محدودیت اجازه فعالیت به کاربران را می دهند ، طبیعتا محبوبیت زیادی را کسب خواهند کرد.ایجاد تعداد بینهایت حساب کاربری بدون حتی یک ریال هزینه ، یک مزیت بسیار شاخص برای شبکه های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام بشمار می رود. کسب و کارهای مختلف می توانند به راحتی با ایجاد یک حساب کاربری شروع به فعالیت و معرفی برند ، محصولات ، خدمات و تخصص خود کنند.
  2. ارتباط مستقیم با مشتری : در شبکه های اجتماعی برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبان و مشتریان بسیار راحت تر انجام می شود. شما می توانید در هر لحظه پاسخگوی سؤالات مخاطبان خود باشید.
    ایجاد ارتباط با مخاطب در این سطح کمک زیادی به ایجاد رابطه ای نزدیک و صمیمی با مشتری می کند و تا حدودی به اعتماد سازی برند شما هم کمک می کند. شما می توانید از این ارتباط نزدیک برای شناسایی علایق و سلیقه های مخاطبان خود استفاده کنید و استراتژی فروش خود را بر این اساس تنظیم کنید.
  3. تعداد زیاد کاربران : تعداد زیاد کاربران و حضور مستمر آن ها در این اپلیکیشن ها یک مزیت دیگر شبکه های اجتماعی است. مخاطب شما در حال حاضر در این شبکه حضور دارد و شما فقط کافیست که با این افراد ارتباط خوب و مؤثری ایجاد کنید.
    مزایای شبکه های اجتماعی برای کسب وکار ها
  4. کمک به برند سازی : شبکه های اجتماعی بستر بسیار مناسبی برای ایجاد و گسترش شهرت برای برند شما هستند. در این پلتفرم ها در اکثر موارد محتوا بصورت تصویر و ویدئو به اشتراک گذاشته می شود و این موضوع برای برندسازی بسیار مفید و اثر بخش است.
    تولید و پخش محتوای ویدئویی جذاب و به اصطلاح ویروسی ( Viral ) می تواند راه چند ساله شما در برندسازی را به بصورت چشمگیری کاهش بدهد. البته که تولید چنین محتوایی نیازمند علم ، تجربه و زمان بسیار زیادی است و در برخی موارد حتی ممکن است تاثیر معکوس داشته و برند شما را تا مرز نابودی بکشد.
  5. کاربری ساده برای انواع مخاطبین : شبکه های اجتماعی به گونه ای طراحی شده اند که امکان فعالیت برای تمام اقشار جوامع را فراهم کنند. به همین دلیل تمام افراد از پیر و جوان و حتی کودکان نیز امکان استفاده از این بسترها را دارند و شما می توانید خدمات و محصولات خود را به تمام اقشار جامعه معرفی کنید.

 

چالش ها و محدودیت های شبکه های اجتماعی

در کنار مزایا و نقاط مثبتی که شبکه های اجتماعی دارند ، محدودیت ها و معایبی نیز در این بستر ها وجود دارند. بیایید نگاهی به این چالش ها بیندازیم :

