مقالات

تفاوت طراحی سایت بوسیله CMS های آماده و طراحی سایت اختصاصی

طراحی سایت با CMS اختصاصی یا آماده؟

25 شهریور, 1400Zekavatوب سایت, مقالاتدیدگاه بگذارید

12تفاوت طراحی سایت بوسیله CMS های آماده و طراحی سایت اختصاصی

   طراحی سایت با CMS اختصاصی یا آماده؟ ، یکی از سؤالاتی است که ذهن افرادی که قصد طراحی سایت دارند را مشغول می کند. جمع آوری اطلاعات و تحقیق در این زمینه می تواند این دغدغه را برطرف کند.

در این مقاله از وبلاگ شرکت توسعه گران آریاز سعی می می کنیم که این تفاوت ها را بصورت کامل بیان کنیم تا تصمیم گیری برای شما در مسیر طراحی و راه اندازی وب سایت تان ، راحت تر و با اطلاعت کافی انجام شود. انتخاب روش طراحی سایت ، اولین گام برای راه اندازی آن است و ما اولین گام در مجموعه صفر تا صد وب سایت ها قصد داریم تا شما را در این زمینه راهنمایی کنیم.

   پیش از هرچیز باید به توضیح دهیم که CMS یا سیستم مدیریت محتوا چیست؟

CMS ها (Content Management Systems) نوعی نرم افزار تحت وب هستند که امکان مدیریت راحت تر سایت را برای کاربران ایجاد می کنند. هدف ایجاد این نرم افزارها کاهش پیچیدگی ها و دشواری های بارگزاری و مدیریت محتوا در سایت نسبت به روش های سنتی و کدنویسی اختصاصی است.

در حال حاضر سیستم های مدیریت محتوای مختلفی وجود دارند که هرکدام ویژگی های خاص خود را دارند. از این بین محبوب ترین آنها وردپرس ، جوملا و دروپال اند که در این بین وردپرس محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا در جهان است.

روش های مختلف طراحی سایت

 

استفاده از CMS  های آماده یا پیاده سازی CMS اختصاصی بوسیله برنامه نویسی؟

درکل برای طراحی و راه اندازی وب سایت دو راه اصلی وجود دارد:

  1. استفاده از سیستم های مدیریت محتوای آماده (CMSها)
  2. طراحی و پیاده سازی سیستم های مدیریت محتوای اختصاصی بر پایه برنامه نویسی

لازم به ذکر است که هیچکدام از این روش ها هنوز منسوخ نشده اند و همچنان از محبوبیت قابل قبولی برخوردارند و ما در این مقاله صرفا به بیان تفاوت ها میان این دو روش می پردازیم تا شما با توجه به هدف خود از طراحی سایت بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

 

بررسی کلی CMS  های اختصاصی

   برای درک هرچه بهتر تفاوت ها میان روش های مختلف طراحی سایت ، بهترین کار بیان مزایا و معایب آن ها است. چرا که تشریح روند و نحوه طراحی سایت علاوه بر این که نیازمند توضیح و تعریف جزء به جزء آن است ، ممکن است بیش از حد طولانی شود. به همین دلیل ما در اینجا مهمترین مزایا و معایب هر روش را بیان می کنیم و تا حد خوبی موارد مورد نیاز را برای شما تشریح می کنیم.
این مقاله صرفا یک مقایسه منتقدانه میان روش های مختلف طراحی سایت است و شما بعد از آشنایی با مزایا و معایب هر روش می توانید به نتیجه برسید که برای طراحی و ساخت سایت تان کدام روش مناسب تر است.

مزایای طراحی سایت برپایه کدنویسی اختصاصی

  • قابلیت شخصی سازی و انعطاف پذیری بالا

طراحی سایت با استفاده از کدنویسی

 

در روش پیاده سازی CMS اختصاصی برای طراحی سایت ، برنامه نویس با توجه به کاربری و هدف شما از طراحی آن ، امکانات موردنیاز آن را برنامه نویسی کرده و به هسته سایت اضافه می کند. و برخلاف استفاده از سیستم های مدیریت محتوای آماده شما نیازی به نصب افزونه های متعدد ندارید و هر قابلیت جدیدی که می خواهید به سایت خودتان اضافه کنید می بایست توسط برنامه نویس ، کدنویسی شود.

این موضوع مشکلات ناشی از نصب افزونه های غیر استاندارد و بعضا خطرناک را که در سیستم های مدیریت محتوای آماده ممکن است بوجود بیاید ، از بین می برد.

 

  • امنیت بالا

   به دلیل اینکه وب سایت بصورت اختصاصی برای شما طراحی می شود ، امکان ایجاد حفره ها و نقص های امنیتی کمتر می شود. اما باید توجه داشته باشید که این موضوع همیشه صادق نیست و به میزان مهارت ، دانش و تجربه شخصی که سایت را برای شما طراحی می کند بستگی دارد.

اما در کل در این روش مشکلات امنیتی کمتر دیده می شود چراکه وب سایت شما برخلاف روش های دیگر طراحی سایت ، از قالب ها و افزونه های آماده استفاده نمی کند و ریسک وجود کدها و باگ های خطرناک امنیتی را به طور قابل قبولی کاهش می دهد.

 

  • سرعت بالای بارگزاری سایت

با توجه به اینکه پیش از طراحی سایت هدف و کاربری های آن مشخص می شوند و برنامه نویس با توجه به این موضوع اقدام به کدنویسی برای سایت می کند ، پس دیگر در بین کدهای نوشته شده برای سایت شما ، کدهای اضافی کمتری وجود خواهد داشت که این موضوع بر روی سرعت بارگزاری وب سایت تاثیرمستقیم دارد.

