مقالات

معرفی 7 ابزار ضروری برای سئو سایت

4 اسفند, 1400Zekavatبهینه سازی وب سایت, مقالات, وب سایتدیدگاه بگذارید

مقدمه

یک وبمستر یا مدیر سایت باید برای اینکه بتواند ترافیک سایت خود را افزایش دهد، از ابزارهای سئو سایت استفاده کند. سئو و بهینه سازی سایت یک فرایند بی پایان و بعضا پیچیده است. اما در این میان ابزارهایی توسط شرکت های مختلف مانند گوگل ارائه می شوند که این فرایند را ساده تر کرده و اطلاعات لازم برای بهینه سازی سایت را در اختیار وبمستر قرار می دهند.

اگر در مورد سئو و تعاریفی مانند سئو تکنیکال ندارید، توصیه می کنیم پیش از مطالعه این مطلب مقالات سئو چیست؟ و سئو تکنیکال چیست؟ را در وبلاگ آریاز مطالعه کنید.

معرفی ابزارهای ضروری برای سئو و بهینه سازی وب سایت

معرفی ابزارهای سئو وب سایت

به عنوان شخصی که بر توسعه وب‌سایت نظارت و آن را تعمیر و نگهداری و کنترل می‌کنید، ابزارهایی وجود دارد که زندگی یک وب‌مستر را آسان‌تر می‌کند. استفاده از این ابزارهای وبمسترینگ به شما این امکان را می‌دهد که یک قدم به نتایج جستجوی مرتبط‌تر نزدیک شوید.

ابزارهای سئو سایت تعداد بسیار زیادی دارند، اما برای دریافت بهترین نتیجه ممکن باید به صورت بهینه از بهترین این ابزارها استفاده کرد. در این مقاله ما لیستی از بهترین ابزارهای وبمسترینگ را برای آنالیز سایت گردآوری کرده‌ایم.

Screaming Frog  (اسکریمینگ فراگ)

یکی از ابزارهای سئو سایت برای تحلیل سئوی داخلی و تکنیکال وب‌سایت‌ها اسکریمینگ فراگ نام دارد. این ابزار تخصصی که به صورت اپلیکیشن قابل نصب در سیستم‌عامل‌ها مختلف است، از جنبه‌های مختلف وضعیت سئوی یک سایت را مورد بررسی قرار می‌دهد. اسکریمینگ فرایک خزنده سایت قدرتمند و منعطف است.

این ابزار از وب‌سایت‌های کوچک تا بسیار بزرگ را به طور موثر بررسی و آنالیز کند. این ابزار وبمسترینگ داده‌های کلیدی را جمع‌آوری می‌کند تا به سئوکاران اجازه دهد تصمیمات آگاهانه بگیرند. در اینجا برخی از کارهایی که اسکریمینگ فراگ در تجزیه و تحلیل سئوی سایت انجام می‌دهد را بررسی می‌کنیم:

معرفی ابزار اسکریمینگ فراگ در سئو سایت

پیدا کردن لینک‌های شکسته

با کمک اسکریمینگ فراگ می‌توان لینک‌های شکسته و خطاهای سرور را پیدا کرد. پس از یافتن این لینک‌ها، آن‌ها را صورت انبوه برای یک برنامه‌نویس ارسال کنید تا خطاهای موجود برطرف شود.

تجزیه و تحلیل عناوین صفحه و متادیسکریپشن

اسکریمینگ فراگ عناوین صفحه و متادیسکریپشن شما را بررسی کرده و در صورتی که خیلی کوتاه یا بلند باشد به شما اخطار می‌دهد. به صورت استاندارد عنوان صفحه باید دارای حداکثر 60 و متادیسکریپشن آن 160 کاراکتر باشد. این تعداد کاراکتر، مناسب برای نمایش در موتورهای جست‌وجو است.

