مقالات

اصول طراحی سایت چند زبانه

اصول طراحی سایت چند زبانه

21 اسفند, 1400Zekavatوب سایت, مقالاتدیدگاه بگذارید

طراحی سایت چند زبانه

طراحی سایت چند زبانه (multi language web design) به سایتی اطلاق می‌شود که توانایی پشتیبانی از چندین زبان را به صورت همزمان داشته باشد. یک سایت چند زبانه می‌تواند این امکان را به مدیران بدهد تا همزمان محتواها و لندینگ پیج‌هایی به چند زبان را در اختیار داشته باشند.

راهنمای جامع طراحی سایت چند زبانه

یک وب سایت دو زبانه امکان طراحی سایت بین المللی را به وجود می‌آورد. با رشد کسب و کارهای آنلاین، می‌توان خدماتی را از داخل کشور به خارج ارائه داد. به همین دلیل با طراحی سایت چند زبانه می‌توان دامنه مشتریان یک کسب و کار را به راحتی گسترش داد.

منظور از طراحی سایت چند زبانه چیست؟

اگر شما مشتریانی در کشورهای عربی، اروپایی، یا حتی آسیای میانه دارید حتماً باید به فکر طراحی سایت چند زبانه باشید. صادرات محصولات یا خدمات از طریق یک وب سایت دو زبانه به سادگی امکان پذیر است. با طراحی یک سایت بین‌المللی می‌توان محصولات، خدمات یا حتی مکان‌های گردشگری را به عموم مردم معرفی کرد.

برای طراحی چنین سایتی می‌توان به راحتی به سراغ سیستم‌های مدیریت محتوا رفت. به عنوان مثال در وردپرس برخی از قالب‌ها قابلیت پشتیبانی از وبسایت دو زبانه را دارند. همچنین با استفاده از افزونه های چند زبانه نیز می‌توان به طراحی چنین سایت‌هایی پرداخت.

چگونه سایت دو زبانه طراحی کنیم؟

طراحی سایت چند زبانه بستگی به سیستم مدیریت محتوایی دارد که از آن استفاده می‌کنید. در وردپرس به عنوان محبوب‌ترین CMS در بین فارسی زبانان چندین مدل افزونه برای طراحی وب سایت دو زبانه وجود دارد. به طور کلی این افزونه ها از دو ساختار زیر تبعیت می‌کند:

  1. شما دو لندینگ‌پیج فارسی و انگلیسی را طراحی می‌کنید و افزونه تنها وظیفه سوئیچ بین این دو صفحه را بر عهده می‌گیرد.
  2. افزونه با استفاده از ابزارهای ترجمه وظیفه تبدیل صفحه فارسی به صفحه انگلیسی یا بالعکس را بر عهده می‌گیرد.

از مهمترین افزونه های وردپرسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. افزونه wpml برای طراحی سایت چند زبانه

این افزونه به عنوان یک ابزار برای سوئیچ بین دو حالت زبان فارسی و زبان دیگر است. از جمله مزایای این افزونه این است که با ووکامرس نیز هماهنگ است و صفحات محصول را نیز می‌توان به دو زبان طراحی کرد.

۲. افزونه Translate Press

شاید شما زمان لازم برای طراحی صفحات مختلف در یک سایت چند زبانه را نداشته باشید. با کمک این افزونه می‌توانید با استفاده از یک کلیک به طراحی سایت انگلیسی خود بپردازید. زیرا این افزونه با کمک مترجم گوگل صفحات وب سایت را به دو زبان تبدیل می‌کند.

۳. افزونه چند زبانه Multilanguage press

یکی از مشکلات طراحی سایت چند زبانه این است که در زمان ترجمه صفحات از حالت اصلی به حالت زبان دوم سرعت سایت به شدت کاهش می‌یابد. این کاهش سرعت بر روی سئو  وب سایت اثر منفی می‌گذارد. برای حل این مشکل، این افزونه صفحات زبان دوم را بر روی یک ساب دامنه ایجاد می‌کند و بدین وسیله کمک می‌کند تا سرعت صفحه اصلی سایت کاهش پیدا نکند.

برای طراحی صفحه انگلیسی می‌توان از افزونه های متعددی در وردپرس استفاده کرد. هر کدام از این افزونه‌ها دارای ویژگی‌هایی هستند که بر حسب نیاز و امکانات در قالب می‌توان از آن‌ها بهره برد.

چه کسب و کارهایی نیاز به طراحی سایت چند زبانه دارند؟

کدام کسب و کارها به وب سایت چند زبانه نیاز دارند؟

هر کسب و کاری نیاز به سایت چند زبانه ندارد برای وب سایت دو زبانه باید به نوع فعالیت و محدوده حضور مشتریان توجه داشته باشیم:

  • شرکت‌هایی که فعالیت گسترده دارند و به کشورهای مختلف محصولات خود را صادر می‌کنند به دنبال طراحی سایت بین المللی هستند.
  • سایت‌های گردشگری برای جذب توریست از سایر کشورها، به طراحی سایت چند زبانه (فارسی/ انگلیسی/ عربی) می‌پردازند.
  • سایت‌هایی که مخاطبان غیر فارسی زبان دارند. به عنوان مثال بسیاری از پزشکان که از کشورهای عرب زبان مریض پذیرش می‌کنند به طراحی وب سایت دو زبانه می‌پردازند.
  • کسب و کارهای دیجیتال با طراحی سایت انگلیسی می‌توانند محصولات خود را به مشتریان خارجی عرضه کنند.

