مقالات

اقدامات ضروری برای افزایش امنیت وردپرس

اقدامات ضروری برای افزایش امنیت وردپرس

15 فروردین, 1401Zekavatوب سایت, مقالاتدیدگاه بگذارید

چگونه امنیت وردپرس را افزایش بدهیم؟

با رشد سیستم‌های مدیریت محتوا نظیر وردپرس شاهد این هستیم که وب‌سایت‌های بسیاری با کمک این CMSها طراحی می شوند. یکی از نکات مهم در مدیریت سایت‌های وردپرسی یافتن راهکارهای افزایش امنیت وردپرس است.

راهنمای تامین امنیت وب سایت های وردپرسی

راه‌اندازی یک سایت وردپرسی و رشد سئوی آن هزینه بسیار بالایی را برای هر کسب و کاری به همراه خواهد داشت. از همین‌رو، اگر به امنیت آن توجه کافی نشود و وب‌سایت دچار هک یا دسترسی‌های غیر مجاز شود نه تنها سرمایه کسب و کار با مخاطره مواجه خواهد شد بلکه اعتماد مخاطبان نیز به آن وب‌سایت از بین خواهد رفت.

آیا وردپرس ناامن است؟

سوالی که در ذهن بسیاری از مخاطبان ایجاد می‌شود این است که آیا وردپرس از امنیت کافی برخوردار است؟
به طور میانگین در هر روز شاهد اخبار مرتبط با هک‌شدن سایت‌های وردپرسی هستیم و همین مسئله باعث شده تا افراد بسیاری درباره امنیت وردپرس دچار تردید شوند.
در پاسخ باید بگویم وردپرس تا حدود زیادی امن است و دلایل اتفاق‌هایی که در زمینه امنیت این CMS به وقوع می‌پیوندد عبارت‌اند از:

  1. تعداد بالای سایت‌های وردپرسی به نسبت سایر سیستم‌های مدیریت محتوا باعث می‌شود تا مشکلات امنیتی بیشتری گزارش شود؛
  2. عدم رویت راهکارهای افزایش امنیت وردپرس توسط مدیران که باعث بروز رخنه‌های امنیتی می‌شود؛
  3. اشتباهات رایج کاربران از جمله انتخاب رمزهای عبور ضعیف؛
  4. استفاده از هاست‌های اشتراکی یا سرورهای ناامن برای راه‌اندازی یک وب‌سایت وردپرسی؛
  5. نصب افزونه‌ها یا قالب‌های نامعتبر از منابع غیررسمی؛
  6. عدم بروزرسانی به موقع هسته وردپرس و افزونه‌های مرتبط با آن؛

اگر قصد دارید از وردپرس برای سایت خود استفاده کنید باید به طور جدی به دنبال راهکارهایی برای افزایش امنیت وردپرس باشید. برای بالا بردن امنیت وب ‌سایت وردپرسی در این مقاله همراه ما باشید تا به اطلاعات کاملی دست پیدا کنید.

بالابردن امنیت وب‌سایت وردپرسی

رشد کسب و کارهای آنلاین باعث شده است تا وب‌سایت‌های آنها به یکی از دارایی‌های ارزشمندشان تبدیل شود. به عنوان مثال یک فروشگاه اینترنتی برای این که بتواند مشتریان زیادی را جذب کند و آن‌ها را به خود وفادار سازد به چندین سال زمان و هزینه بسیاری نیاز دارد.
حالا اگر راهکارهای افزایش امنیت وردپرس در این فروشگاه رعایت نشود بدون تردید اعتماد مشتریان به آنلاین‌شاپ از بین خواهد رفت و ممکن است زیرساخت‌های فروشگاه اینترنتی دچار مشکلات جدی شوند.

به طور کلی تمام مشکلات امنیتی در وردپرس به یکی از چهار دلیل زیر اتفاق می‌افتد:

  1. لو رفتن اطلاعات کاربران یا مدیران سایت وردپرسی
  2. نصب بدافزارها بر روی سرور وب سایت
  3. دسترسی غیرمجاز به تجهیزات سخت افزاری از طریق سرور یا هاست اشتراکی
  4. حملات مختل‌کننده به زیرساخت نظیر DDoS

تمامی 4 مشکل فوق را می‌توان با اتخاذ تدابیری مرتفع نمود یا به حداقل ممکن رساند.

معرفی راهکارهای افزایش امنیت وردپرس

راهکارهای افزایش امنیت وب سایت وردپرسی

آسان بودن راه‌اندازی سایت با وردپرس نباید باعث شود تا به امنیت آن توجه نکنیم، چراکه امنیت وب سایت، یکی از اصول طراحی سایت می باشد. راهکارهای افزایش امنیت وردپرس یک بخش مهم از مدیریت وب‌سایت هستند که یک وبمستر باید همیشه به آن توجه داشته باشد.