کشف محتواهای تکراری

با استفاده از الگورتیم اسکریمینگ فراگ شما می‌توانید صفحاتی که دارای محتوای تکراری هستند را کشف کنید. با کشف این محتواهای تکراری شما می‌توانید در جهت بازنویسی و یا حذف آن‌ها اقدام کنید.

آنالیز URLهای سایت

این قابلیت به شما کمک می‌کند آدرس صفحات را به صورت مناسب برای سئوی سایت انتخاب کنید. تعیین آدرس مناسب نقش بالایی در فرآیند ایندکس شدن صفحات دارد.

بررسی تصاویر

یکی از مواردی که اسکریمینگ فراگ به عنوان ابزار تجزیه و تحلیل سایت مورد آنالیز قرار می‌دهد، سرعت بارگذاری و حجم تصاویر است. این ابزار تصاویری که موجب کند شدن سرعت سایت می‌شود را شناسایی می‌کند.

درست کردن نقشه سایت (site map)

یکی از مواردی که گوگل در بررسی سئوی سایت در نظر می‌گیرد، استفاده از نقشه سایت است. با استفاده از اسکریمینگ فراگ نقشه سایت خود را ایجاد کرده و ترتیب اولویت محتواها را مشخص کنید.

امکانانت اسکریمینگ فراگ به عنوان یکی از ابزارهای وبمسترینگ به این عناوین محدود نمی‌شود. استفاده از این ابزار آنالیز سایت برای هر سئوکاری جز موارد پر اهمیت است. این نرم‌افزار دارای دو نسخه پرمیوم و رایگان است. در نسخه رایگان قابلیت تحلیل اطلاعات کمتری در اختیار شما قرار می‌گیرد.

ابزارهای وبمستر گوگل

Google Webmaster tools مجموعه ای از ابزارهای سئو یا بهینه سازی موتور جستجو (SEO) گوگل است. این ابزارهای وبمسترینگ به شما کمک می‌کند سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل مدیریت کنید. ابزارهای تجزیه و تحلیل سایت گوگل اطلاعات جامعی از سایت شما در اختیارتان قرار می‌دهد. در اینجا 2 از مهم‌ترین این ابزارهای وبمسترینگ را به شما معرفی می‌کنیم.

سرچ کنسول گوگل

معرفی سرچ کنسول گوگل

سرچ کنسول گوگل به شما می‌گوید که سایت شما چگونه در گوگل ظاهر می‌شود و ابزارهایی را برای بهبود رتبه آن به شما معرفی می‌کند. سرچ کنسول به شما می‌گوید که افراد وقتی سایت شما را پیدا می‌کنند، چه چیزی را جستجو می‌کنند، محتوای شما برای آن جستارها چگونه رتبه می‌گیرد و واقعاً چند نفر روی آن کلیک می‌کنند.

شما همچنین می توانید سایت خود را برای هر گونه مشکل فنی سئو زیر نظر داشته باشید تا مطمئن شوید که گوگل می‌تواند صفحات مختلف سایت شما را پیدا کند.

تجزیه و تحلیل سایت

در سرچ کنسول گوگل، می‌توانید Search Analytics را پیدا کنید تا ردیابی کنید چه پرس‌وجوهایی کاربران را به سایت شما می‌آورند و چه صفحاتی از آن جستجوها ظاهر می‌شود. این ابزار وبمسترینگ به شما در رتبه‌بندی انواع محتوا کمک می‌کند:

  • رتبه‌بندی انواع کلمات کلیدی برند
  • رتبه‌بندی کلمات کلیدی که برند نیستند اما با هدف شما برای دستیابی به مخاطبان جدید مرتبط هستند.
  • رتبه‌بندی کلمات کلیدی نامربوط که باعث تجربه کاربری بد می‌شود.
  • همچنین می‌توانید از این اطلاعات برای یافتن ایده‌های جدید برای محتوا استفاده کنید تا بتوانید رتبه بالاتری در جستجو داشته باشید.