  1. تولید محتوا : موفقیت و بقا در شبکه های اجتماعی نیازمند فعالیت مستمر و منظم است. شما برای اینکه در خاطر مخاطبین خود باقی بمانید باید هر روز حداقل یک محتوای جدید تولید و به اشتراک بگذارید. تولید محتوای خوب و مؤثر به هیچ وجه کار آسانی نیست.
    در بسترهایی مانند اینستاگرام وجود محتوای بصری الزامی است و شما باید یک ویدئو یا حداقل یک تصویر را در هر پست خود داشته باشید. از طرفی این محتوا می بایست جذابیت کافی را برای جلب توجه کاربر داشته باشد تا کاربر محصول یا خدمات شما را ببیند و با نزدیکان خود به اشتراک بگذارد.
    از طرف دیگر تولید محتوای ضعیف نیز در این شبکه ها بسیار خطرناک است. شما ساعت ها برای تولید محتوا صرف می کنید و در نهایت نه تنها این محتوا بازخورد مثبتی ندارد بلکه در برخی موارد باعث تصویر سازی منفی از برند شما می شود و مخاطبان را از دنبال کردن صفحه یا کانال شما منصرف می کند.
  2. نیاز به پاسخگویی سریع و مداوم : مخاطب شما در صفحات اجتماعی انتظار دارد که شما به سرعت به سؤالات آنها پاسخ دهید. تاخیر در این کار باعث ایجاد ناراحتی و نارضایتی در مخاطب شما می شود.
    این موضوع در اکثر مواقع باعث می شود که مخاطب شما ، در قسمت نظرات ، نارضایتی خود را اعلام کند و باعث ایجاد عدم اطمینان در ذهن سایر مخاطبین شما شود. پس شما برای اعتمادسازی و ایجاد رابطه مثبت با مخاطبین خود نیاز دارید که بصورت دائم حواستان به این موضوع باشد.
  3. امکان تخریب برند شما توسط همه وجود دارد : در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام ، بخش نظرات پست ها یکی از بخش هایی است که اکثر افراد قبل از خرید از شما ، آنها را بررسی می کنند تا بازخوردها و نظرات سایر افراد را در مورد کیفیت محصولات و خدمات شما ببینند. این موضوع مانند یک تیغه دولبه می تواند هم شما را نجات دهد و به اوج برساند و هم می تواند شما را نابود کند.
    کامنت ها و نظرات منفی که افراد سودجو و رقبای شما در قسمت نظرات پست های شما قرار می دهند می تواند جلوه برند شما را لکه دار یا حتی نابود کند! هرچند که شما می توانید این نظرات پاک کنید اما بازهم به احتمال زیاد عده زیادی از افراد قبل از اینکه شما این موارد را حذف کنید آن را خواهند دید.
  4. محدودیت در طراحی ، تغییر و شخصی سازی جلوه های بصری : تقریبا تمام پلتفرم های اجتماعی مانند اینستاگرام ، تلگرام ، یوتیوب و … از یک طراحی بصری واحد برای تمام حساب های کاربری استفاده می کنند و شما مجبور هستید که از این چارچوب پیروی کنید.
    شما نمی توانید نحوه نمایش حساب کاربری تان را تغییر دهید یا آن را شخصی سازی کنید. این یک محدودیت اساسی در ایجاد جذابیت برای مخاطب است و خلاقیت و جذابیت کسب و کار شما را به پست ها و مطالبی که در آن به اشتراک می گذارید محدود می کند.
  5. شما صاحب این حساب کاربری نیستید : برخلاف وب سایت ها ، حساب شما در شبکه های اجتماعی متعلق به شما نیست و سازنده این پلتفرم در هر زمان و به هر دلیلی می تواند صفحه شما را مسدود یا از دسترس خارج کند.در این بسترها شما حتی امکان ایجاد نسخه پشتیبان یا بکاپ از مطالب و اطلاعات خود را نیز ندارید (البته در تلگرام اخیرا امکان تهیه نسخه پشتیبان از محتوای گفتگوها ایجاد شده است) و اگر صفحه شما از دسترس خارج شود دیگر هرگز به آن دسترسی مجدد پیدا نخواهید کرد و تمام محتوا و اطلاعاتی که در آن بارگزاری کرده اید از بین خواهند رفت و از این گذشته تمام دنبال کنندگان و مخاطبان خود را نیز از دست خواهید داد.
  6. امنیت در شبکه های اجتماعی : حساب کاربری شما در شبکه های اجتماعی همواره در معرض هک شدن قرار دارد. افراد زیادی از این کار سود می برند و شما اگر موارد امنیتی را بطور تمام و کمال رعایت نکنید نباید از هک شدن حساب کاربری تان تعجب کنید!
  7. بودجه سنگین برای تبلیغات : بدون ایجاد کمپین های تبلیغاتی و صرف هزینه برای تبلیغات در صفحات پر مخاطب ، رشد و افزایش مخاطب در شبکه های اجتماعی بسیار بسیار دشوار است.
    اگر بدون صرف هزینه برای تبلیغات بخواهید میزان بازدید صفحه خود را افزایش دهید ، علاوه بر تولید محتوای خوب ، باید زمان بسیار زیادی را نیز صرف کنید. این کار می تواند چندین ماه و حتی چند سال زمان ببرد و در طول این مدت شما باید بصورت مداوم و مستمر تولید محتوا انجام دهید.

