مقالات

مزیت های بازاریابی شبکه های اجتماعی

مزیت های بازاریابی شبکه های اجتماعی

14 مرداد, 1396Zekavatشبکه های اجتماعی۲ دیدگاهبرچسب‌ها:,

مزیت های بازاریابی شبکه های اجتماعی

استفاده از شبکه‌های اجتماعی، روز به‌ روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند. هم‌ اکنون شبکه‌ های اجتماعی تبدیل به یکی از پر استفاده‌ ترین خدمت اینترنتی شده‌ اند.
بسیاری از نهادهای مختلف جهانی و اینترنتی با اهداف گوناگون که مهمترین آن ها تجاری و تبلیغاتی است، دست به راه اندازی شبکه های اجتماعی زده اند که در ادامه مزیت های بازاریابی شبکه های اجتماعی را خدمتتان توضیح میدهیم. اما در کنار این مطلب شما باید مقاله سایت یا اینستاگرام را در وبلاگ سایت شرکت طراحی سایت در مشهد (آریاز) مطالعه کنید تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید که سایت برای کسب و کار شما مناسب تر است یا استفاده از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام؟

تعریف بازاریابی شبکه های اجتماعی به زبان ساده

به زبان ساده می توان گفت بازاریابی شبکه های اجتماعی، نوعی از بازاریابی اینترنتی می باشد که در آن کسب و کارها و افراد جهت برقراری ارتباط با مخاطبان خود و همچنین برندسازی کسب و کارشان در این شبکه عظیم حضور پیدا می کنند.
با استناد بر تعریف فوق می توان گفت، بازاریابی شبکه های اجتماعی نوعی از بازاریایی می باشد که تمرکز و اولویت جهت برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبان می باشد و عملا فروش محصولات و خدمات به صورت غیر مستقیم ارائه می شود. در حقیقت تولید و خلق محتوا مهم ترین اصل، جهت بازاریابی شبکه های اجتماعی می باشد. توسط این امر شما می توانید توجه مخاطبان خود را جلب و علاقه مند به اشتراک محتوا و صدای برند خود کنید.

در حال حاضر شبکه های اجتماعی پر مخاطبی وجود دارند که در روز ساعت ها در این شبکه های حضور داشته و از محتوای آن استفاده می کنند. بر اساس آخرین آمارها حدود 4.5 میلیارد کاربر در شبکه های اجتماعی مختلف حضور داشته و از آن ها استفاده می کنند. این آمار پتاسنیل خارق العاده شبکه های اجتماعی را در راستای بازاریابی و معرفی کسب و کارها نشان می دهد.

مزایای بازاریابی در شبکه های اجتماعی

پس می توان به جرئت گفت که بازاریابی شبکه های اجتماعی، یکی از اصلی ترین روش های بازاریابی دیجیتال و آنلاین است و به هیچ وجه نباید از آن غافل شد.
با تکیه بر تعاریف ساده ای که در فوق به آن اشاره شد، در ادامه به مزیت های بازاریابی شبکه های اجتماعی می پردازیم.

 شناسایی هر چه بهتر کسب و کار (برند سازی)

هدف اصلی برند سازی، دیده شدن مجموعه می باشد. قبل از به پدید آمدن شبکه های اجتماعی، این امر از طریق رسانه های جمعی مانند تبلیغات محیطی، تلویزیون، رادیو و … انجام می شد.
در حال حاضر با رشد اینترنت و همچنین پیوستن شبکه های اجتماعی به این بستر، می توان گستردگی مخاطبان با عقاید و علاقه مندی های متفاوت را به راحتی مشاهده کرد که این امر موجب آن شده است تا حضور برند ها در این فضاها بیش تر از پیش مهم شود.
کسب و کارها با حضور در شبکه های اجتماعی به راحتی برند خودشان را به مخاطبان ارائه می دهند و با استراتژی های مختلف به تعداد آن ها اضافه می کنند و به دنبال توسعه بازار خود هستند.
با انتشار محتوا مناسب در این شبکه های اجتماعی، مخاطبان بالقوه شما برای اولین بار محتوا شما رو مشاهده می کنند و در صورتی که محتوا شما ارزشمند باشد، مشتاق به شنیدن مجدد صدا (محتوا و اخبار مجموعه) شما خواهند شد که با این کار مخاطب شما از یک کاربر بی تفاوت به یک کاربر علاقه مند تبدیل می شود.