1. بروزرسانی وردپرس

بسیاری از وبمسترها به بروزرسانی هسته اصلی وردپرس توجهی ندارند. اما واقعیت این است که وردپرس بروزرسانی می‌شود تا مشکلات آن به حداقل برسد. توسعه‌دهندگان وردپرس برای اینکه باگ‌های آن را برطرف کنند، به‌طور متوالی به بررسی گزارشات امنیتی برای شناسایی مشکلات می‌پردازند.

آن‌ها بعد از اطلاع از نقص‌های امنیتی، خیلی سریع آن را برطرف کرده و یک نسخه جدید را ارائه می‌دهند. با بروزرسانی وردپرس به‌سادگی می‌توان به افزایش امنیت وردپرس کمک کرد.

2. استفاده از قالب و افزونه‌های معتبر وردپرس

نمی‌توان هم‌زمان به دنبال افزایش امنیت وب‌سایت بود و هم از قالب و افزونه های غیرمعتبر برای وردپرس استفاده کرد. بسیاری از بدافزارهایی که بر روی هاست‌ها نصب می‌شوند و به اطلاعات حساس سایت وردپرسی دسترسی پیدا می‌کنند از طریق افزونه‌های غیرمعتبر ایجاد می‌شوند.

قالب و افزونه وردپرس را بهتر است از مخزن وردپرس نصب کنید یا اینکه از منابع معتبر خریداری نمایید. همچنین قبل از نصب هر افزونه یا قالبی آن را اسکن کنید تا حاوی ویروس یا بدافزار مخربی نباشد.

3. پشتیبان‌گیری مستمر از وردپرس

بسیاری از مسائل امنیتی در وردپرس به علت بی‌دقتی‌های وبمستران به‌وجود می‌آید. یکی از راهکارهای افزایش امنیت وردپرس پشتیبان‌گیری است. داشتن یک بک‌آپ کامل قبل از بروزرسانی ضروری است.

زیرا در صورتی‌که برای سایت مشکلی بروز کند می‌توان از این بک‌آپ برای بازگردانی اطلاعات سایت وردپرسی استفاده کرد. متخصصان امنیت توصیه می‌کنند که برای بهبود امنیت وردپرس به صورت روزانه یا حداقل هفتگی از سایت بک‌آپ گرفته شود.

4. کنترل امنیت سرور

برای جلوگیری از هک وب‌سایت وردپرسی باید به امنیت سرور توجه داشت. اگر از هاست‌های اشتراکی استفاده می‌کنید بهتر است از شرکت‌هایی منابع مورد نیاز خود را تهیه کنید که توانایی حفاظت از امنیت سرور را داشته باشند. داشتن فایروال و نرم‌افزارهای امنیتی بر روی سرور باعث می‌شود تا جلوی دسترسی غیرمجاز به فایل‌های سایت گرفته شود.

متاسفانه در هنگام تهیه سرور یا هاست اشتراکی توسط مدیران وب‌سایت به امنیت سرور توجه کافی نمی‌شود و همین مسئله باعث بروز مشکلات جدی در آینده خواهد شد.

5. رعایت نکات امنیتی

بخش عمده‌ای از راهکارهای افزایش امنیت وردپرس در اختیار مدیران سایت است. به عنوان مثال:

  • ارتقاء امنیت فایل wp-config.php: در این فایل اطلاعات مهمی درباره دیتابیس یک سایت وردپرسی قرار می‌گیرد. به همین دلیل مسئول امنیت سایت وردپرسی نباید امکان دسترسی به این فایل را به افراد غیر مجاز بدهد.
  • بهبود امنیت فایل .htaccess : یکی دیگر از فایل‌های مهم وردپرسی که بر روی سرور قرار می‌گیر این فایل است. در این فایل می‌توان دستوراتی را قرار داد که نحوه دسترسی به منابع را محدود کرد و به افزایش امنیت وردپرس کمک نمود.
  • امنیت پوشهwp-admin  : یک بخش مهم از هر سایت وردپرسی، کنترل پنل مدیریت آن است. متاسفانه در هنگام راه‌اندازی وردپرس توسط طراحان سایت، مسیر دسترسی به کنترل پنل تغییر نمی‌کند. این مسئله باعث می‌شود تا افراد غیرمجاز به صفحه ورود کنترل پنل دسترسی داشته باشند و بتوانند با روش‌های مهندسی اجتماعی و نرم‌افزارهای حدس رمزعبور وارد کنترل پنل شوند.
    در هنگام راه‌اندازی وردپرس برای افزایش امنیت از طراحان بخواهید تا مسیرهای پیش‌فرض در وردپرس را تغییر دهند.

