مقالات

اهمیت روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

1 دی, 1400Zekavatوب سایت, مقالاتدیدگاه بگذارید

اهمیت روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

در ادامه بررسی مسائل مربوط به طراحی و راه اندازی وب سایت ، در این قسمت از مجموعه مقالات صفر تا صد وب سایت ها ، قصد داریم تاثیر و اهمیت رعایت اصول روانشناسی رنگ ها در طراحی وب سایت را بیان کرده و 9 رنگ اصلی که در طراحی انواع وب سایت ها ، بیشتر به کار می روند را نیز از جنبه روانشناسی بررسی کنیم.

روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

دانستن این موضوع می تواند نقش بسیار زیادی در جذب کاربر داشته باشد و در تبدیل کاربر به مشتری نیز تاثیر چشمگیری دارد. پس اگر می خواهید یک وب سایت حرفه ای و مطابق با اصول طراحی سایت داشته باشید این مطلب را به هیچ وجه از دست ندهید.

رنگ‌ها بسیار قدرتمندند و به همین دلیل است که توجه به روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت بیهوده نخواهد بود. رنگ‌ها نه‌تنها بر احساسات افراد، بلکه بر عملکرد آن‌ها نیز تأثیر می‌گذارند. در نظر گرفتن اصول روانشناسی رنگ‌ها در طراحی سایت می‌تواند به تقویت برند شما، تشویق کاربر به خرید و حتی راهنمایی بازدیدکنندگان به انجام اقدامات خاص در وب سایت شما کمک کند. اگر می‌خواهید سایت خود را براساس اصول روانشناسی رنگ ها طراحی کنید، این مطلب را از دست ندهید.

چرا رعایت اصول روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت اهمیت زیادی دارد؟

مطالعات نشان می‌دهد که مردم در مدت زمان 90 ثانیه یا حتی کمتر از آن، تصمیم می‌گیرند که محصولی را دوست داشته باشند یا نه. از سوی دیگر 90 درصد این تصمیمات، تنها براساس رنگ است. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که رنگ می‌تواند تشخیص و شناخت برند را تا 80 درصد افزایش دهد.

بنابراین تصادفی نیست که بسیاری از شبکه‌های اجتماعی محبوب مانند فیسبوک، توییتر، لینکدین و تامبلر، دارای لوگوی آبی رنگ هستند. این رنگ لوگو در میان برندهای مطرح تکنولوژی نیز دیده می‌شود. با این وجود، فراموش نکنید که رنگ آبی برای هر وبسایتی مناسب نیست.

اگر متوجه شده‌اید که روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت چگونه بر افراد تأثیر می‌گذارد، می‌توانید با کمک این مطلب مطمئن شوید که رنگ‌هایی که شما در طراحی وبسایت تان بکار می برید، به جای اینکه علیه شما باشند، به نفع شما هستند.

بیایید با هم نگاهی به اصول اولیه‌ی روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت بیندازیم:

روانشناسی رنگ قرمز در طراحی سایت

روانشناسی رنگ قرمز در طراحی سایت

رنگ قرمز، در حقیقت می‌تواند ضربان قلب افراد را افزایش دهد و باعث شود که سریع‌تر نفس بکشند. قرمز با شهوت، هیجان، عشق، انرژی و حرکت همراه است. همچنین ممکن است در بعضی از افراد تداعی‌های بالقوه منفی از جمله جنگ، خشونت، آتش، خشم و خطر را نیز به همراه داشته باشد.

چه زمانی از رنگ قرمز استفاده کنیم؟

از قرمز به عنوان رنگ برجسته برای جلب توجه کاربر به بخشی خاص یا ایجاد هیجان استفاده کنید. قرمز می‌تواند برای کسب‌وکارهایی در زمینه‌ی غذا، مد، سرگرمی، ورزش، بازاریابی، تبلیغات، خدمات اورژانس و مراقبت‌های بهداشتی مفید باشد.