 ارتباط موثر و وفادار سازی مشتریان:

طبق آمار منتشر شده توسط دانشگاه تگزاس، ۵۳% از افراد آمریکایی که برندی را در شبکه های اجتماعی دنبال می کنند، به آن برند وفادارتر هستند.
با داشتن برنامه منظم و استراتژی اصولی و از قبل تعیین شده می توان فرآیند وفادار سازی مخاطبان را به درستی انجام داد.
کسب و کارها با استفاده از شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری قدرتمند می توانند ارتباط مستقیم با مخاطبانشان برقرار سازند که این امر موجب وفادار سازی آن ها می شود.

شما می توانید با روش هایی ارتباط با مشتریان خود را از طریق شبکه های اجتماعی قوی تر کنید. بطور مثال پس از فروش کالا و بعد از گذشت چند روز، به مشتری یک پیام ارسال کنید و از او بخواهید نظر خودش را در مورد کالایی که خریداری کرده، بیان کند. یا اگر ایرادی در کالا یا روند ارسال آن مشاهده کرده، به شما بگوید تا بتوانید آن را برطرف کنید.

در فروشگاه هایی که کالاهای مصرفی را عرضه می کنند، یکی از بهترین کارها برای ایجاد ارتباط قوی و وفادار سازی مشتری، این است که پس طی مدت زمان مشخصی، یک کد تخفیف برای مشتری ارسال کنند تا مشتری برای خرید دوم آن محصول بتواند از آن استفاده کند و یا به او یک کوپن ارسال رایگان بدهید.

زمانی که مشتری احساس کند رضایت او برای شما اهمیت دارد، بصورت ناخودآگاه حس وفاداری و اعتماد در او نسبت به شما و برندتان ایجاد می شود.

 فعالیت حرفه ای موجب ایجاد فرصت های تجاری بیشتر

انتشار پست های حرفه ای در شبکه‌های اجتماعی موجب ایجاد فرصت های تجاری بیشتر برای کسب و کار شما می شود.
با انتشار هر گونه محتوا از قبیل فیلم، تصویر یا حتی کامنت (دیدگاه) در شبکه های اجتماعی، شانسی را ایجاد می کنید که از طرف یکی از مخاطبان واکنشی داشته باشید. لازم به ذکر می باشد که هر واکنش ممکن است به بازدید از وب سایت شما، آشنایی بیشتر مخاطب با برند شما و … شود که در نهایت می تواند به عقد قراردادهای تجاری و یا فرصت های همکاری تبدیل شود.
با افزایش انتشار پست های حرفه ای و رعایت استراتژی های از قبل تعیین شده، افزایش فرصت های تجاری و در نهایت افزایش احتمال همکاری و فروش را شاهد خواهید بود.

 کاهش هزینه های تبلیغاتی:

استفاده از شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها موجب کاهش هزینه های تبلیغاتی از قبیل رسانه های جمعی و چاپی می شود.
سرمایه گذاری در شبکه های اجتماعی به تولید محتوا و طراحی استراتژی و البته نیروی انسانی معطوف خواهد شد که به نسبت رسانه های دیگر بسیار ناچیز می باشد.

علاوه بر این فعالیت مستمر در شبکه های اجتماعی پر بازدید، باعث می شود برند شما معتبرتر و قابل اعتمادتر به نظر بیاید. این موضوع باعث می شود که مخاطبان شما برند شما را بصورت رایگان تبلیغ کرده و آن را به آشنایان خود معرفی کنند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

 بهبود رتبه در موتورهای جستجو (SEO):

