مقالات

عوامل کاهش فروش در سایت های فروشگاهی

عوامل کاهش درآمد سایت فروشگاهی

4 خرداد, 1401Zekavatوب سایت, مقالاتدیدگاه بگذارید

بررسی عوامل کاهش درآمد سایت فروشگاهی

با رشد فناوری و فراگیر شدن اینترنت در جامعه، شاهد گسترش کسب و کارهای آنلاین هستیم. طراحی سایت فروشگاهی در مشهد یکی از شیوه‌های درآمدزایی و اشتغال است. با توجه به سرعت بالا و هزینه کم راه‌اندازی، این قبیل از کسب و کارها طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند.

در سالیان اخیر به راحتی می‌توان با کمک سیستم‌های مدیریت محتوا و فروشگاه‌سازها یک فروشگاه اینترنتی داشت. امّا عوامل متعددی باعث می‌شود که یک فروشگاه به نتایج دلخواه خود نرسد. در این مقاله سعی داریم به عوامل کاهش درآمد سایت فروشگاهی بپردازیم.

عوامل کاهش درآمد سایت فروشگاهی

شرایط رشد یک سایت فروشگاهی

یک سایت فروشگاهی زمانی می‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد که فروش داشته باشد(در اصطلاح دخل و خرج کند) و این میزان فروش را در دراز مدت حفظ کند. افت فروش در سایت فروشگاهی از جمله عوامل مهم در شکست بسیاری از کسب و کارهای آنلاین است.

بسیاری از عوامل کاهش درآمد سایت فروشگاهی به مرور زمان ایجاد می‌شوند و اگر نتوانیم دلایل و مشکلات افت فروش را به موقع شناسایی کنیم ممکن است زمانی متوجه شویم که خیلی دیر شده باشد.

آشنایی با عوامل کاهش درآمد سایت فروشگاهی

با رشد فروشگاه‌های اینترنتی در اواخر دهه 80 و 90 شمسی در ایران، بسیاری از کسب و کارهای نوآورانه به سراغ استفاده از بستر اینترنت برای فروش خود رفته‌اند. از طرفی دیگر، کسب و کارهای سنتی نیز علاقمند شدند تا به سراغ راه‌اندازی سایت فروشگاهی خود بروند.

با داشتن یک فروشگاه اینترنتی می‌توان گسترده مشتریان یک بیزینس را به سطح شهر، کشور، منطقه یا حتی جهان رساند. عدم محدودیت مکانی و زمانی باعث شده است تا یک سایت فروشگاهی بتواند به مخاطبان بسیاری محصولات یا خدمات خود را عرضه کند. امّا همیشه اوضاع بر وفق مراد باقی نخواهد ماند.

عوامل کاهش درآمد سایت فروشگاهی، باعث شکست فروشگاه‌های آنلاین بسیاری شده‌اند. آنلاین شاپ‌هایی که با افت فروش در سایت فروشگاهی مواجه می‌شوند تجارب ارزشمندی را به دست می‌آورند. توجه به این عوامل شکست می‌توانند برای کسانی که تازه قصد ورود به چنین فضایی را دارند بسیار ارزشمند باشد. در ادامه به برخی از این عوامل اشاره می‌کنیم:

1- شناسایی ظرفیت‌های بازار

برای فروش اینترنتی باید محصولات یا خدماتی را انتخاب کرد که بازار مناسبی دارند. افت فروش در سایت فروشگاهی در بسیاری از موقع به علّت ورود رقبای قدرتمند یا عدم وجود مشتری برای کالاها ایجاد می‌شود.

در تمامی شاخه‌های تجارت الکترونیک، برای تحلیل درست از تعداد مشتریان بالقوه باید به تحقیقات بازار(Research Market) توجه کافی داشته باشم.

