مقالات

نکاتی که باید پیش از طراحی سایت فروشگاهی بدانیم!

هر چه باید پیش از راه اندازی فروشگاه اینترنتی بدانید

3 بهمن, 1400Zekavatوب سایت, مقالاتدیدگاه بگذارید

در این مقاله قصد نکاتی را مطالعه می کنید که دانستن آن ها قبل از اقدام به سفارش طراحی سایت فروشگاهی در مشهد ضروری است. اگر قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی دارید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا با مسیر راه اندازی سایت فروشگاهی بیشتر آشنا شوید و بدانید از کجا وچگونه باید این مسیر را آغاز کنید.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی

چرا باید فروشگاه اینترنتی داشته باشیم؟

راه اندازی فروشگاه اینترنتی یک شیوه مناسب برای رشد کسب و کارها است. بسیاری از کسب و کارهای سنتی توانسته‌اند در کنار فروشگاه‌های فیزیکی با داشتن یک سایت فروشگاهی درآمد خود را افزایش دهند.

از طرفی دیگر بسیاری از کسب و کارهای نوپا که هزینه راه‌اندازی کسب و کار فیزیکی را نداشته‌اند با طراحی فروشگاه اینترنتی توانسته‌اند یک راه درآمد مناسب برای خود و عدّه‌ای دیگر را فراهم کنند.

چه زمانی سایت فروشگاهی طراحی کنیم؟

در راه‌اندازی هر کسب و کاری باید به تجارب دیگران توجه کرد. پیدا کردن اسراری که باعث می‌شوند تا یک کسب و کار از دیگران متمایز شود کار چندان سختی نیست. فقط باید کمی جستجوگر باشیم تا بتوانیم به نکات مهمی دست پیدا کنیم.

در مورد راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی هم این قضیه درست است. برای اینکه یک سایت فروشگاهی موفق را در اختیار داشته باشیم باید بیش از هر کاری اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهیم.

قبل از راه‌اندازی سایت فروشگاهی حتما به بررسی نکات زیر بپردازید تا با اطلاعات کامل وارد این نوع از تجارت آنلاین شوید:

1-نقش ایده در راه اندازی فروشگاه اینترنتی

داشتن یک فروشگاه اینترنتی به تنهایی نمی‌تواند زمینه‌ساز موفقیت شود. برای اینکه بتوانیم یک فروشگاه اینترنتی موفق را طراحی کنیم باید ایده داشته باشیم. راه اندازی فروشگاه اینترنتی در سطح دیجی‌کالا، با سلام و.. کار ساده‌ای نیست.

امّا می‌توان با یافتن یک ایده خاص، فروشگاه اینترنتی متفاوتی را ایجاد کرد که هم مشتری زیادی داشته باشد و هم رقبای مطرحی برای آن وجود نداشته باشد.

2-محصول

در راه اندازی فروشگاه اینترنتی محصول اهمیت زیادی دارد. قبل از هر چیزی به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • در سایت خود چه محصولی را به مشتریان عرضه خواهید کرد؟
  • تامین کنندگان محصولات شما چه کسانی هستند؟
  • محصول را در کجا نگهداری می‌کنید(انبارداری)؟
  • مشتریان خود را چگونه خواهید یافت؟
  • تنوع رنگ و سایز محصولات خود را چگونه حفظ می‌کنید؟
  • محصول چگونه به دست مشتری می‌رسد(حمل و نقل)؟
  • مزیت رقابتی شما نسبت به رقبا چیست؟ چرا مشتری باید از شما خرید کند؟
  • قیمت محصول یا خدمات خود را چگونه تعیین می‌کنید؟
  • و..

پاسخ به سوالات فوق به شما کمک خواهد کرد تا در راه اندازی فروشگاه اینترنتی با مشکلات کمتری مواجه شوید. اگر شما یک فروشگاه سنتی دارید کارتان تا حدود زیادی  آسان می‌شود. زیرا دغدغه تامین محصول، انبارداری و حتی توزیع آن را نخواهید داشت. شما با بررسی محصولات پر فروش خود می‌توانید در شروع تنها تعدادی از محصولات خود را در فروشگاه اینترنتی قرار دهید و به مرور محصولات دیگری را به آن اضافه کنید.

طراحی سایت فروشگاهی خود را به ما بسپارید!