6. رمزهای عبور ضعیف

به هر میزانی هم به امنیت وب‌سایت وردپرسی توجه کنیم ولی رمز عبور ضعیف انتخاب شود، نمی‌توان از هک وب‌سایت جلوگیری کرد. یک مدیر وب‌سایت وردپرسی علاوه بر این که وظیفه دارد رمزهای قوی برای خود و سایر وبمستران انتخاب کند بایستی هر چند وقت یک بار نسبت به تغییر رمزهای عبور تمامی کاربران اقدام کنند. این کار باعث خواهد شد تا احتمال لو رفتن رمزهای عبور تا حدود زیادی کاهش یابد.

7. تعیین سطح دسترسی

یکی از راهکارهای مهم در افزایش امنیت وردپرس دادن سطوح دسترسی مختلف به کاربران است. در وردپرس چند سطح دسترسی در نظر گرفته شده است. البتّه می‌توان با کمک افزونه‌های مختلف سطوح دسترسی کاربران را تغییر داد.

باید توجه داشت که یک نویسنده وبلاگ هرگز نیازی ندارد که به اطلاعات فروش محصولات دسترسی داشته باشد یا یک مسئول فروش به مقالات بلاگ دسترسی داشته باشد. رعایت سطوح دسترسی در وردپرس، افزایش امنیت وب سایت را به همراه خواهد آورد.

8. جلوگیری از حملاتDDoS

یکی از مشکلات امنیتی در وردپرس حملاتDDoS است. در این حملات مهاجم با ارسال تقاضاهای زیاد به یک صفحه از سایت وردپرسی باعث میشود تا منابع سایت توانایی پاسخگویی لازم را نداشته باشند و بعد از مدتی کل سایت از دسترس خارج شود.

با استفاده از CDN که یک شبکه توزیع محتواست می‌توان کارایی و سرعت یک سایت را افزایش داد و تا حدود زیادی از حملات DDoS جلوگیری کرد.

9. جلوگیری از هک وب‌سایت وردپرسی

یکی از بدترین اتفاقاتی که در هر وب‌سایت ممکن است رخ بدهد هک‌شدن است. به همین دلیل بخشی از راهکارهای افزایش امنیت وردپرس را باید برای جلوگیری از هک وب سایت قرار داد. در هک، فرد یا افرادی به اطلاعات حساس سایت دسترسی پیدا می‌کنند. هکرها این امکان را دارند که از این اطلاعات برای سوء استفاده یا اخاذی استفاده کنند یا به‌طور کلی این دیتاها را از بین ببرند.

برای اینکه از هک وب‌سایت جلوگیری کنید بایستی از افزونه‌های امنیتی وردپرس استفاده کنید، همچنین به طور پیوسته log file سایت را مورد ارزیابی قرار دهید تا فعالیت‌های مخرب را شناسایی و جلوی آن‌ها را به‌موقع بگیرید.

10. استفاده از پروتکل امن یا SSL

یک وب‌سایت وردپرسی می‌تواند از دو پروتکل http یا https برای دسترسی کاربران خود به سایت استفاده کند. برای افزایش امنیت وردپرس حتما به تهیه گواهینامه SSL و اجرای آن بر روی سایت وردپرسی خود اقدام کنید. استفاده از پروتکل https علاوه بر بالا بردن امنیت وب سایت باعث افزایش اعتماد کاربران نیز خواهد شد.

11. تغییر نام جداول وردپرسی

اطلاعات یک سایت وردپرسی در جداول پایگاه داده ثبت می‌شود. حفاظت از این جداول در بهبود راهکارهای افزایش امنیت وردپرس اهمیت دارد. به همین دلیل حتماً در زمان راه‌اندازی سایت وردپرسی به صورت تغییر نام جداول در وردپرس بروید.

12. غیرفعال کردن ویرایش قالب و افزونه

یکی از ویژگی‌های وردپرس این است که می‌توان از طریق کنترل پنل به ویرایش کدهای قالب یا افزونه‌ها پرداخت. این ویژگی به وبمستران کمک می‌کند تا بتوانند خیلی سریع به ایجاد تغییرات در وردپرس بپردازند.

اما همین ویژگی ممکن است مشکلات امنیتی در وردپرس به‌وجود بیاورد. به‌عنوان مثال یک کاربر کم‌تجربه یا فردی که دسترسی غیرمجاز به کنترل پنل پیدا کرده است به‌راحتی می‌تواند تغییراتی در کدهای قالب یا افزونه‌ها ایجاد کند.