چه زمانی باید از رنگ قرمز دور بمانیم؟

یادتان باشد که بیش از حد از رنگ قرمز استفاده نکنید! براساس اصول روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت، هیجان بیش از حد می‌تواند برای سایت شما بد باشد. رنگ قرمز به‌طور معمول برای کالاهای لوکس، محتوای مرتبط با طبیعت یا وبسایت‌های ارائه‌ی خدمات حرفه‌ای مناسب نیست.

روانشناسی رنگ زرد در طراحی سایت

روانشناسی رنگ زرد در طراحی سایت

زرد، روشن‌ترین رنگ مناسب برای طراحی سایت به حساب می‌آید. براساس اصول روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت، این رنگ با شایستگی، شادی، نشاط، خوش‌بینی و جوانی همراه است. زرد همچنین می‌تواند تداعی‌های منفی مانند ترس، فریب و ارزانی را نیز در ذهن بیننده ایجاد کند.

چه زمانی از رنگ زرد استفاده کنیم؟

برای انرژی بخشیدن به افراد یا ایجاد حس شادی در آن‌ها، می‌توانید به میزان کمی از رنگ زرد روشن استفاده کنید. کاربرد رنگ زرد ملایم در القای احساس شادی به مخاطب است. همچنین رنگ زرد می‌تواند برای جلب توجه بیننده به متن و دکمه‌های فراخوان به اقدام (CTA) عالی باشد.

چه زمانی باید از رنگ زرد دور بمانیم؟

زرد می‌تواند خیلی زود چشم را بزند. بنابراین ممکن است چشم بیننده را تحت فشار قرار دهد. به همین دلیل باز هم پیشنهاد ما این است که از رنگ زرد به میزان کم استفاده کنید. استفاده‌ی بیش از حد از رنگ زرد می‌تواند پیام‌های منفی اسپم یا ارزان بودن را به بیننده القا کند.

روانشناسی رنگ نارنجی در طراحی سایت

روانشناسی رنگ نارنجی در طراحی سایت

براساس اصول روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت، نارنجی نماد پرانرژی و پرجنب‌و‌جوش بودن است که اغلب با سرگرمی، شادی، انرژی، گرما، جاه‌طلبی، هیجان و اشتیاق همراه می‌شود.

چه زمانی از رنگ نارنجی استفاده کنیم؟

از رنگ نارنجی زمانی استفاده کنید که می‌خواهید توجه بیننده را به فراخوان خود – که می‌تواند اشتراک، خرید، ثبت نام باشد – یا سایر محتواهای پراهمیت جلب کنید. این رنگ برای زمینه‌های کسب‌وکار اینترنتی، خودرو، فناوری، سرگرمی، غذا و مراقبت از کودکان مناسب است.

چه زمانی باید از رنگ نارنجی دور بمانیم؟

اگرچه شدت جیغ بودن رنگ نارنجی کمی کمتر از قرمز است اما هنوز هم می‌تواند به‌سرعت چشم را بزند. به همین دلیل، نباید در استفاده از رنگ نارنجی زیاده‌روی کنید.

روانشناسی رنگ سبز در طراحی سایت

روانشناسی رنگ سبز در طراحی سایت

بر اساس اصول روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت، رنگ سبز اثری هماهنگ‌کننده و متعادل‌کننده دارد. همچنین این رنگ با رشد، سلامتی، طبیعت، ثروت، پول، آرامش، مردانگی، سخاوت، باروری، خوش‌شانسی، صلح، هماهنگی، حمایت و انرژی همراه است.

چه زمانی از رنگ سبز استفاده کنیم؟

رنگ سبز ساده‌ترین رنگ برای پردازش چشم است. می‌توانید از این رنگ برای ایجاد یک اثر آرامش‌بخش یا نمایش آغاز، طبیعت و ثروت استفاده کنید. رنگ سبز برای کسب‌وکارهایی در زمینه‌ی علم، گردشگری، پزشکی، منابع انسانی، محیط زیست و پایداری عالی به‌نظر می‌رسد.

چه زمانی باید از رنگ سبز دور بمانیم؟

رنگ سبز برای کالاهای لوکس، فناوری یا محتوایی که برای دختران نوجوان طراحی شده است، کمتر مناسب است.