اهمیت سایت چند زبانه از آن جهت است که به کاربران امکان انتخاب زبانی را به آنها می‌دهد که از آن درک بهتری دارند. این موضوع، افزایش بازدید و تعامل مخاطبان با یک کسب و کار را به همراه خواهد داشت.

نکات مهم در طراحی سایت چند زبانه

۱. راست چین و چپ چین بودن

در طراحی وب سایت دو زبانه باید به زبانی که سایت را برای آن طراحی می‌کنیم توجه داشته باشیم. به عنوان مثال در طراحی سایت انگلیسی باید تمامی اجزا چپ‌چین شود ولی در یک سایت عربی باید همه عناصر راست‌چین باشند.

۲. استفاده از زیر دامنه

همانطور که قبل از این اشاره شد بهتر است در طراحی سایت چند زبانه برای هر زبان از زیر دامنه اختصاصی استفاده کنیم. با این کار سرعت سایت کاهش نمی یابد و مخاطب نیز به راحتی متوجه می‌شود که در حال حاضر چه زبانی از سایت را مشاهده می‌کند.

۳. دسترسی به سایر زبان ها

بهتر است در زمان طراحی وب سایت دو زبانه، امکان سوئیچ بین زبان‌های مختلف در نظر گرفته شود. زیرا ممکن است مخاطبان با جستجوی یک محتوای فارسی به سایت شما برسد اما برایش آسان‌تر باشد که آن مقاله یا صفحه را به زبان انگلیسی یا عربی بخواند.

۴. طراحی لندینگ پیج‌های اختصاصی

برای طراحی سایت انگلیسی، عربی، اسپانیایی، فرانسوی و.. بهتر است از یک لندینگ‌پیج اختصاصی استفاده شود. زیرا هر زبانی دارای ویژگی‌های منحصربه فرد خود است که در طراحی اختصاصی می‌توان با آن توجه بیشتری داشت.

۵. در صفحات ترکیب زبانی نداشته باشیم

در طراحی سایت چند زبانه، یک صفحه نباید ترکیبی از دو زبان باشد. اهمیت سایت چند زبانه نباید باعث طراحی‌های ضعیف شود.

۶. توجه به کیفیت ترجمه

نکات مهم در طراحی سایت چند زبانه

در طراحی سایت انگلیسی معمولاً شاهد این هستیم که ترجمه دارای کیفیت مناسبی نیست. این در حالی است که در وب سایت دو زبانه باید به قواعد زبانی و نحوه نگارش توجه کافی داشته باشیم. یکپارچگی بین محتوای سایت اصلی با سایت دوم باعث می‌شود تا مخاطب بتواند سریع‌تر به هدف خود دسترسی پیدا کند.

۷. پشتیبانی از انواع تقویم

یک وب سایت دو زبانه باید بتواند از دو تقویم شمسی و میلادی پشتیبانی کند. در بسیاری از مواقع به این موضوع توجه نمی‌شود و مخاطب انگلیسی زبان متوجه زمان‌ها به درستی نمی‌شود.

۸. محل قرار گیری سرور زبان دوم

در طراحی سایت چند زبانه معمولاً مخاطبان زبان دوم از کشوری غیر از ایران به سایت مراجعه می‌کنند. به همین دلیل بهتر است سرور زبان دوم در یک کشور دیگر قرار داشته باشد تا سرعت دسترسی به اطلاعات بیشتر شود.

۹. مخاطب شناسی

همانطور که در طراحی وب سایت فارسی به آنالیز مخاطبان خود می‌پردازید، در وب سایت دو زبانه نیز باید به بررسی ویژگی‌های مخاطبان زبان دوم بپردازید. شناخت نیازهای آنها به شما کمک می‌کند تا بتوانید محتواهایی را بر روی سایت قرار دهید که هدفمند باشند.

۱۰. ترجمه صفحات محصولات

یکی از نکات مهم در طراحی وب سایت دو زبانه، توجه به سایت‌های فروشگاهی است. در طراحی سایت انگلیسی باید علاوه بر اینکه صفحه محصول و ویژگی‌های آن ترجمه می‌شود، امکاناتی نظیر درگاه‌های پرداخت بین المللی نیز در نظر گرفته شود. این که مشتری بتواند محصول یا خدمتی را از هر نقطه جهان خریداری کند و وجه آن را پرداخت نماید هم برای مشتری اطمینان‌بخش است و هم کار مدیران کسب و کارها را ساده‌تر می‌کند.