بررسی بک‌لینک‌ها

با استفاده از بخش « Links to Your Site» سرچ کنسول می‌توان مشاهده کرد چه دامنه هایی با چه محتوایی و از چه انکرتکستی به شما لینک می‌دهند.

خطاهای خزیدن

آیا گوگل می تواند تمام صفحات سایت شما را پیدا کند؟ آیا به‌روزترین صفحات در نتایج جستجوی گوگل ظاهر می‌شوند؟ از بخش Crawl  Errors در  Search Console استفاده کنید تا مطمئن شوید که هیچ خطای سرور یا خطای 404 وجود ندارد.

گوگل آنالیتیکس

Google Analytics یکی از ابزارهای وبمسترینگ برای تجزیه و تحلیل وب است. از این پلتفرم می‌توان برای ردیابی و آنالیز عملکرد وب‌سایت استفاده کرد. از طریق گوگل آنالیتیکس، می‌توان به طیف گسترده‌ای از داده‌ها و گزارش‌ها در مورد ترافیک وبسایت و رفتار بازدیدکنندگان دسترسی داشته باشید.

این پلتفرم برای هر کسی که اکانت گوگل دارد در دسترس است و نسخه های پولی و رایگان آن وجود دارد. گوگل آنالیتیکس یکی از کاربردی ترین ابزارهای سئو سایت است.

معرفی ابزار گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس طیف وسیعی از داده‌های مربوط به وب‌سایت و بازدیدکنندگان سایت شما را ردیابی می‌کند. این داده ها شامل:

  • نحوه ورود کاربران به وب‌سایت
  • نحوه تعامل کاربران با محتوای وب‌سایت
  • ویژگی های مخاطبان وب‌سایت
  • نرخ تبدیل بازدیدکنندگان و… می‌شود.

شما همچنین می‌توانید از گزارش‌های Google Analytics برای انجام مواردی مانند: ارزیابی عملکرد کمپین‌های بازاریابی، تعیین نحوه عملکرد صفحات و نحوه بهینه‌سازی آن‌ها و ردیابی نرخ تبدیل‌ها استفاده کنید.

Ahrefs

معرفی ابزار Ahref برای سئو سایت

Ahrefs یکی از ابزارهای سئو سایت و وبمسترینگ است. این ابزار شامل ابزارهایی برای لینک‌سازی، تحقیق کلمات کلیدی، تجزیه و تحلیل رقبا، ردیابی رتبه و ممیزی سایت است.

بیشتر ویژگی های داخل Ahrefs برای متخصصان وبمسترینگ طراحی شده است. می‌توان گفت Ahrefs یک ابزار سئوی محبوب است که افراد از آن برای کسب رتبه‌های بالاتر گوگل استفاده می‌کنند. Ahrefs عمدتا برای تجزیه و تحلیل پروفایل لینک یک وب‌سایت، رتبه‌بندی کلمات کلیدی و سلامت SEO استفاده می‌شود.

SEMrush

SEMrush یک ابزارهای سئو سایت همه کاره است که برای کارشناسان سئو و مدیران وب سایت ها طراحی شده است تا اطلاعات مرتبط را برای مشتریان خود جستجو کنند. این ابزار به شما امکان می‌دهد تصویر کلی از زمینه یک مشتری را دریافت کنید. بهترین کلمات کلیدی را پیدا کنید، از رقبا پیشی بگیرید، ترافیک وب‌سایت خود را بررسی کنید و تمام مشکلات سایت را کشف کنید.

معرفی کاربرد ابزار Semrush در سئو سایت

این یک ابزار بازاریابی دیجیتال همه‌جانبه است که تعداد زیادی ویژگی مفید را ارائه می‌دهد که سایر ابزارها ندارند. SEMrush  به عنوان یکی از ابزارهای وبمسترینگ بسیار شبیه به گوگل آنالیتکس عمل می‌کند.