2- رقابت‌پذیری محصول

یکی از عوامل کاهش درآمد سایت فروشگاهی این است که مدیران فروشگاه اینترنتی، محصولاتی را در سایت خود قرار می‌دهند که فروش اینترنتی بالایی ندارد. به عنوان مثال فروش کولر آبی تنها در 3 ماه از سال رونق دارد و بسیاری از افراد با توجه به سختی حمل و نقل آن ترجیح می‌دهند آن را به صورت حضوری خریداری کنند.

انتخاب محصول مناسب و همچنین قیمت‌گذاری درست می‌تواند جلوی افت فروش در هر آنلاین شاپی را بگیرد.

3- عدم شناخت نیاز مخاطب

یکی از عواملی که باعث کاهش بازدید سایت فروشگاهی و به طبع کاهش میزان فروش می‌شود، عدم شناخت کافی از مخاطب است. به عنوان مثال فرض کنید مخاطبی که قصد دارد یک دوربین دیجیتال از سایت فروشگاهی خریداری کند، در کنار آن به دنبال تهیه تجهیزات جانبی مانند کاور، انواع لنز دوربین، پایه دوربین، رونیز و.. خواهد بود.
حال اگر فروشگاه اینترنتی این کالاها را عرضه نکند یا موجود نداشته باشد باعث افت در فروش سایت فروشگاهی می‌شود.

4- نبود برنامه اجرایی و بودجه مناسب

دلایل کاهش فروش در سایت های فروشگاهی

یکی از عوامل کاهش درآمد سایت فروشگاهی، نبود برنامه اجرایی است. برای مدیریت سایت فروشگاهی نیاز داریم که یک برنامه عملیاتی داشته باشیم. بودجه‌ریزی درست موجب خواهد شد تا بتوان برنامه‌های بازاریابی و تبلیغات را به درستی پیش برد.

در بسیاری از مواقع افت فروش در سایت فروشگاهی به علّت وقفه‌ای است که در اجرای برنامه‌های بازاریابی به دلیل نبود بودجه ایجاد می‌شود.

5- مشخص نبودن حوزه فعالیت یک سایت فروشگاهی

درست است که چند سایت فروشگاهی در ایران با رویکرد مارکت پلیس توانسته‌اند موفق عمل کنند، امّا این موضوع برای همه فروشگاه‌های اینترنتی مصداق پیدا نمی‌کند.

یک سایت فروشگاهی دقیقا مانند یک مغازه سنتی است. همانطور که ما انتظار نداریم در یک سوپر مارکت شاهد فروش پوشاک یا ابزار صنعتی باشیم، در سایت‌های فروشگاهی نیز بهتر است تمرکز بر روی یک شاخه اصلی باشد.

در بسیاری از مواقع، کاهش بازدید سایت فروشگاهی به علّت عدم تمرکز فروشگاه اینترنتی ایجاد می‌شود. دسته‌بندی‌های زیاد در محصولات علاوه بر اینکه مدیریت سایت فروشگاهی را پیچیده می‌کند بر روی تصمیم‌گیری مخاطب نهایی مخاطب برای خرید اثر منفی می‌گذارد.

6- طراحی ضعیف سایت فروشگاهی

از عوامل کاهش درآمد سایت فروشگاهی، ضعف در طراحی است. یک فروشگاه اینترنتی باید دارای رابط کاربری(UI) مناسبی باشد تا بتواند تجربه کاربری(UX) خوبی را برای مخاطبان خود ایجاد کند. در بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی، مشتری محصولی را می‌بیند و آن را انتخاب می‌کند امّا فرآیند خرید آنقدر پیچیده است که مشتری از ادامه خرید منصرف می‌شود.

در واقع یک سایت فروشگاهی زمانی موفق می شود که از پایه و اساس بصورت صحیح و حرفه ای طراحی و پیاده سازی شود. این موضوع یعنی این که وب سایت فروشگاهی باید مطابق با اصول طراحی سایت فروشگاهی طراحی و پیاده سازی شود. این اصول شامل تمام فاکتورهایی است که باعث می شوند که کاربر و موتورهای جستجو وب سایت شما را دوست داشته باشند.