درکنار مزیت ها و امتیازهای مثبتی که شبکه های اجتماعی دارند شما باید معایب و چالش هایی که در این بسترها وجود دارند را نیز شناخته و مدنظر داشته باشید. در ادامه این مقاله به بیان مزایا و چالش هایی که در مسیر طراحی ، راه اندازی و رشد وب سایت با آن ها برخورد خواهید داشت ، می پردازیم.

چرا برای کسب و کارمان به سایت نیاز داریم؟

مزایای داشتن یک وب سایت برای کسب و کارمان

   با گسترش و فراگیری اینترنت ، فضای وب تبدیل به بزرگترین بستر تجارت در جهان شد. در ایران نیز اینترنت گسترش و پیشرفت زیادی داشته و تعداد زیادی از افراد و کسب و کارها اقدام به طراحی و راه اندازی وب سایت برای خود و کسب و کارشان کرده اند. یک وب سایت برای اینکه در این بستر عظیم به موفقیت برسد ، باید فاکتورها و ویژگی های زیادی داشته باشد و توانایی رقابت با رقبای کهنه کار را داشته باشد.

این ویژگی ها و فاکتورها از موضوع این مقاله خارج است و در مقاله اصول طراحی وب سایت ، بصورت کامل ویژگی های یک وب سایت کامل و حرفه ای را توضیح داده ایم. در این مطلب ما مزایای داشتن یک وب سایت خوب و استاندارد را بیان می کنیم.

مزایای یک وب سایت استاندارد

  1. اولین و مهمترین مزیت وب سایت این است که تمامی اجزا ، امکانات و بخش های آن در اختیار و کنترل کامل شما است : وب سایت ها برخلاف اکانت های شبکه های اجتماعی ، در تمام جنبه ها و ویژگی ها قابل شخصی سازی هستند.
    شما می توانید تمام بخش ها و اجزای یک سایت را بصورت دلخواه تغییر داده و شخصی سازی کنید و آن گونه که خودتان می خواهید خدمات و محصولات خود را به مخاطبان خود عرضه کنید. به جرئت می توان گفت که هیچگونه محدودیتی در طراحی جلوه های بصری ، رنگ بندی و … در یک وب سایت وجود ندارد و همه چیز تحت کنترل کامل شما است.
  2. امنیت و اطمینان خاطر : زمانی که شما دامنه و هاست سایت خود را خریداری می کنید ، در صورتی که هزینه سالانه آن را بصورت مرتب پرداخت کنید دیگر جای هیچگونه نگرانی در مورد از دست رفتن محتوا و اطلاعات خود را ندارید.
    شما به راحتی می توانید از تمام اطلاعات سایت خود نسخه پشتیبان تهیه کرده و آن را در جایی ذخیره کنید تا در صورت بروز هرگونه ایراد یا مشکلی از آن برای بازیابی سریع سایت تان استفاده کنید.
    از این گذشته اکثر شرکت های ارائه دهنده سرویس های هاستینگ بصورت خودکار از سایت شما بکاپ تهیه می کنند و آن را در فضای هاست شما یا در یک فضای ابری ذخیره می کنند.
    علاوه بر امنیت اطلاعات ، اگر چنانچه شما مسائل امنیتی را به خوبی رعایت کنید ، احتمال اینکه سایت شما توسط افراد سودجو هک شود ، بسیار کم خواهد بود.
  3. استفاده از موتورهای جستجو برای جذب و هدایت مخاطب به سمت سایت شما :
    تقریبا همه افراد امروزه از موتورهای جستجو مانند گوگل ، استفاده می کنند. اما تا بحال برایتان این سؤال پیش آمده که ترتیب نتایجی که گوگل برای جستجوی ما ارائه می دهد بر چه اساسی تعیین می شود؟
    پاسخ این سؤال بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو ( SEO ) است. به جرئت می توان گفت امروزه یکی از مؤثرترین و بهترین روش های بازاریابی در فضای اینترنت سئوی سایت است.

    * سئو به این معنی است که ساختار و محتوای سایت را به گونه ای بهینه سازی کنیم که علاوه بر کاربر ، برای موتورهای جستجو مانند گوگل نیز قابل درک باشند و ربات های گوگل بتوانند موضوع و کیفیت محتوای سایت ما را بسنجند و در لیست نتایج جستجو برای عبارات مرتبط با موضوع سایت ما آن را به کاربر نمایش دهند.