۱۱. ترجمه جزئیات
در طراحی سایت چند زبانه هر چقدر هم با دقت عمل کنیم ممکن است ترجمه برخی از جزئیات باقی بماند. به عنوان مثال نوشته‌های روی تصاویر اسلاید فراموش می‌شوند یا متنی که در کپچا نمایش داده می‌شود، به زبان انگلیسی برگردان نمی‌شود.

سئو در وب سایت دو زبانه

یکی از موضوعات مهمی که در طراحی سایت چند زبانه باید مدنظر قرار بگیرد سئو است.
وقتی به طراحی سایت انگلیسی یا عربی پرداخته می‌شود باید هم زمان به مخاطب فارسی‌زبان، انگلیسی‌زبان، یا عربی‌زبان هم توجه کرد. به طور طبیعی سئو چنین سایتی کاری پیچیده‌تری از یک سایت تک زبانه خواهد بود.

سئو در سایت های چند زبانه

ذکر این نکته ضروری است که اگر کار سئو به درستی انجام شود، می‌توان به مخاطبان گسترده ای دست پیدا کرد. افزایش ترافیک موثر باعث تقویت سایت در دو بخش فارسی و انگلیسی خواهد شد.
خوشبختانه گوگل در حال حاضر به اندازه کافی هوشمند است و تفاوت محتواها با زبان‌های مختلف را متوجه می‌شود. ولی برای اینکه بتوان به محتواها مدیریت داشت، بهتر است سایت انگلیسی با یک ساب دامین از سایت فارسی جدا شود.

معرفی زبان اصلی به گوگل

با استفاده از تگ Hreflang زبان اصلی را باید به گوگل معرفی کرد. این تگ به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بتوانند محتواها را به مخاطبان هدف به درستی نمایش دهند.

تولید محتوا در سایت چند زبانه

سوال اصلی که در طراحی سایت چند زبانه برای مخاطبان پیش می‌آید این است که آیا فقط ترجمه مقالات وبلاگی به انگلیسی یا عربی برای سایت کافی است یا خیر؟
در پاسخ باید بگویم که کافی نیست.

تولید محتوای سایت های چند زبانه
زیرا مخاطب در هر زبانی نیازهای مختص به خود را دارد و سوالات اختصاصی خود را می‌پرسد. به همین دلیل در هر وب سایت دو زبانه باید فرآیندهای سئو به صورت مستقل انجام شود و مراحل جستجوی کلمه کلیدی و تولید مقالات وبلاگ به صورت اختصاصی برای هر زبانی انجام شود. برای طراحی سایت بین المللی باید عملکردی با سطح جهانی داشت.

هزینه طراحی سایت چند زبانه

این هزینه به موارد مختلفی بستگی دارد. معمولا در طراحی وب سایت دو زبانه، موضوع اصلی نوع زبان دوم است.
اگر این زبان، چپ‌چین باشد معمولاً هزینه طراحی افزایش پیدا می‌کند زیرا نیاز است تا تمامی صفحات راست‌چین به چپ‌چین تبدیل شوند. همچنین اگر قرار باشد محتواهای صفحات به صورت اختصاصی نوشته شوند هزینه و زمان طراحی سایت چند زبانه افزایش پیدا خواهد کرد.

معمولاً در محاسبه قیمت طراحی سایت مدت زمانی که طراح برای راه‌اندازی صرف کرده است در هزینه نهایی موثر است. به‌طبع برای طراحی سایت چند زبانه مدت زمان بیشتری صرف خواهد شد و هزینه طراحی افزایش پیدا خواهد کرد.

سخن پایانی

در طراحی سایت چند زبانه بهتر است به سراغ انتخاب زبان‌هایی برویم که درصد بیشتری از مشتریان ما را در بر می‌گیرند. معمولاً در ایران زبان فارسی و انگلیسی به عنوان 2 زبان اصلی در طراحی وب سایت دو زبانه در نظر گرفته می‌شوند.
البته با توجه به تبادلات تجاری و گردشگری با کشورهای عرب زبان بسیاری از سایت‌ها بخش عربی و ترکی را هم به سایت خود اضافه کرده‌اند. برای طراحی سایت چند زبانه بهتر است به سراغ شرکت‌های متخصص در این زمینه برویم و  از کمک مشاوران حرفه‌ای استفاده کنیم.

شرکت توسعه گران آریاز، به عنوان یکی از بهترین شرکت های فعال در حوزه طراحی وب سایت در مشهد، در زمینه طراحی سایت های چند زبانه متخصص است. ما در بین نمونه کارهای طراحی سایت مان، چندین نمونه از این قبیل وب سایت ها را داریم. طراحی یک وب سایت چند زبانه باید بصورتی انجام شود که اولا میان دو یا چند زبان مختلف سایت، تداخل ایجاد نشود و دوما از نظر سئو تکنیکال نیز، پتانسیل رشد و جذب ترافیک را داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×

درخواست مشاوره