روانشناسی رنگ آبی در طراحی سایت

روانشناسی رنگ آبی در طراحی سایت

آبی با مردانگی، شایستگی، کیفیت، آرامش، قابل اعتماد بودن، استواری، خرد، وفاداری، قدرت، بهره‌وری، اعتماد و امنیت همراه است. همچنین آبی روشن می‌تواند طراوت‌بخش و انرژی‌دهنده باشد.

چه زمانی از رنگ آبی استفاده کنیم؟

آبی اغلب توسط شرکت‌های بزرگ و بانک‌ها استفاده می‌شود زیرا غیرتهاجمی است و به بیننده حس اطمینان را القا می‌کند. همچنین آبی برای کسب‌وکارهای مراقبت‌های بهداشتی، دندانپزشکی، فناوری پیشرفته، پزشکی، علمی، دولتی، حقوقی و آب‌و‌برق مناسب است.

چه زمانی باید از رنگ آبی دور بمانیم؟

استفاده از طیف‌های مشخصی از رنگ آبی – که در انتهای تیره‌تر طیف قرار دارند – یا استفاده‌ی بیش از حد از آبی می‌تواند وب سایت شما را بی‌اهمیت و سرد نشان دهد. از سوی دیگر، ممکن است رنگ آبی اشتها را نیز کاهش دهد. بنابراین مراقب باشید از آن در محتوهای مرتبط با غذا استفاده نکنید.

روانشناسی رنگ بنفش در طراحی سایت

روانشناسی رنگ بنفش در طراحی سایت

رنگ بنفش، مفهوم سلطنت را در ذهن تداعی می‌کند. بر اساس اصول روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت، می‌توان از این رنگ برای نشان دادن خلاقیت، تخیل، اقتدار، پیچیدگی، قدرت، ثروت، رفاه، رمز و راز، خرد و احترام استفاده کرد.

چه زمانی از رنگ بنفش استفاده کنیم؟

پیشنهاد ما این است که از رنگ بنفش برای ایجاد حس تجمل و ثروت استفاده کنید. همچنین رنگ بنفش روشن برای نمادهای بهاری و عاشقانه مناسب به‌نظر می‌رسد. رنگ بنفش می‌تواند برای محصولات زیبایی (به‌ویژه محصولات ضد پیری)، طالع بینی، ماساژ، یوگا، شفابخشی، معنویت و محتوای مربوط به دختران نوجوان و برندهای زنانه عالی باشد.

چه زمانی باید از رنگ بنفش دور بمانیم؟

رنگ بنفش می‌تواند تسکین‌دهنده و آرام‌بخش باشد. درست همین موضوع، رنگ بنفش را به انتخابی ضعیف برای جلب توجه افراد تبدیل می‌کند. همچنین استفاده از رنگ‌های بنفش تیره‌تر می‌تواند باعث شود که بیننده با سایت شما ارتباط برقرار نکند.

روانشناسی رنگ مشکی در طراحی سایت

روانشناسی رنگ مشکی در طراحی سایت

مشکی رنگی قوی است که اغلب با پیچیدگی، ظرافت، اقتدار، ثبات، قدرت، رسمی‌بودن و هوشمندی همراه است. همچنین بر اساس اصول روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت، می‌تواند نماد مرگ، رمز و راز، شر و شورش باشد.

چه زمانی از رنگ مشکی استفاده کنیم؟

وابسته به رنگ‌هایی که در کنار مشکی استفاده می‌شوند، این رنگ می‌تواند ظریف و سنتی یا مدرن و تند باشد. همچنین رنگ مشکی برای کالاهای لوکس، مد، بازاریابی و لوازم آرایشی مناسب به‌نظر می‌رسد.

چه زمانی باید از رنگ مشکی دور بمانیم؟

سیاهی بیش از حد می‌تواند به سرعت چشم را آزار دهد. همچنین رنگ مشکی می‌تواند احساس خطر یا بدی را به بیننده القا کند و باعث شود افراد احساس ناراحتی یا حتی ترس را تجربه کنند.