یکی از بهترین و موثرترین روش های افزایش جذب مخاطب و ایجاد فرصت های تجاری بهینه سازی وب سایت یا به عبارتی دیگر سئو (SEO) می باشد.
پارامترهای گوگل جهت امتیازدهی به وب سایت ها بیش از ۲۰۰ مورد می باشد. یکی از این پارامترها که می توان به آن اشاره کرد، فعالیت در شبکه های اجتماعی و ایجاد ترافیک هدفمند از این شبکه ها به سمت وب سایت می باشد که با انتشار لینک های ادامه مطب در این شبکه ها می توان به صورت غیرمستقیم بر روی افزایش رتبه بندی وب سایت در گوگل تاثیر خوبی داشته باشد.
نکته بسیار مهم دیگر که در رتبه بندی وب سایت ها توسط گوگل انجام تاثیر بسزایی دارد جستجوی برند است. با داشتن فعالیت حرفه ای و هدفمند، مخاطبان برند شما در گوگل جستجو می کنند و وارد وب سایت شما می شوند. این امر برای گوگل بسیار حائز اهمیت می باشد و نشان از محبوبیت و قابل اعتماد بودن برند شما نزد مخاطبان را دارد که به طبع از گوگل هم امتیاز خوبی دریافت خواهید کرد.

 شناسایی رفتار و آنالیز نیازهای مخاطبان:

شبکه های اجتماعی به کسب و کارها این فرصت را می دهند تا در مورد مخاطبانشان به اطلاعات ارزشمندی برسند. اطلاعاتی از قبیل علاقه مندی ها و نحوه رفتار آن ها. متاسفانه بسیاری از کسب و کارها حتی آن دسته ای که حضوری فعال در شبکه های اجتماعی دارند، از این امر استفاده مناسبی نمی کنند. به عنوان مثال شما می‌توانید به راحتی نظرهای مخاطبان را در کامنت ها رصد کنید تا متوجه طرز فکرشان در مورد کسب ‌و‌ کار شما بشوید.
جهت آنالیز هرچه بیشتر و بهتر رفتارهای مخاطبان، ثبت تمامی آمار از قبیل عنوان پست، زمان انتشار آن، نوع پست (متن، تصویر، ویدئو و…)، تعداد کامنت، تعداد بازدید و … الزامی می باشد. با تکیه بر آنالیز می توانید محتوا مورد نظر مخاطبان را تولید کنید.
تبلیغات مستقیم محصولات یکی از اشتباه ترین استراتژی های بازاریابی شبکه های اجتماعی می باشد. این نکته را مد نظر داشته باشید که شبکه های اجتماعی محلی برای فروش مستقیم محصولات و خدمات نیست.

در انتها باید مجددا اشاره شود که شبکه های اجتماعی جزو پر قدرت ترین ابزارهای بازاریابی اینترنتی می باشد که با تکیه بر اصول و استراتژی های صحیح می توان عملکرد بسزایی در روند پیشرفت مجموعه مشاهده کرد.
پیشنهاد شرکت توسعه گران آریاز استفاده از افراد یا مجموعه های متخصص در این زمینه می باشد.

افزایش فروش

شبکه های اجتماعی به دلایل مختلف باعث می شوند که کسب و کار شما بیشتر و بهتر دیده شود. همین موضوع باعث شده است که نرخ تبدیل کاربر به مشتری در این شبکه ها نسبت به سایر روش های بازاریابی دیجیتال بیشتر باشد. بدیهی است که هرچه بیشتر کالا و خدمات شما دیده شود، فروش آن نیز افزایش می یابد.

پس استفاده از شبکه های اجتماعی و فعالیت مداوم در آن ها باعث افزایش چشمگیر میزان فروش و درآمد کسب و کار شما خواهد شد.

2 دیدگاه در "مزیت های بازاریابی شبکه های اجتماعی"

  1. ممنون از شما. اما در حال حاضر با فیلتر تلگرام همه برنامه ها خراب شده و من خودم به شخصه کلی ضرر کردم

    1. سلام. پیشنهاد می کنیم مقاله زیر را مطالعه بفرمایید.
      جهت کسب و کاری موفق به وب سایت نیاز است؟
      شبکه های اجتماعی را باید تسریع کننده دانست و هیچ وقت نباید بنیاد کسب و کار خود را بر آن بنا کرد. البته این موضوع همیشه درست نیست و باید آنالیزی از کسب و کار داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×

درخواست مشاوره