روش های مقابله با کاهش فروش در سایت های فروشگاهی

7- اعتمادسازی در مخاطبان

اگر افت فروش در سایت فروشگاهی خود را تجربه می‌کنید باید حتما به بازنگری فرآیندهای اعتمادسازی در مخاطبان خود توجه کنید. برای ایجاد اعتماد در یک سایت فروشگاهی باید موارد زیر را در نظر گرفت:

  • پاسخگو بودن: داشتن ارتباط موثر و پاسخگویی به مشتریان می‌تواند اعتماد و اطمینان آنها را به یک سایت فروشگاهی افزایش دهد.
  • داشتن زیرساخت قدرتمند: سایتی که زیرساخت فنی خوبی داشته باشد و به راحتی از دسترس خارج نشود، اعتماد کاربران را افزایش می‌دهد.
  • اینماد و مجوزهای قانونی: همانطور که یک کسب و کار سنتی برای جلب اعتماد خود نیاز دارد تا مجوزهای قانونی را کسب کند، یک سایت فروشگاهی نیز باید اینماد داشته باشد و مجوزهای لازم را از اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی دریافت کند.
  • داشتن درگاه پرداخت بانکی: در پرداخت آنلاین استفاده از درگاه‌های واسط می‌تواند برای شروع کار مناسب باشد. امّا فروشگاه‌های معتبر با دریافت درگاه‌های بانکی سعی می‌کننداعتماد بالاتری را نزد مخاطبان خود بدست آورند.

8- پشتیبانی و گارانتی خدمات

پشتیبانی ضعیف یکی از عوامل کاهش درآمد سایت فروشگاهی است. یک مشتری ممکن است در هنگام خرید اینترنتی یا بعد از آن با مشکلاتی مواجه شود. مدیریت سایت فروشگاهی باید برنامه‌ریزی لازم برای ارائه خدمات پشتیبانی را به مشتریان ارائه دهد.

همچنین ضمانت خدمات و امکان مرجوع کردن کالا(در صورت عدم رضایت مشتری) از جمله ویژگی‌هایی است که می‌تواند جلوی افت فروش در یک سایت فروشگاهی را بگیرد.

9- بازاریابی محتوا و سئو

کاهش بازدید سایت فروشگاهی از جمله مسائلی است که افت فروش را به همراه خواهد داشت. نرخ تبدیل(Conversion Rate) یکی از مسائل مهم در فروشگاه‌های اینترنتی است. یک سایت فروشگاهی زمانی می‌تواند به موفقیت دست پیدا کند که تعداد بازدید کننده بالایی را در اختیار داشته باشد.

سئو سایت فروشگاهی

برای اینکه بتوان به بازدید مطلوبی در سایت فروشگاهی دست پیدا کرد باید بر روی افزایش ترافیک از طریق موتورهای جستجو سرمایه‌گذاری کرد. سئو(SEO) یا همان بهینه سازی سایت برای گوگل از جمله شیوه‌های بازاریابی درونگرا(Inbound Marketing) است که می‌توان با کمک آن، مشتریان بالقوه را با کلیدواژه‌های هدف به سمت یک محصول یا خدمت کشاند.

اهمیت بازاریابی محتوا و سئو در سایت فروشگاهی

متاسفانه برخی از فروشگاه‌های اینترنتی با گذشت زمان، توجه به سئو را کاهش می‌دهند و این بی‌توجهی یکی از عوامل کاهش درآمد سایت فروشگاهی آنها خواهد شد.

برای آشنایی بیشتر با تعریف سئو و اصول سئو تکنیکال این مقاله را در وبلاگ سایت آریاز مطالعه نمایید.

بازاریابی محتوا در سایت فروشگاهی

در کنار سئو، توجه به شیوه‌های جدید در بازاریابی محتوا به مدیران سایت فروشگاهی کمک می‌کند تا جلوی افت فروش در سایت فروشگاهی خود را بگیرند. با کمک بازاریابی محتوا می‌توان به راحتی نرخ تبدیل در قیف بازاریابی را افزایش داد.

