مقالات

بهترین فونت فارسی برای وب سایت

انتخاب بهترین فونت برای وب سایت

5 آبان, 1400Zekavatمقالات, وب سایتدیدگاه بگذارید

بهترین فونت برای وب سایت

هنگامی که در حال طراحی و راه اندازی یک وب سایت خوب و زیبا هستید؛ باید به موارد و جزئیات زیادی توجه داشته باشید.مواردی مانند استفاده از CMS اختصاصی یا آماده؟ یا انتخاب رنگ بندی مناسب برای وب سایت تان و … . کاملا طبیعی است که در این مسیر به بعضی جزئیات توجه نشود و از قلم بیفتند اما چیزی که شما اصلا نباید آن را از قلم بیاندازید انتخاب بهترین فونت برای وب سایت تان است.

انتخاب بهترین فونت برای وب سایت

 

تایپوگرافی را به عنوان یک المان تزیینی در نظر نگیرید. فونت وب سایت شما ، ابزاری است که بین تمام المان های جلوه‌ی کاربری (UI) و دیزاین سایت شما پیوستگی و هماهنگی ایجاد می کند. اما با وجود تعداد بسیار زیادی از انواع فونت ها ، انتخاب بهترین فونت برای وب سایت ، به نظر دشوار می آید.

نگران نباشید! ما در شرکت آریاز ، به عنوان یکی از بهترین ها در حوزه طراحی سایت در مشهد ، یک راهنمای قدم به قدم برای انتخاب بهترین فونت برای طراحی سایت ، برای شما ایجاد کرده ایم. شما با مطالعه این مقاله قادر خواهید بود که بهترین و مناسب ترین فونت یا قلم را برای وب سایت خودتان انتخاب کنید.

تفاوت بین فونت با تایپ فیس (TypeFace) چیست؟

پیش از اینکه وارد مراحل گام به گام انتخاب بهترین فونت برای وب سایت بشویم باید به این موضوع جنجالی پاسخ بدهیم که آیا فونت همان تایپ فیس یا طرح نوشتاری است؟؟

پاسخ منفی است! فونت همان طرح نوشتاری نیست. پس تایپ فیس یا طرح نوشتاری چیست؟؟

اگر بصورت خلاصه بخواهیم پاسخ بدهیم باید بگوییم که تایپ فیس یا طرح نوشتاری ، در واقع به گروهی از فونت‌های مرتبط با هم گفته می شود. طرح نوشتاری ، خانواده‌ای از فونت ها است که که اعضای این خانواده با هم در استایل ، وزن و سایز متفاوت اند.

در حالی که فونت در واقع جزئی از یک طرح نوشتاری یا تایپ فیس است که دارای ظاهر و وزن مشخصی است.

بعنوان مثال “میترا” یک تایپ فیس فارسی است و “بی میترا” یکی از فونت های این تایپ فیس محسوب می شود که از نظر وزنی سنگین تر است.

تفاوت فونت با تایپ فیس

گام های انتخاب بهترین فونت برای وب سایت

  1. الهام بگیرید!
  2. شخصیت ، هویت بصری و برند کسب و کار خود را در نظر بگیرید
  3. هرچه کمتر ، بهتر!
  4. خوانایی را جدی بگیرید
  5. فونتی را انتخاب کنید که قابلیت تغییر سایز داشته باشد.
  6. سرعت بارگزاری فونت را فراموش نکنید!
  7. نظر دیگران را بپرسید.

در ادامه تک تک این گام‌ها را بصورت کامل بررسی می کنیم.

الهام بگیرید!

ممکن است شما در حال حاضر یک یا چند فونت یا قلم مناسب برای وب سایت خود در نظر داشته باشید. اما پیش از این که تصمیم قطعی بگیرید ، زمانی را صرف گشت و گذار در سایت های فروش و دانلود فونت کنید. فونت های مختلف را بررسی کنید و علاوه بر این به وب سایت های مشابه سایت خودتان نیز سری بزنید و ببینید از چه فونتی استفاده کرده اند؟

دیدن و بررسی کردن فونت های مختلف دید شما را نسبت به موضوع باز کرده و باعث می شود احساسی که هر فونت در خواننده ایجاد می کند را بهتر درک کنید.

شخصیت ، هویت بصری و برند کسب وکار خود را در نظر بگیرید

وجود تعداد زیادی فونت مختلف در سطح اینترنت ، به این معنی است که شما این امکان را دارید که یک فونت کاملا منحصر به فرد برای سایت خود انتخاب کنید. اما اگر شما ندانید که باید از کجا شروع کنید و چگونه بهترین فونت برای وب سایت خود را انتخاب کنید ، ممکن است موضوع کمی پیچیده شود. به همین خاطر بسیار مهم است که هدف وب سایت و مخاطبان خودتان را در نظر بگیرید.