3-شناخت بازار

قبل از راه اندازی فروشگاه اینترنتی باید به شناخت از بازار هم برسید. بازار آنلاین با بازار سنتی تفاوت‌های اساسی دارد. اینکه بدانیم اقبال مردم برای خرید آنلاین چه محصولاتی بیشتر است، به ما کمک می‌کند تا بتوانیم یک فروشگاه موفق را راه‌اندازی کنیم.

تحقیقات بازار(Market research)  از جمله شیوه‌های مرسومی است که در آن از مخاطبان احتمالی یک کسب و کار سوالاتی پرسیده می‌شود تا در مورد نیازهای بازار و ظرفیت آن اطلاعاتی بدست بیاید.

4-تحلیل رقبا

در هنگام راه اندازی فروشگاه اینترنتی حتما به آنالیز رقبای خود بپردازید. اگر قصد دارید تا در زمینه‌ای فعالیت کنید که رقبای قدرتمند زیادی در آن حوزه حضور دارند حتما باید پیش‌نیازهای لازم را فراهم کنید.

با بررسی عملکرد رقبا و شناخت مزیت‌های رقابتی، شما می‌توانید ارزش‌هایی را برای مشتریان خود ایجاد کنید که باعث تمایز شما از دیگران شود.

5-دانش فنی

اینکه بتوانیم بصورت 24/7 ( 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه روز) یک فروشگاه داشته‌باشیم و از طریق آن به فروش محصولات یا خدمات بپردازیم جذاب است. به همین دلیل خیلی از افراد بدون مطالعه به سراغ راه‌اندازی آن می‌روند.

امّا نکته مهم در راه اندازی فروشگاه اینترنتی این است که باید دانش فنی خوبی در این زمینه داشته باشیم تا بتوانیم به موفقیّت برسیم. البتّه برای هر کدام از نیازهای زیر می‌توان به برون سپاری کار به شرکت‌های طراحی سایت نیز پرداخت.

چه زمانی باید اقدام به راه اندازی فروشگاه اینترنتی بکنیم؟

طراحی سایت فروشگاهی

برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی باید یک سایت داشت. خوشبختانه امروزه به آسانی می‌توان با کمک سیستم‌های مدیریت محتوایی مانند وردپرس به طراحی فروشگاه آنلاین پرداخت. نکته مهم در یک سایت فروشگاهی این است که ظاهر سایت کاربر پسند(User Friendly)  باشد تا مشتریان بتوانند به سادگی خرید خود را انجام دهند.

افزونه‌های کاربردی

در هنگام راه اندازی فروشگاه اینترنتی باید با تهیه افزونه‌های(plugin)  مورد نیاز، یک فروشگاه آنلاین قدرتمند را بوجود آورد. افزونه‌هایی نظیر ووکامرس، ارسال پستی، پرداخت آنلاین، پیشنهاد محصولات مشابه و شگفت انگیز، حسابداری و انبارداری و.. می‌توان یک فروشگاه اینترنتی ساده را تبدیل به فروشگاهی پیشرفته کرد.

زیرساخت فروشگاهی

در راه اندازی فروشگاه اینترنتی باید به زیرساخت فنی توجه کرد. خریداری سرور و هاست مناسب از جمله نکات مهمی است که می‌تواند بر روی عملکرد یک سایت فروشگاهی تاثیر بگذارد. با کمک یک سرور قدرتمند می‌توان یک فروشگاه اینترنتی با سرعت بالا را در در اختیار داشت که هیچ زمانی دچار قطعی یا کند شدن سرعت لود نشود.

همچنین قبل از راه اندازی فروشگاه اینترنتی اقدامات لازم را برای دریافت مجوز، اینماد و درگاه بانکی انجام دهیم.

1-بازاریابی و برندینگ

راه اندازی فروشگاه اینترنتی شروع کار است. برای اینکه بتوان از یک فروشگاه آنلاین به درآمد قابل قبول دست پیدا کرد، باید بر روی بازاریابی آنلاین برای یافتن مشتری سرمایه‌گذاری کرد.
فروش آنلاین کار ساده‌ای نیست. برای اینکه بتوان مخاطبان را مجاب به خرید یک کالا یا خدمت نمود باید اعتماد آنها را جلب کرد. با کمک برندینگ می‌توان تا حدود زیادی اطمینان مشتریان را جلب کرد. مجموعه اقدامات زیر در حوزه بازاریابی دیجیتال بعد از راه‌اندازی سایت ضروری است:

سئو

یکی از مهمترین راهکارهای بازاریابی دیجیتال سئو است. پس از راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی باید بر روی سئو آن کار کرد تا با رشد فروشگاه و قرار گرفتن در نتایج گوگل شاهد افزایش ترافیک آنلاین شاپ باشیم.

