مقالات

راهنمای انتخاب بهترین دامنه برای وب سایت

28 آذر, 1400Zekavatوب سایت, مقالاتدیدگاه بگذارید

نکات ضروری برای انتخاب بهترین دامنه برای وب سایت

انتخاب بهترین دامنه برای وب سایت شاید جزو مهمترین و اصلی ترین مراحل طراحی و راه اندازی وب سایت باشد. اینکه چطور بهترین دامنه را برای وب سایت انتخاب کنیم ؟ گاها می تواند افراد را سردرگم کند و یا در بدترین حالت شخص یک دامنه نامناسب برای وب سایت خودش انتخاب می کند.

   انتخاب دامنه برای یک وب سایت می تواند آن را به موفقیت و رشد نزدیک کرده و یا آن را تا مرز نابودی و شکست ببرد.

شاید در ابتدای کار انتخاب بهترین دامنه برای وب سایت تان به نظر سخت و گیج کننده به نظر بیاید چراکه نام دامنه وب سایت شما باید در کنار اینکه ساده و به یادماندنی باشد ، معرف کسب و کار و برند شما نیز باشد.

ما در این مقاله به شما ساده ترین روش انتخاب بهترین دامنه برای وب سایت تان را در 14 مرحله آموزش می دهیم تا بتوانید با انتخاب یک نام دامنه خوب و تاثیرگذار ، ابتدای مسیر راه اندازی وب سایت تان را با قدرت شروع کنید.

نحوه انتخاب بهترین دامنه برای سایت

تنها کاری که برای انتخاب بهترین دامنه برای وب سایت تان باید انجام دهید این است که این 15 گام را بصورت کامل اجرا کنید تا بتوانید دامنه ای برای وب سایت تان انتخاب کنید که به بهترین شکل هویت برند شما را نشان داده و پتانسیل بالایی برای جذب ترافیک نیز داشته باشد.

چگونه نام دامنه خوب و مؤثری برای وب سایت انتخاب کنیم؟

  1. دات کام (COM.) همیشه بهتر است

در حالیکه امروزه پسوندهای زیادی برای دامنه ها استفاده می شود، اما در این یک مورد پسوند سنتی COM. از سایر موارد مانند photography. یا pizza. و … به مراتب بهتر است. می پرسید چرا؟

با اینکه پسوندهای جدید مانند مواردی که در بالا گفته شد می توانند بسیار جذاب و نوآورانه به نظر برسند اما کاملا واضح است که COM. در نظر کاربر هم اعتبار بیشتری دارد و هم یک پسوند قدیمی و با اصالت محسوب می شود.

به نظر ما و بسیاری از کارشناسان حوزه وب ، پسوندهای نامتعارف مانند ninja. یا mashhad. باعث می شوند که از نظر کاربر وب سایت شما غیرقابل اعتماد دیده شود.

علاوه بر این پسوند دامنه دات کام به مراتب به یادماندنی تر از سایر موارد اند. شاید باورتان نشود ولی اکثر کاربران بدون فکر کردن در انتهای همه دامنه ها COM. را تایپ می کنند!

فرض کنید دامنه وب سایت شما ، mashhad.pizza باشد ، کاربر بصورت اتفاقی و برحسب عادت دامنه وبسایت شما را به صورت mashhad.pizza.com وارد کند، در اینصورت یا وارد وب سایت اشتباهی می شود و یا اینکه با یک ارور مواجه می شود که در هر دو صورت این موضوع برای برند شما مطلوب نخواهد بود.

با این تفاسیر هنگام انتخاب بهترین دامنه برای وب سایت تان ، بهتر است که اینگونه ریسک ها را با انتخاب یک دامنه با پسوند COM. به حداقل برسانید. ضمن اینکه در کیبورد اکثر موبایل های هوشمند یک دکمه COM. بصورت پیشفرض وجود دارد.

  1. از کلمات کلیدی در دامنه وب سایت تان استفاده کنید

حضور کلمات کلیدی در نام دامنه یک وب سایت یکی از اصول انتخاب بهترین دامنه برای وب سایت است. با استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه وب سایت خودتان ، شما به موتورهای جستجو اعلام می کنید که وب سایت شما در چه حوزه ای فعالیت می کند.