اما تفاوت اصلی آن با این سرویس در این است که گوگل آنالیتیکس یک سرویس داخلی برای آنالیز وب‌سایت خود شما است، در حالی که Semrush یک سرویس خارجی برای تجزیه و تحلیل وب‌سایت یک شرکت دیگر است. از آنجایی که نمی‌توان به آمار داخلی سایت دیگری وارد شد، Semrush یکی از بهترین ابزارهای وبمسترینگ برای تجزیه و تحلیل سایت‌های رقیب به شمار می‌رود.

Moz

بدون شک یکی از بهترین ابزارهای وبمسترینگ برای سئو در بازار Moz نام دارد. از ممیزی سایت گرفته تا ردیابی رتبه و از تجزیه و تحلیل بک لینک گرفته تا تحقیق کلمات کلیدی، Moz نمی تواند انجام دهد. معیارهای استاندارد صنعتی و پیشنهادات مختلف بهینه سازی صفحه را در اختیار شما قرار می دهد.

معرفی ابزار moz در سئو سایت

Moz چه کاری انجام می‌دهد؟

  • ردیابی رتبه: رتبه ارگانیک و عملکرد هزاران کلمه کلیدی ترافیک را ردیابی می کند.
  • تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی: به شما کمک می‌کند کلمات کلیدی جدیدی را با تحقیقات رقبا و تجزیه و تحلیل SERP پیدا کنید.
  • تجزیه و تحلیل بک‌لینک: معیارهایی مانند Domain Authority را ارائه می‌دهد. این ابزار وبمسترینگ به شما کمک می‌کند تا بک‌لینک‌های اضافی بسازید.
  • ممیزی سایت: تمام صفحات وب شما را برای یافتن هر گونه مشکل یا خطا می‌خزد.

در میان ابزارهای سئو سایت، Moz Pro یکی از کاملترین و بهترین ابزارها است. شما می توانید تقریبا 90 درصد اطلاعات موردنیاز خود برای بهینه سازی سایت را در این ابزار با دقت بسیار بالا دریافت کنید.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که این ابزار در حالت رایگان کاربرد بسیار کمتری نسبت به نسخه پولی و پریمیوم آن دارد. اما بهرحال به عنوان یک سئوکار و مدیر سایت این ابزار را به شما پیشنهاد می کنم. شک نداشته باشید که هزینه ای که برای خرید اکانت این ابزار می کنید کاملا توجیه پذیر خواهد بود.

Advanced Web Ranking

یکی دیگر از ابزارهای سئو سایت Advanced Web Ranking نام دارد. این ابزار برای تیم‌هایی که به دنبال ردیابی حجم زیادی از کلمات کلیدی هستند بسیار گزینه مناسبی است. این ابزار می‌تواند 3000 موتور جستجو از جمله: Baidu، Yandex، Amazon، YouTube و … را در بیش از 170 کشور پشتیبانی کند.

معرفی ابزار advanced web ranking

Advanced Web Ranking یک ابزار قدیمی است که از سال 2002 وجود داشته است. این ابزار نتایج SEO محلی را، هم در دسکتاپ و هم در تلفن همراه (با مختصات کشور و یا سطح شهر) ارائه می‌دهد. این ابزار از کاربران نامحدود با حقوق مختلف (ادمین، عضو تیم) بدون دریافت هزینه اضافی پشتیبانی می‌کند. مزیت‌های این ابزار باعث شده تا برای آژانس‌ها و تیم‌های بزرگ داخلی عالی باشد.

این ابزار به عنوان یکی از ساده‌ترین ابزارهای وبمسترینگ در بازار است. Advanced Web Ranking به شما این امکان را می‌دهد تا میلیون‌ها نتیجه کلمه کلیدی، بک‌لینک‌های رقیب، داده‌های تبلیغات گوگل را ببینند و محتوای مناسب سایت خود را تولید کنید.

GTmetrix

جی‌تی‌متریکس یکی از ابزارهای وبمسترینگ برای تجزیه و تحلیل عملکرد وب‌سایت است. هدف اصلی GTMetrix تجزیه و تحلیل عملکرد وب سایت شما و ارائه لیستی از توصیه های عملی برای بهبود آن است.