شبکه‌های اجتماعی

داشتن یک سایت فروشگاهی همیشه جذاب است. امّا برای اینکه بتوان نتیجه مناسب را از راه اندازی فروشگاه اینترنتی بگیریم باید به بازاریابی از طریق سوشال مدیاها هم توجه کنیم. داشتن وب سایت به تنهایی برای موفقیت در زمینه تجارت آنلاین، کافی نخواهد بود و شما بایستی در شبکه های اجتماعی نیز فعالیت داشته باشید.

برای مطالعه بیشتر و درک تاثیر شبکه های اجتماعی در موفقیت کسب و کارها مقاله ” سایت یا اینستاگرام؟ “ را در وبلاگ آریاز مطالعه کنید.

تبلیغات آنلاین

همانطور که در گذشته یک فروشگاه سنتی با چاپ تراکت توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کرد و آنها را تبدیل به مشتری می‌نمود، در فروشگاه اینترنتی نیز باید با استفاده از تبلیغات آنلاین در وب سایت‌های پربازدید، ترافیک سایت فروشگاهی را افزایش داد.

2-طراحی صفحات محصول

فروش در یک فروشگاه اینترنتی تصادفی نیست. برای اینکه بتوان یک سایت فروشگاهی پر فروش داشت باید به طراحی صفحات محصول توجه کرد. یک صفحه محصول باید اطلاعات کاملی درباره کالا و مزایای آن به مخاطب انتقال دهد. وجود تصاویر واضح از محصول می‌تواند انگیزه مخاطب را برای خرید افزایش دهد.

3-کار تیمی

یک تصور غلط که درباره راه‌اندازی سایت فروشگاهی وجود دارد این است که یک نفر می‌تواند به تنهایی کار را مدیریت و راهبری کند. برای موفقیت در فروشگاه اینترنتی باید یک تیم کاری از تخصص‌های مختلف را در کنار یکدیگر جمع کرد تا بتوان نتیجه مورد انتظار را بدست آورد.

البتّه می‌توان راه اندازی فروشگاه اینترنتی را برون سپاری کرد و از کمک افراد متخصص در این زمینه برخوردار شد.

برای دریافت مشاوره در زمینه طراحی سایت فروشگاهی تماس بگیرید: 37606260-051

اهمیت سایت فروشگاهی در افزایش درآمد

راه اندازی فروشگاه اینترنتی می‌تواند زمینه‌ساز تحول در بسیاری از مشاغل باشد. در چند سال اخیر علاقه مردم به خرید آنلاین افزایش پیدا کرده است. به همین دلیل داشتن یک سایت فروشگاهی می‌تواند زمینه را برای یافتن مشتریان جدید فراهم آورد. به دلایل زیر راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی باعث افزایش درآمد خواهد شد:

  • در یک کسب و کار سنتی تعداد مشتریان محدود است. امّا با راه اندازی فروشگاه اینترنتی می‌توان مشتریانی به گستردگی ایران(یا حتی جهان) را جذب کرد و به همین نسبت افزایش درآمد داشت.
  • با راه اندازی فروشگاه اینترنتی می‌توان بر روی برندینگ کار کرد. تبلیغات اینترنتی باعث مطرح شدن یک کسب و کار و افزایش درآمد خواهد شد.
  • در تعطیلات و زمانی که فروشگاه‌های فیزیکی تعطیل هستند می‌توان به مشتریان خدمات داد و درآمد داشت.

سایت فروشگاهی، ویترین کسب و کار

یک فروشگاه اینترنتی ویترین کسب و کار محسوب می‌شود. با داشتن وب سایت فروشگاهی دیگر نیازی به کارت ویزیت یا کاتالوگ نخواهد بود. مشتریان شما می‌توانند با مراجعه به وب سایت شما اطلاعات کاملی را درباره برند و محصولات‌تان بدست آورند. سرنخ‌هایی که از فروش اینترنتی برای یک کسب و کار ایجاد می‌شود افزایش درآمد را به همراه خواهد داشت.

ویژگی های ضروری که سایت فروشگاهی باید داشته باشد

ویژگی‌های یک فروشگاه اینترنتی خوب

در هنگام راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی باید به ویژگی‌هایی توجه داشت که باعث افزایش رضایت مخاطب شوند:

1-تجربه کاربری(UX)

کاربران باید هنگام ورود به یک سایت اینترنتی بتوانند به سادگی نیازهای خود را تامین کنند. اگر کاربر بتواند به سادگی آن چیزی که به دنبال آن است را بیابد. قطعا مجدد برای خرید به آن سایت فروشگاهی مراجعه خواهد کرد.