این موضوع در کنار تجربه کاربری خوب و محتوای با کیفیت می تواند رتبه شما در موتورهای جستجو را به شدت بهبود بخشیده و ترافیک زیادی را از موتورهای جستجو به سمت وب سایت خودتان هدایت کنید.

اهمیت استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه وب سایت

اما باید بدانید که پیدا کردن یک نام دامنه خوب که شامل کلمات کلیدی حوزه کسب و کارتان نیز باشد ، می تواند چالش برانگیز باشد.

شما باید بصورت خلاقانه ای نام برند و کلمه کلیدی مدنظرتان را باهم ترکیب کنید تا بتوانید نام دامنه شاخصی بدست بیاورید که به خوبی دیده شده و در ذهن کاربران باقی بماند.

  1. نام دامنه را تا حد ممکن کوتاه انتخاب کنید

با اینکه استفاده از کلمات کلیدی مهم اند اما نباید باعث شوند که نام دامنه وب سایت شما بیش از حد طولانی شود. بهتر است که نام دامنه کوتاه و به یادماندنی باشد.

توصیه ما این است که طول نام دامنه خود را کمتر از 15 کاراکتر انتخاب کنید. تعداد کاراکتر بیشتر از این مقدار باعث می شود که کاربران به سختی آن را به یاد بیاورند.

علاوه بر این دامنه های طولانی باعث می شوند که کاربران اشتباهات تایپی بیشتری داشته باشند و شما ترافیک بیشتری را از دست بدهید. به همین دلیل دامنه های کوتاه همیشه بهتر اند.

  1. دامنه ای انتخاب کنید که املا و تلفظ آسان و روانی داشته باشد

اینکه نام دامنه وب سایت شما ، کوتاه باشد و املا و تلفظ روانی داشته باشد باعث می شود که شما آدرس وب سایت خودتان را به راحتی و بصورت زبانی با دیگران به اشتراک بگذارید و کاربر نیز به راحتی بتواند املا درست آن را حدس بزند.

در بسیاری از موارد شما ممکن است مجبور شوید که آدرس وب سایت خودتان را در یک تماس تلفنی بیان کنید و یا در یک ملاقات حضوری آن را به صورت زبانی بگویید در این موارد دامنه های سخت و بد-تلفظ برای شما مشکلاتی را ایجاد خواهند کرد.

پس در انتخاب بهترین دامنه برای وب سایت تان ، کوتاه بودن ، املای آسان و تلفط روان آن را همیشه در نظر داشته باشید.

  1. یک دامنه خاص و با پتانسیل برندسازی بالا انتخاب کنید

برای اینکه نام و آدرس وب سایت شما در ذهن و خاطر کاربران و مخاطبان شما باقی بماند ، باید خاص و یکتا باشد. سری به وب سایت های مشابه به وب سایت خودتان بزنید و ببینید آن ها از چه دامنه هایی استفاده می کنند.

تاثیر نام دامنه در سئوی سایت

توجه داشته باشید که نباید از برندها و نام های تجاری ای استفاده کنید که در حال حاضر وجود دارند. ضمن اینکه استفاده از یک نام یا برند ثبت شده می تواند مشکلات قانونی و حقوقی را نیز برای شما ایجاد کند.

استفاده از نام هایی با پتانسیل برندسازی بالا هم می تواند بسیار مرثر باشد. نام هایی پتانسیل برندسازی بالایی دارند که گیرا ، خاص باشند و در ذهن مخاطب ماندگار بمانند. نام هایی مانند  google.com یا yahoo.com با اینکه کلماتی من-درآوردی هستند اما همانطور که می بینید خاص و یکتا هستند و به خوبی در ذهن شما باقی می مانند.

  1. از خط تیره (-) دوری کنید!!!

هرگز از خط تیره یا (-) در دامنه وب سایت خودتان استفاده نکنید! خط تیره یکی از اصلی ترین نشانه های سایت های اسپم است و شما اصلا نمیخواهید سایت تان با اینگونه وب سایت ها اشتباه گرفته شود!