شما برای اینکه بتوانید از این پیچیدگی و سردرگمی خارج شوید باید به این سؤالات پاسخ بدهید:

  • دوست دارید وقتی کاربر برای اولین بار وارد سایت شما می شود، چه احساسی داشته باشد؟
  • آیا می خواهید جو و فضایی دوستانه با کاربر ایجاد کنید؟
  • می خواهید سایت تان مدرن ، صمیمی ، شاد یا جدی به نظر برسد؟
  • آیا وب سایت شما یک سایت گرافیکی است که بیشتر شامل المان های تزیینی و گرافیکی مختلف است؟ یا بیشتر محتوای آن را متن‌ها تشکیل می دهند؟

زمانی که شما به این سؤالات پاسخ بدهید، می توانید تعداد گزینه های مدنظرتان را کاهش داده یا به چند گزینه نهایی برای فونت وب سایت تان ، که بیشترین هماهنگی را با شخصیت ، ظاهر و برند شما دارند ، برسید.

هرچه کمتر ، بهتر!

استفاده از چندین تایپ فیس (TypeFace) مختلف در یک وب سایت ممکن است در ابتدا جذاب به نظر برسد. اما این موضوع در اکثر موارد باعث می شود که کاربر شما سردرگم شده و محیط سایت شما نامرتب به نظر برسد.

پیشنهاد ما به شما این است که از یک طرح نوشتاری ( تایپ فیس) واحد استفاده کنید. فونت های مختلف در یک تایپ فیس به گونه ای طراحی شده اند که در کنار یکدیگر زیبا و هماهنگ به نظر برسند. استفاده از یک طرح نوشتاری واحد ، به سایت شما جلوه‌ای مفهوم تر و قابل درک تر می بخشد.

تایپ فیس ها خوب و معتبر معمولا دارای فونت های مختلفی هستند که برای اهداف متفاوت استفاده می شوند. بطور مثال اکثر طراح های نوشتاری دارای فونت های بولد (Bold) ، ایتالیک (Italic) ، کشیده (Extended) یا فشرده (Condensed) هستند. که امکان استفاده خلاقانه از این تایپ فیس ها را فراهم می کنند.

در بهترین حالت تایپ فیس وب سایت شما باید دارای دامنه فونت های محتلفی باشد، بطوریکه شما بتوانید فونت اصلی ، ثانوی و فرعی سایت خود را از بین آن ها انتخاب کنید. بیایید نگاهی به فونت اصلی ، ثانویه و فرعی در وب سایت ها بیاندازیم:

فونت اصلی (Primary Font)

فونت اصلی ، فونتی است که برای متن های با سایز بزرگ ، تیترها و حتی لوگو استفاده می شود. در واقع فونت اصلی سایت شما ، برای متونی است که بیشتر از سایر موارد در دید مخاطب هستند.

فونت ثانویه

فونت ثانویه ، فونتی است که باید از آن برای نوشتن بدنه‌ی متن ها و توضیحات در صفحات وب سایت ، استفاده کنید. این فونت می بایست ساده ، تمیز و تا حد ممکن خوانا باشد.

فونت فرعی

فونت فرعی وب سایت در واقع قلمی است که متن های موجود در دکمه‌های فراخوان یا منوهای وب سایت ، بوسیله آن نوشته می شوند. این فونت باید بگونه ای باشد که علاوه بر این که جذاب و جالب توجه است ، توجه مخاطب را از مفهوم و هدف اصلی صفحه ، منحرف نکند و ذهن کاربر را درگیر مسائل حاشیه ای نکند.

خوانایی را جدی بگیرید!

زمانیکه قصد انتخاب بهترین فونت برای وب سایت تان را دارید ، (مخصوصا فونت ثانویه) مهمترین موضوعی که باید به آن توجه کنید، خوانایی آن است. بدیهی است که برخی فونت ها نسبت به سایرین خواناتر هستند و خواندن آن ها برای انواع گروه های مخاطبان وب سایت ، ساده است.

در بین فونت های فارسی ، فونت های ایران یکان ، ایران سنس و وزیر ، فونت های بسیار محبوب و پرطرفداری اند. این فونت ها علاوه بر زیبایی و سادگی از نظر خوانایی هم بسیار مناسب اند.

فونتی انتخاب کنید که قابلیت تغییر سایز داشته باشد

بعضی از تایپ فیس ها زمانیکه سایز بزرگی در نوشته داشته باشند به خوبی دیده می شوند و برخی دیگر از تایپ فیس ها که طراحی های ظریف و تزیینی دارند ، در سایز های کوچک بهم ریخته و خوب دیده نمی شوند. پس شما در انتخاب بهترین فونت برای وب سایت تان بایستی این موضوع را درنظر بگیرید که فونتی که انتخاب می کنید در سایزهای مختلف زیبایی خود را حفظ کند.