    سئوی سایت یک فرایند مداوم و ادامه دار است و شما برای حضور در بالای لیست نتایج جستجو باید همواره به سئو ( Search Engine Optimization ) اهمیت بدهید. تخت پادشاهی برای هر کسب و کار اینترنتی و وب سایتی ، رتبه اول لیست نتایج گوگل است و حضور در این رتبه و حفظ آن کسب و کار شما را به اوج موفقیت خواهد رساند.

    در نقطه مقابل گورستان کسب و کارها نیز صفحه دوم نتایج گوگل است. یک ضرب المثل در بین سئوکاران وجود دارد که می گویند : ” اگر می خواهی جنازه ای را جایی دفن کنی که هیچکس آن را نبیند ، بهترین جا صفحه دوم نتایج گوگل است!! “

  4. افزایش اعتبار برند : داشتن یک وب سایت خوب و حرفه ای نشان از پرستیژ و کلاس برند شما است. اگر شما یک وب سایت زیبا و حرفه ای داشته باشید افراد با دیدن آن تا حدود زیادی متوجه اصالت برند شما می شوند و شما بدون حتی یک کلمه حرف زدن با مخاطب می توانید گام بزرگی را در اعتماد سازی و افزایش اعتبار برند خودتان بردارید.
  5. فروش و ارائه خدمات در هر زمان و مکانی : برخلاف شبکه های اجتماعی که برای نهایی سازی فروش شما باید شخصا با مشتری صحبت کرده و پیگیر مراحل پرداخت باشید ، یک وب سایت این محدودیت ها را ندارد.
    محصولات شما در وب سایت با توضیحات کامل وجود دارند و مشتری پس از تصمیم گیری بدون این که نیاز باشد با شما مستقیما ارتباط برقرار کند ، محصول مورد نظر خود را خریداری و از طریق درگاه بانکی ، هزینه آن را نیز پرداخت می کند.
  6. وجود ابزارها و امکانات زیاد برای کنترل و جمع آوری اطلاعات در مورد کاربران سایت : شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام اطلاعات کمی را در اختیار صاحبان کسب و کارها در این بستر قرار می دهند. اما برای سایت ها ابزارهای رایگان و بسیار کاملی مانند گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس وجود دارند که اطلاعات و آمار و ارقام بسیار دقیق و با جزئیات فراوان را در اختیار مدیر سایت قرار می دهند.
    این اطلاعات شامل : تعداد کاربران در هر بازه زمانی ، مسیر ورود کاربر به سایت ، دستگاهی که کاربر با آن وارد سایت شده ، شهر یا کشوری که کاربر در آن حضور دارد و ده ها شاخص و آمار دیگر که شما می توانید از آن ها برای بهینه سازی سایت ، محتوا و استراتژی بازاریابی و فروش خود استفاده کنید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی یا بازاریابی بوسیله وب سایت

در اینجا مهمترین و بهترین مزایای یک وب سایت خوب و حرفه ای را برای شما بیان کردیم اما قطعا مزایای سایت به این چند مورد ختم نشده و موارد بیشتری وجود دارند به عنوان مزیت برای سایت ها در نظر گرفته می شوند.

اما در ادامه می خواهیم چالش ها و معایب وب سایت را نیز برای شما بیان کنیم و به یک نتیجه گیری کامل برای پاسخ به این سؤال بیابیم: طراحی وب سایت یا شبکه های اجتماعی؟