روانشناسی رنگ سفید در طراحی سایت

روانشناسی رنگ سفید در طراحی سایت

اصول روانشناسی رنگ در طراحی سایت به ما نشان می‌دهد که رنگ سفید با خلوص، پاکیزگی، فضیلت، شادی، صداقت و امنیت همراه است.

چه زمانی از رنگ سفید استفاده کنیم؟

سفید با پزشکان، پرستاران و دندانپزشکان مرتبط است که همین ویژگی آن را برای وبسایت‌های مرتبط با صنعت مراقبت‌های بهداشتی عالی می‌کند. همچنین رنگ سفید می‌تواند برای سایت‌هایی با فناوری پیشرفته و علمی نیز مناسب باشد. وقتی سفید با مشکی، طلایی، نقره‌ای یا خاکستری همراه شود، می‌تواند برای کالاهای لوکس نیز عالی به‌نظر برسد.

چه زمانی باید از رنگ سفید دور بمانیم؟

از آنجایی که می‌توان گفت تأثیر رنگ سفید به طور کامل به سایر رنگ‌های به‌کار رفته در طراحی بستگی دارد، از نظر تئوری می‌توان از آن برای هر نوع وبسایتی استفاده کرد.

روانشناسی رنگ صورتی در طراحی سایت

روانشناسی رنگ صورتی در طراحی سایت

از نظر روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت، صورتی نشان‌دهنده‌ی پیچیدگی، صداقت و عشق است. این رنگ معانی خشن و خشمگین قرمز را ندارد و می‌تواند کاملا آرام‌بخش و ملایم باشد.

چه زمانی از رنگ صورتی استفاده کنیم؟

صورتی برای محصولات زنانه یا سایت‌هایی با محتوای به طور خاص برای زنان و دختران جوان، عالی است.

چه زمانی باید از رنگ صورتی دور بمانیم؟

صورتی‌های روشن می‌توانند شیک باشند اما برای بعضی از سایت‌ها بیش از حد احساسی یا شیرین هستند. بنابراین برای کسب‌وکارهایی با ماهیت جدی و رسمی مانند بانک، مناسب به‌نظر نمی‌رسند.

سخن پایانی

در نهایت به‌خاطر داشته باشید که همه چیز در روانشناسی رنگ‌ها خلاصه نمی‌شود. همیشه جایی برای دنبال‌کردن علایق شخصی و روحیه‌ی شما نیز وجود دارد. حتی اگر تمام تحقیقات به شما بگویند رنگی که برای برندتان انتخاب می‌کنید اشتباه است، نباید غریزه‌ی خود را نادیده بگیرید. چرا که ممکن است به‌زودی از این‌که مشتریانتان تا چه اندازه قادر به درک اهداف شما هستند شگفت‌زده شوید. وقتی برای این‌که در کنار مشتریان باشید، رنگ‌ها و استراتژی‌های متفاوتی را انتخاب می‌کنید، آن‌ها می‌توانند اهداف شما را تشخیص دهند.

بکارگیری اصول روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت ، می تواند باعث شود که وب سایت شما ارتباط بهتر و مؤثرتری را با کاربران خودش برقرار کند. این کار باعث می شود که تجربه کاربر از حضور در سایت شما یک تجربه دلنشین و خوب باشد و علاوه بر این باعث می شود که سایت و برند شما در ذهن او ماندگار شود. پس توصیه ما به شما این است که از رنگ ها در طراحی سایت خودتان نهایت سوء استفاده را بکنید!

ما در شرکت توسعه گران آریاز بعنوان یک شرکت طراحی وب سایت در مشهد ، در تمامی پروژه های خود اصول روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت را در نظر گرفته و تا حد ممکن از این اصول در پروژه های خود استفاده می کنیم و تاکنون نتیجه های بسیار خوشایندی را نیز از این کار گرفته ایم.

هنوز در مورد انتخاب رنگ برای طراحی سایت سؤال دارید؟ ابهامات و نظرات خود را در انتهای همین صفحه با ما و سایر خوانندگان به‌اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×

درخواست مشاوره