10- ضعف در مدیریت سایت فروشگاهی

برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی موفق باید به مجموعه‌ای از فرآیندها دقت داشت. مدیریت سایت فروشگاهی باید بتواند فرآیندهای زیر را کنترل کند:

  1. طراحی سایت فروشگاهی و بهینه‌سازی آن
  2. تهیه محصولات و قیمت‌گذاری رقابتی
  3. بازاریابی و تبلیغات
  4. مدیریت فرآیند فروش کالا و خدمات
  5. حمل و ارسال سریع کالا برای مشتری
  6. پشتیبانی و خدمات پس از فروش
  7. حسابرسی و کنترل سود و زیان
  8. یافتن ظرفیت و فرصت‌های جدید تجاری

در هر کدام از فرآیندهای فوق اگر نقصی وجود داشته باشد بدون تردید شاهد افت فروش در سایت فروشگاهی خواهیم بود.

11- مدیریت ارتباط با مشتری

عدم ارتباط صحیح با مشتری از عوامل کاهش درآمد سایت فروشگاهی است. بسیاری از مدیران سعی دارند تا ترافیک سایت فروشگاهی خود را افزایش دهند و مشتریان جدیدی را جذب کنند. آنها برای جذب هر یک مشتری جدید هزینه زیادی را صرف می‌کنند.
این در حالی است که آنها می‌توانند با داشتن یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان(CRM) یا باشگاه مشتریان، خریداران قبلی خود را تبدیل به مشتریانی وفادار کنند.

افزایش فروش سایت فروشگاهی خود را رقم بزنید

بررسی دقیق عوامل کاهش درآمد سایت فروشگاهی می‌تواند دلایل کاهش بازدید یا افت فروش را برای شما بارزتر کند. با توجه به نکات زیر افت فروش در سایت فروشگاهی را برای همیشه به دست فراموشی بسپارید:

  1. قیمت رقابتی: با تحلیل رقبا و تامین محصول از بهترین تامین‌کنندگان کالا، می‌توان نظر مخاطبان را به سمت یک سایت فروشگاهی جلب کرد.
  2. کیفیت محصول: بسیاری از مشتریان در کنار قیمت مناسب به دنبال محصولات با کیفیتی هستند. با کمک محصولات متنوع، خوش قیمت و البتّه با کیفیت؛ کاهش بازدید سایت فروشگاهی تبدیل به یک قصه می‌شود.
  3. اطلاع‌رسانی به مشتریان: برای اینکه بتوان نرخ تبدیل در قیف بازاریابی را بهبود بخشید، مهمترین اقدام آگاهی بخشی به مخاطب است. یکی از عوامل کاهش درآمد سایت فروشگاهی، اطلاع‌رسانی ضعیف است.
  4. تخفیف و هدیه دادن: در یک فروشگاه اینترنتی داشتن ابتکار و خلاقیت می‌تواند باعث تحول در میزان فروش شود. هدیه دادن یا داشتن تخفیف‌های مناسبتی به خوبی افت‌های مقطعی در فروش یک فروشگاه اینترنتی را جبران می‌کند.
  5. توجه به جزئیات: برای اینکه دچار مشکل کاهش بازدید سایت فروشگاهی نشوید باید به جزئیات توجه کرد. داشتن تصاویر با کیفیت از محصول یا تولید ویدئوهای کوتاه می‌تواند به کاربران در تصمیم‌گیری کمک کند.

کلام آخر..

عوامل کاهش درآمد سایت فروشگاهی ممکن است بر حسب شرایط متفاوت باشند. برای اینکه بتوانیم دلایل افت فروش در سایت فروشگاهی را بدست آوریم باید به تحلیل دقیق اطلاعات و داده‌های فروشگاه اینترنتی بپردازیم.
این آنالیزها به ما کمک می‌کند تا بتوانیم بحران‌ها را قبل از وقوع شناسایی کنیم و با ارائه راهکارهایی، کمترین آسیب به اعتبار یا میزان درآمد یک سایت فروشگاهی وارد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×

درخواست مشاوره