2-واکنش‌گرایی

امروزه بسیاری از کاربران با گوشی موبایل خود به یک فروشگاه اینترنتی سر می‌زنند. به همین دلیل واکنش‌گرا بودن (Responsive) یک سایت فروشگاهی اهمیت زیادی دارد.

3-تنوع کالا

زمان راه اندازی فروشگاه اینترنتی باید به تامین کالا توجه داشته باشیم. تنوع کالا و ارائه رنگ‌ها و سایزهای مختلف می‌تواند رشد تجربه کاربران از یک فروشگاه را به همراه بیاورد. سایت فروشگاهی باید توانایی نمایش  ویژگی‌‌های مختلف محصولات را داشته باشد.

4-پشتیبانی

یکی از موضوعات مهم در راه اندازی فروشگاه اینترنتی ارائه خدمات پشتیبانی به مشتریان است. با راه اندازی فروشگاه اینترنتی کار تمام نمی‌شود بلکه باید سعی کرد با ارائه خدمات مناسب، رضایت مشتریان را بدست بیاوریم. افزایش رضایت مشتری یک برند را در خاطر ماندگار خواهد کرد.

5-پرداخت آنلاین

راه اندازی فروشگاه اینترنتی بدون داشتن یک سیستم پرداخت یار امکان پذیر نیست. برای سایت فروشگاهی می‌توان از درگاه‌های پرداخت بانکی یا درگاه‌های واسط استفاده کرد. هم چنین دریافت نماد اعتماد الکترونیکی باعث افزایش اطمینان مخاطبان به یک فروشگاه آنلاین خواهد شد.

اهمیت داشتن سایت فروشگاهی

اههمیت داشتن سایت فروشگاهی

برای کسب  و کارهای پیشرو اهمیت دارد که بتوانند از تکنولوژی‌های روز استفاده کنند. داشتن یک سایت فروشگاهی برای بسیاری از برندها اهمیت دارد زیرا آنها را مجبور می‌کند تا ساختار و مکانیزم‌های خود را براساس آخرین فناوری‌ها بروزرسانی کنند.

با داشتن یک سایت فروشگاهی می‌توان تعاملات بیشتری را از طریق فضای مجازی با مشتریان ایجاد کرد. کامنت‌هایی که مشتریان درباره یک محصول می‌گذارند، زمینه را برای اطمینان سایر مخاطبان به کالا یا خدمت افزایش خواهد داد. یک نظر سازنده از مشتری توسط تعداد زیادی از مخاطبان فروشگاه اینترنتی خوانده می‌شود و می‌تواند بر روی تصمیم آنها تاثیر بگذارد.

سخن پایانی..

راه اندازی فروشگاه اینترنتی زمینه‌ساز فرصت‌های جدیدی برای یک کسب و کار خواهد شد. ایجاد بسترهای جدید برای بازاریابی باعث خواهد شد تا یک بیزینس بتواند مشتریان خود را افزایش دهد و به یک درآمد پایدار برسد.

در این مقاله نکات و اقدامات لازم را پیش از طراحی سایت فروشگاهی برای شما بیان کردیم. پس از این مرحله نوبت به آغاز طراحی سایت فروشگاهی می رسد اما باید توجه داشته باشید که این کار می بایست طبق اصول انجام شود. در غیر اینصورت شما نباید انتظار زیادی از وب سایت فروشگاهی خود داشته باشید. تمامی اصول و مسائل ضروری در مرحله طراحی و راه اندازی سایت فروشگاهی را ما در مقاله اصول طراحی سایت فروشگاهی بررسی و بیان کرده ایم. این مقاله را از دست ندهید!

در شرایط رکود و گسترده شدن بیماری‌های ویروسی داشتن وب‌ سایت فروشگاهی می‌تواند کسب و کارها را از بحران نجات دهد. با راه اندازی فروشگاه اینترنتی زمینه تحول دیجیتال در کسب و کار خود را فراهم آورید. برای دریافت مشاوره در این زمینه با ما تماس بگیرید.

سؤالات و نظرات خود را در قسمت کامنت های همین پست بیان کنید و اگر نکته ای مدنظر دارید که احساس می کنید دانستن آن به این موضوع کمک می کند حتما آن را در قسمت نظرات با ما و سایر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×

درخواست مشاوره