معرفی gtmetrix

برای شروع کار نام دامنه خود را در وب‌سایت GTMetrix وارد کنید. پس از آن گزارشی تحلیلی، با سرعت صفحه، زمان بارگذاری و اندازه کلی صفحه به شما ارائه می‌شود. همچنین به ما خلاصه‌ای از چندین توصیه برای سرعت صفحه ارائه می‌شود که چگونه آن را بهبود ببخشیم.

هنگامی که تجزیه و تحلیل انجام شد، زمان بارگذاری به ما ارائه می‌شود. بر همین اساس می‌توانیم مدت زمان بارگذاری وب‌سایت را در چند ثانیه مشاهده کنیم. همچنین به ما اندازه کل صفحه داده شده است، بنابراین می‌توانیم اندازه کامل صفحه را در مگابایت اندازه‌گیری کنیم. با ارائه این اطلاعات مفید به ما، می‌توانیم از GTMetrix برای به دست آوردن درک کاملی از عملکرد وب‌سایت خود استفاده کنیم.

سرعت بارگزاری و در کل عملکرد فنی وب سایت یک فاکتور بسیار مهم در سئو سایت است و GTmetrix در میان ابزارهای سئو سایت یکی از بهترین ها برای سنجش عملکرد فنی سایت است.

Botify

اگر نتوانید چند نتیجه برتر گوگل را شکست دهید، تقریبا غیرممکن است که به طور مداوم ترافیک ارگانیک را به سایت خود هدایت کنید.

معرفی ابزار botify برای سئوی سایت

گوگل با استفاده از Googlebot، یک اسکریپت نرم‌افزار خودکار اختصاصی برای «خزیدن» هر وب‌سایت در اینترنت و ایجاد فهرستی که مبنایی برای نتایج جستجو می‌شود، استفاده می‌کند. مشکل این است که این اسکریپت مبهم و مرموز است و بهینه سازی واقعی برای Googlebot و سایر خزنده های موتورهای جستجو را بسیار دشوار می‌کند.

یکی از ابزارهای خزنده مبتی بر ابر که وب‌سایت شما را آنالیز می‌کند Botify نام دارد. Botify به عنوان یکی از ابزارهای سئو سایت می‌تواند تشخیص دهد که کدام صفحات در یک سایت توسط Google خزیده شده‌اند. هنگامی که گوگل یک سایت را می‌خزد، ردپایی را در گزارش‌های سرور سایت باقی می‌گذارد. پس از این که سایت این گزارش‌ها را در اختیار Botify قرار داد، می‌توانید آن را با گزارش‌های خود مقایسه کنند تا ببینند آیا گوگل از صفحه خاصی بازدید کرده است یا خیر.

نتیجه گیری

استفاده از ابزاری سئو سایت می تواند به شما کمک کند تا به اهداف خود از طراحی و راه اندازی سایت آسان تر دست پیدا کنید. این ابزارها که تعداد بیشماری دارند، بصورت رایگان و پولی عرضه می شوند و شما می توانید بسته به بودجه و نیاز خود، یک یا چند مورد از این ابزارها را انتخاب کنبد.

اما مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که، ابزارهایی مانند گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس بصورت رایگان، اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار شما قرار می دهند. پس حتما از این دو ابزار استفاده کنید.

نکته دیگری که باید ذکر کنیم این است که اگر قصد خرید اکانت پریمیوم یکی از این ابزارهای سئو سایت را دارید، ما در شرکت طراحی سایت مشهد، آریاز، به شما توصیه می کنیم که از ابزار MOZ استفاده کنید. این ابزار تقریبا هرآنچه که شما نیاز داشته باشید را در اختیار شما قرار می دهد و داده هایی که برای آنالیز در اختیار شما قرار می دهد نیز بسیار دقیق و قابل اعتماد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×

درخواست مشاوره