علاوه بر این اگر دامنه مدنظرتان در دسترس نیست و شما می خواهید با اضافه کردن خط تیره آن را خریداری کنید ، ممکن است که کاربر خط تیره را فراموش کند و وارد سایت رقیب تان بشود که این اصلا خوب نیست.

همین دو دلیل کافیست تا شما را قانع کند که از خط تیره ها در دامنه وب سایت تان استفاده نکنید. پس خواهشا از خط تیره استفاده نکنید!

  1. از کلماتی که دارای حروف تکراری پشت سرهم هستند تا حد امکان استفاده نکنید

این موضوع بیشتر یک توصیه است و شما در صورت لزوم می توانید از عبارات با حروف تکراری پشت سرهم نیز استفاده کنید کلماتی مانند press. دلیل این موضوع هم این است که این جور کلمات احتمال بروز غلط املایی بالایی دارند و باعث از دست رفتن ترافیک  می شوند. مثلا این آدرس را در نظر بگیرید : presssetup.com ؛ طبیعی است که کاربر یکی از این s ها را فراموش کند یا اشتباها دو s تایپ کند.

پس این توصیه را نیز هنگام انتخاب بهترین دامنه برای وب سایت تان در نظر بگیرید و سعی کنید از اینگونه کلمات دوری کنید.

  1. رشد و توسعه کسب و کارتان در آینده را در نظر داشته باشید

اینکه شما یک دامنه با نام مرتبط با حوزه کسب و کارتان انتخاب کنید ، بسیار هوشمندانه و مؤثر است و باعث می شود که کاربران به یک دید اولیه از موضوع وب سایت شما برسند. اما شما نباید نامی انتخاب کنید که در آینده برای شما محدودیت ایجاد کند. اجازه بدید یک مثال بزنم:

فرض کنید شما یک وب سایت برای آموزش نواختن انواع گیتار دارید ، نام دامنه خود را Guitarguides.com انتخاب می کنید. تا زمانی که شما فقط به آموزش تکنیک های مختلف نواختن گیتار مشغول هستید همه چیز عالی است. اما بعد از مدتی شما می خواهید نواختن یک ساز دیگر مانند پیانو را نیز در وب سایت خودتان آموزش دهید. در اینجا نام دامنه شما ، برای شما محدودیت ایجاد می کند و شاید باعث از دست رفتن مقداری از ترافیک وب سایت تان شود.

ضمن اینکه انتقال صحیح و اصولی وب سایت به یک دامنه جدید می تواند یک فرایند سخت و طاقت فرسا باشد و ممکن است اگر این کار را به درستی انجام ندهید ، تمامی رتبه های خود در موتورهای جستجو را نیز از دست بدهید. پس بهتر است که از ابتدا یک نام دامنه با انعطاف پذیری بالا انتخاب کنید که فضای کافی برای توسعه و رشد وب سایت شما داشته باشد.

  1. در مورد نام دامنه موردنظرتان تحقیق کنید

حتما قبل از اینکه نام دامنه خود را ثبت کنید در مورد آن تحقیق کنید تا مطمئن شوید که کسب و کار یا نام تجاری ای با نام مدنظر شما ثبت نشده باشد.

شما می توانید با یک جستجوی ساده در گوگل متوجه بشید که با نام مدنظر شما ، کسب و کاری در حال فعالیت هست یا خیر. شما با جستجو در گوگل می توانید به نام های مشابه دامنه مدنظرتان در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک ، اینستاگرام یا توییتر نیز دسترسی پیدا کنید و از آزاد بودن نام مدنظرتان مطمئن شوید.

در برخی موارد حتی شباهت نام تجاری شما با یک کسب و کار ثبت شده می تواند مسائل و چالش های قانونی برای شما ایجاد کند. در انتخاب بهترین دامنه برای وب سایت تان سعی کنید حداکثر خلاقیت را صرف کنید چراکه این یکی از مهمترین مسائل در مسیر راه اندازی وب سایت است.