در فونت های مقیاس-پذیر ، که به آنها فونت های وکتوری یا برداری نیز گفته می شود؛ محل دقیق قرارگیری مرز هر کاراکتر بصورت یک فرمول ریاضی تعیین شده است. به همین خاطر این فونت ها با تغییر سایز هیچگونه افت کیفیتی نخواهند داشت.

همیشه قبل از تصمیم نهایی این موضوع را بر روی تایپ فیس مورد نظرتان امتحان کنید و آن را در سایزهای مختلف امتحان کنید. زمانیکه در حال آزمایش طرح نوشتاری خود هستید سعی کنید از متن های واقعی استفاده کنید و متن های آزمایشی مانند ” لورم ایپسوم” ها استفاده نکنید.

سرعت بارگزاری فونت را فراموش نکنید!

اکثر طراحان ، در هنگام انتخاب بهترین فونت برای یک وب سایت به سرعت بارگزاری آن توجهی نمی کنند. تایپ فیس وب سایت شما باید بگونه ای باشد که در مرورگر کاربر به راحتی و به سرعت لود ( بارگزاری) شود. اکثر افراد صبر زیادی برای بارگزاری سایت ها ندارند و اگر وب سایت به سرعت بارگزاری نشود از آن خارج می شوند.

سرعت بارگزاری فونت وب سایت شما تاثیر مستقیمی در تجربه کاربری سایت دارد. مواردی مانند کتابخانه فونت گوگل ، شامل فونت هایی اند که به راحتی و به سرعت در مرورگر کاربر پردازش شده و بارگزاری می شوند.

زمانیکه قصد دانلود وب-فونت را دارید ، موارد اضافه آن را حذف کنید و از استایل ها و وزن هایی که قصد استفاده از آن ها را در وب سایت خود ندارید ، صرف نظر کنید. با این کار شما از افزایش بی دلیل حجم سایت تان نیز جلوگیری می کنید.

نظر دیگران را بپرسید

مرحله آخر در انتخاب بهترین فونت برای وب سایت ، دریافت بازخورد و نظر افراد خارج از مجموعه تان است. فونت انتخابی خود را اگر از تمام فیلترهایی که در بالا گفته شد عبور می کند ، در وب سایت خودتان پیاده سازی کنید. یک محتوای کامل مانند یک مقاله را در سایت خودتان بارگزاری کنید.
این محتوا را به افراد مختلف نشان داده و از آن ها بخواهید آن را بخوانند. واکنش افراد به متن را بررسی کنید.
آیا متن را به راحتی می توانند بخوانند؟
آیا سایز متن ها مناسب است و در کامپیوتر ، لپتاپ ، تبلت و موبایل به خوبی ظاهر می شود؟

در نهایت نظر آن شخص را در مورد فونت بپرسید. اگر اکثر افراد این فونت را می پسندند پس شما مشکلی در استفاده از آن نخواهید داشت. اگر افراد زیادی در خواند متن به مشکل خوردند پس شما باید یا تمام مراحل را مجدد طی کنید و یا اینکه به سراع سایر گزینه های خود بروید.

نکته ای که در این مرحله اهمیت زیادی دارد این است که افرادی که برای نظر سنجی در مورد فونت وب سایت تان انتخاب می کنید ، باید از اقشار مختلف باشند ، از افراد با سنین و میزان تحصیلات متفاوت بخواهید که نظرشان را بیان کنند.

نتیجه گیری در مورد بهترین فونت برای وب سایت

شاید بگویید که صرف این مقدار زمان و انرژی برای پیدا کردن بهترین فونت برای طراحی سایت منطقی نباشد. اما ، ما در آریاز ، به عنوان یکی از فعالین در حوزه طراحی سایت در مشهد ، این عقیده را نداریم. چراکه انتخاب یک فونت مناسب که با حوزه کسب و کار شما هماهنگی دارد و احساسات درست را در کاربر تحریک می کند ، در موفقیت کسب و کار اینترنتی شما بسیار بسیار مهم است.

البته که در زمینه وب-فونت های فارسی که به خوبی بهینه سازی شده باشند ، شاید محدودیت هایی وجود داشته باشد؛ اما در هر صورت انتخاب بهترین فونت برای وب سایت یکی از اصول طراحی سایت است که شما در هنگام طراحی و راه اندازی سایت تان باید به آن با دقت فکر کنید و به آن توجه کافی را داشته باشید.

 

اگر چنانچه در این زمینه سؤالی در ذهن شما وجود دارد می توانید در قسمت نظرات همین مقاله آن را بیان کنید. همچنین اگر نیاز به آموز بیشتری در حوزه وب سایت ها دارید ، می توانید به مجموعه مقالات صفر تا صد وب سایت ها در وبلاگ آریاز نیز مراجعه کنید تا در مورد سایر مسائل در زمینه بهینه سازی و مدیریت وب سایت نیز مطالعه بیشتری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×

درخواست مشاوره