چالش ها در طراحی و پیاده سازی وب سایت

  1. نگه داری و مدیریت سایت : اگر شما وب سایت بزرگی داشته باشید و محتوای زیادی در سایت تان داشته باشید باید زمان و انرژی زیادی را برای مدیریت و کنترل محتوا و سلامت وب سایت تان صرف کنید.
  2. نیازمند استراتژی دقیق و اصولی برای افزایش ترافیک : برای اینکه بتوانید ترافیک وب سایت خود را افزایش داده و کاربران را به سمت سایت خود هدایت کنید باید یک استراتژی کامل و دقیق و از همه مهم تر کاربردی داشته باشید. این استراتژی باید بر اساس اصول و قواعد بازاریابی دیجیتال تدوین شده باشد.
  3. فرایند طراحی و راه اندازی نسبت به شبکه های اجتماعی به مراتب طولانی تر است : فرایند طراحی سایت و پیاده سازی آن میتواند زمان زیادی ببرد. این فرایند با توجه به تفاوتهای روش های مختلف طراحی سایت می تواند حتی تا چند ماه زمان ببرد.اما در مورد سایت هایی که از سیستم های مدیریت محتوای آماده مانند وردپرس استفاده می کنند این پروسه مدت زمان کمتری خواهد داشت به همین دلیل طراحی سایت با وردپرس در چند سال اخیر محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. بطور کلی هرچه سایت شما از نظر امکانات و ویژگی ها پیچیدگی بیشتری داشته باشد این فرایند طولانی تر خواهد بود.
  4. هزینه های مداوم برای تولید محتوا و سئوی سایت : اگر شما زمان یا تخصص لازم برای تولید محتوای با کیفیت را نداشته باشید باید این موضوع را برون سپاری کنید تا شرکت های تولید محتوا برای سایت شما مقالات و مطالب مورد نیازتان را تهیه کنند. این شرکت ها بر اساس تعداد کلماتی که برای مقاله شما می نویسند از شما هزینه می گیرند و این هزینه از 30 تا 100 تومان به ازای هر کلمه خواهد بود.
    علاوه بر این ، سئو ، یک مهارت تخصصی است و شما برای انجام بهینه سازی برای وب سایت تان علاوه بر زمان باید تخصص نیز داشته باشید که در صورتی که خودتان توانایی یا زمان اینکار را نداشته باشید این مورد را نیز باید برون سپاری کرده و یا یک نیروی متخصص برای سئو و وبمسترینگ سایت تان استخدام کنید.
    حتی اگر قصد این کار را هم نداشته باشید باید از گوگل ادوردز ( Google Adwords ) استفاده کنید تا بتوانید سایت خود را در لیست نتایج گوگل به کاربر نمایش دهید.

طراحی وب سایت یا شبکه های اجتماعی؟

اینفوگرافی طراحی وب سایت یا شبکه های اجتماعی؟ مقایسه تاثیر شبکه های اجتماعی و وب سایت در پیشرفت کسب و کارها

 

به عقیده کارشناسان حوزه دیجیتال مارکتینگ ، داشتن حساب کاربری در شبکه های اجتماعی و یا وب سایت ، به تنهایی برای موفقیت برند کسب و کار شما کافی نخواهد بود. با توجه به مزایا و چالش هایی که در این مطلب بیان شد می توان نتیجه گرفت که وب سایت و اکانت شبکه های اجتماعی مکمل یکدیگرند و ضعف های یکدیگر را به خوبی پوشش می دهند.

اما مدیریت و گسترش هر دوی این موارد بصورت همزمان بسیار زمان بر و هزینه بر خواهد بود و ممکن است برای بسیاری از افراد مقدور نباشد. اما در کل اگر مجبور باشید که از بین این دو یک مورد را برای کسب و کار خود انتخاب کنید ، می توانید با مقایسه مواردی که در بالا گفته شد به این نتیجه برسید که داشتن یک وب سایت به مراتب بهتر از حساب رایگان در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام است.

در نهایت این شما هستید که با توجه به شرایط کنونی کسب و کارتان ، میزان بودجه و با در نظر گرفتن مزایا و معایب هرکدام ، تصمیم میگیرید که وب سایت طراحی و راه اندازی کنید و یا در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید.

هر تصمیمی که میگیرید باید توجه داشته باشید که اگر به اندازه کافی وقت و انرژی برای هرکدام از این دو مورد نگذارید ، نتیجه خوبی نخواهید گرفت چراکه فضای تجارت الکترونیک به شدت رقابتی تر از فضای بازارهای فیزیکی است.

اما اگر به صورت اصولی و با انرژی و حوصله کافی پیش بروید قطعا و بدون شک به نتایج و بازخوردهایی فراتر از آنچه که انتظارش را داشتید خواهید رسید و من به شما قول میدهم که تمام این چالش ها ، هزینه ها و دشواری ها ارزش پاداشی که در ازای آن ها خواهید گرفت را دارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×

درخواست مشاوره