13. استفاده از افزونه های امنیتی وردپرس

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای مبتنی بر افزونه‌هست .یعنی می‌توان به کمک افزونه‌های مختلف امکانات جدیدی را به سایت اضافه کرد. تا یک جایی ممکن است با راهکارهای مرسوم امنیت سایت وردپرسی را تامین کرد. اما زمانی که سایت رشد کند و تعداد مخاطبان و وب‌مسترهای آن افزایش پیدا کند نیاز به راهکارهای افزایش امنیت وردپرس داریم. یکی از این راهکارها استفاده از افزونه‌های امنیتی وردپرس است.

بهترین افزونه های امنیتی وردپرس

معرفی برخی از افزونه‌های امنیتی وردپرس

برای افزایش امنیت وردپرس، افزونه‌های زیادی ارائه شده است. هر کدام از این افزونه‌ها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند. در ادامه به بررسی برخی از افزونه‌های امنیتی وردپرس می‌پردازیم:

  1. malecare security: با کمک این افزونه به‌راحتی می‌توان هاست را به لحاظ وجود بدافزار ها اسکن کرد. همچنین امکان شناسایی ربات‌ها، تهدیدات امنیتی و هکرها وجود دارد.
  2. sucuri security: این افزونه علاوه بر شناسایی بدافزارها امکان پاک کردن کدهای مخرب را دارد و همچنین به‌وسیله این افزونه می‌توان جلوی ویرایش فایل‌ها توسط کاربران را گرفت.
  3. wordfence: با کمک این افزونه خیال‌تان از دست هکرها راحت باشد. این افزونه با ارسال اطلاعیه امنیتی، راهکارهای افزایش امنیت وردپرس را به شما ارائه می‌دهد.
  4. iThemes security: افزونه‌ای بسیار قدرتمند برای محدود کردن کاربران مشکوک است. این افزونه بیش از ۳۰ راهکار برای افزایش امنیت وردپرس را ارائه می‌دهد و وبمستر می‌تواند با توجه به نیاز خود به انتخاب بهترین راهکارها بپردازد. به کمک این محصول می‌توان جلوی حملات DDoS و خطای ۴۰۴ وب سایت را تا حدود زیادی گرفت. ارائه لیست آی‌پی حمله‌کننده از دیگر ویژگی‌های مهم این افزونه است.
  5. Vault Press: با کمک این افزونه می‌توان با اسکن سایت به افزایش امنیت در وردپرس کمک کرد. بک‌آپ‌گیری لحظه‌ای و شناسایی ویروس‌ها و بدافزارها در این افزونه به همراه محافظت از سئو سایت موجب شده تا بتوان با خیال راحت افزایش امنیت وب سایت را به این افزونه سپرد.
  6. Google Authenticator: این افزونه با ارائه امکان تایید دومرحله‌ای، احتمال لو رفتن رمز عبور و هک‌شدن وردپرس را به حداقل می‌رساند. با کمک این افزونه می‌توان کپچا یا سوالات امنیتی را برای سایت وردپرسی راه‌اندازی کرد.
  7. Defender: با کمک این افزونه لیستی از مشکلات امنیتی سایت وردپرسی را در ایمیل خود دریافت کنید. این افزونه فرم های دست‌کاری شده را شناسایی می‌کند و آن‌ها را بازیابی می‌کند. بک‌آپ‌گیری خودکار و احراز هویت دومرحله‌ای از دیگر امکانات این افزونه است.
  8. Shield Security: با این افزونه در صفحه ورود به وردپرس می‌توان کپچا را فعال کرد. همچنین با این افزونه می‌توان تعداد ورودهای ناموفق کاربران را محدود نمود.

سخن پایانی

راهکارهای افزایش امنیت وردپرس بسیار گسترده هستند. یک کسب و کار آنلاین باید با توجه به میزان رشد تجارتش به سراغ شیوه‌های جدید برای تقویت امنیت در وردپرس برود. جلوگیری از هک وب‌سایت برای کسب و کارهای آنلاین اهمیت زیادی دارد، زیرا هک شدن هم باعث از بین رفتن اطلاعات حساس یک بیزینس می‌شود و هم اعتبار کسب و کار را نزد مشتریان از بین‌ می‌برد. فراموش نکنیم که یک سایت امن لازمه هر کسب و کار آنلاین است. برای دریافت راهکارهای افزایش امنیت وردپرس با ما در شرکت طراحی سایت مشهد (آریاز) تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×

درخواست مشاوره