  1. از ابزارهای تولید دامنه استفاده کنید

در حال حاضر بیش از 400 میلیون دامنه در جهان ثبت شده است و این باعث می شود که شما احساس کنید که تمام دامنه های خوب و جالب در حال حاضر به نام شخص دیگری ثبت شده اند.

اگر بخواهید بصورت دستی به دنبال دامنه های اشغال شده یا آزاد بگردید ممکن است زمان زیادی را از دست بدهید.

در این زمان ابزارهای تولید دامنه به کمک شما خواهند آمد. این ابزارها از شما کلمات کلیدی مدنظرتان را دریافت کرده و برای شما نام های دامنه جالب و زیرکانه ای تولید می کنند که اکثر آن ها آزاد اند و تاکنون ثبت نشده اند.

ابزارهای تولید نام دامنه

یکی از این ابزارها که بصورت رایگان این خدمات را به شما می دهد وب سایت NameBoy.com است. شما می توانید در انتخاب بهترین دامنه برای وب سایت تان از هر ابزاری که می تواند به شما کمک کند استفاده کنید.

  1. پس از انتخاب بهترین دامنه برای وب سایت آنرا سریعا ثبت کنید

روزانه در جهان هزاران دامنه جدید ثبت می شوند و این موضوع انتخاب بهترین دامنه برای وب سایت را تا حدی سخت تر می کند؛ پس اگر شما یک دامنه خوب پیدا کردید سریعا آن را ثبت کنید. چراکه ممکن است آن دامنه فردا یا چند روز آینده دیگر در دسترس نباشد و شخص دیگری آن را برای خودش ثبت کند.

از این گذشته ، عده زیادی هستند که دامنه های جالب و پرطرفدار را شناسایی کرد و آن ها را ثبت می کنند و بعدها آن ها را گرانتر به متقاضیان می فروشند.

از آنجایی که دامنه ها بصورت کلی ارزان هستند و قیمت زیادی ندارند ، ما همیشه به مشتریان خود توصیه می کنیم که در این مواقع سریعا دامنه مورد نظرشان را ثبت کنند و حتی اگر بعدها تصمیم به تغییر آن بگیرند ، خسارت زیادی نمی بینند.

  1. دامنه را کجا ثبت کنیم؟

سایت های زیادی در وب پارسی وجود دارند که خدمات ثبت دامنه را برای شما انجام می دهند و تنها کاری که شما لازم است بکنید این است که در آن سایت ها ثبت نام کرده و مدارک شناسایی که از شما می خواهند را برایشان ارسال کنید و دامنه خود را ثبت کنید.

اما توصیه ما به شما این است که برای ثبت دامنه های خود از سایت ایرنیک استفاده کنید. دامنه های IR. بصورت اختصاصی در این وب سایت ثبت شده و به فروش می رسند.

اگر چنانچه دامنه مدنظرتان اشغال باشد می توانید از طریق سامانه ای که در این سایت وجود دارد به اطلاعات تماس صاحب آن دسترسی پیدا کرده و در صورت امکان مراحل انتقال مالکیت آن را نیز در همین وب سایت انجام دهید.

  1. دریافت دامنه رایگان

شاید لازم به ذکر باشد که شما می توانید در برخی موارد دامنه موردنظرتان را بصورت رایگان هم بدست آورید. اما این گونه خدمات معمولا کمی سخت ارائه می شوند و ممکن است بصورت قرعه کشی توزیع شوند.

اما در بسیاری از شرکت های ارائه دهنده سرویس های هاستینگ ، شما می توانید با خرید یک سرویس هاستینگ علاوه بر تامین هاست وب سایت تان ،  دامنه آن را نیز بصورت رایگان و بصورت هدیه دریافت کنید.

برای اینکار کافیست عبارت “دامنه رایگان” را در گوگل جستجو کنید و شرایط وب سایت های مختلف برای ارائه دامنه رایگان را بررسی کنید.

  1. نکات حائز اهمیت در انتخاب دامنه

تمام نکاتی در بالا گفته شد ، برای انتخاب بهترین دامنه برای وب سایت ضروری اند و شما در انتخاب دامنه وب سایت تان باید به آن ها توجه کنید. اما باید این را هم در نظر بگیرید که اگر شما در حال حاضر یک کسب و کار دارید و برند ثبت شده و شناخته شده ای دارید ، بهترین کار این است که برند خودتان را برای نام دامنه وب سایت تان انتخاب و ثبت کنید.

اگر پسوند COM. برای نام مدنظرتان در دسترس نبود به سراغ پسوندهایی مانند NET. یا IR. یا ORG. بروید. بازهم تکرار می کنم که اگر قصد فعالیت جدی و مداوم در حوزه کسب و کارهای آنلاین دارید ، از پسوندهای من-درآوردی و استفاده از خط تیره و در نام دامنه خودتان خودداری کنید.

استفاده از اعداد هم گاها تاثیری مانند خط تیره دارد و باعث ایجاد جلوه منفی در ذهن کاربر می شود.

اما اگر قصد راه اندازی وب سایت هایی مانند وب سایت های دانلود فیلم و موزیک دارید و اعتبار دامنه برایتان از اهمیت چندانی برخوردار نیست ، استفاده از پسوند های عجیب و غریب ، خط تیره یا اعداد برایتان مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

حتما نام مدنظرتان را در گوگل جستجو کنید و سعی کنید کاملا آن را بررسی کنید. شاید نام مدنظر شما یا عبارتی شبیه به آن در سایت های اسپم استفاده شده باشد و یا قبلا به عنوان دامنه یک سایت غیر اخلاقی ثبت شده باشد که در اینصورت احتمالا مجبور می شوید کلا از ثبت این دامنه یا چیزی شبیه به آن منصرف شوید.

  1. از Whois.com استفاده کنید

سایت whois چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

اگر چنانچه دامنه مدنظر شما قبلا ثبت شده اما وب سایتی با آن دامنه وجود ندارد، پس به احتمال زیاد شخصی که آن را به نام خودش ثبت کرده قصد واگذاری آن را دارد. شما می توانید با استفاده از سایت Whois.com به اطلاعات تماس و ایمیل شخص صاحب این دامنه دسترسی پیدا کنید.

به این شخص یک ایمیل ارسال کنید و به او بگویید که قصد خرید آن دامنه را دارید. او به شما یک قیمت پیشنهاد خواهد داد که اگر برای شما مقبول بود می توانید مراحل انتقال مالکیت آن دامنه را شروع کرده و آن را به نام خودتان منتقل کنید.

کلام پایانی

در این مقاله که می توان گفت مرحله صفر از صفر تا صد راه اندازی وب سایت است ، تمامی آنچه را که شما برای انتخاب بهترین دامنه برای وب سایت تان نیاز دارید ، بیان کردیم. با انجام این مراحل و در نظر گرفتن نکاتی که بیان شد ، شما قادر خواهید بود که یک نام دامنه خوب و تاثیرگذار برای وب سایت تان انتخاب کنید. که هم توجه کاربر را به خود جلب می کند و برای موتورهای جستجو قابل درک است.

صرف زمان و اندکی هزینه برای انتخاب بهترین دامنه برای وب سایت ، شاید در ابتدا چندان برای شما توجیه نداشته باشد؛ اما باید بدانید که اولین برخورد کاربر با کسب و کار اینترنتی شما همین نام دامنه است و می تواند تاثیر زیادی در جلب توجه و اعتماد مخاطب داشته باشد.

پس در انتخاب نام دامنه وب سایت تان نهایت حساسیت و توجه را اعمال کنید و اگر نیاز به راهنمایی بیشتر دارید می توانید با ما در شرکت توسعه گران آریاز ، یکی از بهترین شرکت های طراحی سایت در مشهد ، تماس گرفته تا ما شما را بیشتر راهنمایی کنیم.

اگر نظر ، سؤال یا پیشنهادی در زمینه انتخاب بهترین دامنه برای وب سایت دارید ، در بخش نظرات همین پست آن را با ما و سایر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×

درخواست مشاوره