وجود کدهای اضافی در هسته سایت می تواند باعث شود که مرورگر کاربر درخواست های زیادی را برای سرور سایت شما ارسال کند که این موضوع موجب تاخیر در پاسخگویی سرور و در نتیجه بارگزاری طولانی تر سایت برای کاربر شود.

از این گذشته افزایش بیش از حد تعداد کاربران در یک لحظه می تواند باعث خارج شدن سرور از دسترس شود و سایت به اصطلاح دان (Down) شود. البته در این موضوع مواردی مانند حجم کلی سایت و کیفیت سرویس هاستینگ سایت شما نیز نقش مهمی ایفا می کنند.

مزایا و معایب طراحی سایت بر پایه کدنویسی اختصاصی

 

معایب روش سنتی طراحی سایت

  • هزینه بیشتر

با توجه به این که در این روش یک وب سایت بصورت دستی و خط به خط برنامه نویسی می شود و نیازمند دانش و تخصص بالایی نیز می باشد ، پس دستمزد برنامه نویس و بطورکلی هزینه های انجام پروژه افزایش می یابد. در برخی موارد این هزینه می تواند حتی شما را کلا از راه اندازی وب سایت منصرف کند ، چراکه این روش به هیچ وجه ارزان نیست!

 

  • زمان بیشتر

با توجه به موضوعی که در بالا گفته شد و اینکه برنامه نویس باید زمان زیادی را صرف کدنویسی و آزمون و خطای وب سایت شما بکند پس بدیهی است که مدت زمان تحویل سایت به مشتری در این روش به مراتب بیشتر است. این مدت زمان برای یک وب سایت معمولی می تواند حتی به چند ماه برسد.

البته این موضوع به مهارت برنامه نویس و تجربه او نیز وابسته است اما در کل این روش چه از نظر زمانی و چه مالی ، پر هزینه ترین روش طراحی سایت است. شما با برآورد هزینه های طراحی سایت با روش های مختلف ، قطعا متوجه این موضوع خواهید شد.

 

  • وابستگی دائمی به فرد یا شرکتی که سایت را برای شما طراحی کرده است

با توجه به این که وب سایت در این روش توسط یک فرد یا تیم مشخص طراحی می شود پس امکان پشتیبانی آن توسط شخص سوم یا شرکت دیگری وجود ندارد. چراکه دسته بندی و طبقه بندی منابع و معماری پایگاه های داده ی وب سایت ، در هر شخص یا شرکتی با دیگری تفاوت دارد و شخص دیگری این کار را نمی پذیرد.

حتی اگر این وظیفه را بپذیرد هم زمان زیادی را باید صرف بررسی جزء به جزء قسمت های مختلف وب سایت شما بکند و این کار به هیچ وجه کار ساده ای نخواهد بود.

با توجه به این موضوع شما مجبور می شوید که هرگونه ساختار هزینه و قیمتی که این شرکت یا شخص برای پشتیبانی ، تغییر و یا ارتقای وب سایت شما درخواست کند را بپذیرید.  در برخی موارد نیز حتی ممکن است بخاطر حجم بالای سفارشات در شرکت طراح ، پشتیبانی با سرعت کمی صورت گیرد.

بنابراین شما بصورت دائم و تا زمانیکه وب سایت تان در حال فعالیت و رشد باشد به این شخص یا شرکت طراحی سایت وابسته خواهید بود و این موضوع باعث می شود که شما برای هرگونه تغییر کوچک یا بزرگ در وب سایت تان هزینه و شاید زمان زیادی را از دست بدهید.

 

بررسی سیستم های مدیریت محتوای آماده

  سیستم های مدیریت محتوای آماده که جزو جدیدترین روش های طراحی سایت نیز هستند ، بدلیل ایجاد سهولت در روند طراحی و راه اندازی وب سایت ها و اینکه به راحتی در دسترس هستند محبوبیت بسیار زیادی در بین توسعه دهنده گان سایت ها پیدا کرده اند. علاوه بر این اکثر این CMS ها رایگان نیز هستند. 

طراحی سایت با CMS آماده یا اختصاصی؟؟ اگر قصد داریم از CMS آماده استفاده کنیم، از کدام یک از آن ها باید استفاده کنیم؟ کدام یک از این CMS ها پاسخگوی انتظارات ما خواهد بود؟

با توجه به اینکه وردپرس محبوبیت بسیار بالاتری نسبت به سایر سیستم های مدیریت محتوا دارد ، در اینجا وردپرس را به عنوان معیار در نظر می گیریم و مزایا و معایب آن را مورد بررسی قرار می دهیم. اما در آینده و در بروز رسانی های آتی این مقاله سایر سیستم های مدیریت محتوا را نیز بررسی خواهیم کرد و مزایا و معایب آن ها را نیز بیان می کنیم.

طراحی سایت با استفاده از CMS آماده

 

مزایای سیستم مدیریت محتوای وردپرس (WordPress)

  در حال حاضر بیش از 40 درصد وب سایت ها بر روی بستر وردپرس طراحی و راه اندازی می شوند که این آمار حاکی از آن است که این سیستم پاسخگوی بیشتر نیازهای یک فرد یا شرکت از یک وب سایت کامل می باشد و شاید بتوان آنرا بهترین گزینه برای طراحی سایت نیز در نظر گرفت.

  • دسترسی و گستردگی بالا

این سیستم مدیریت محتوا به دلیل اینکه رایگان است و گستردگی و قابلیت توسعه بالایی دارد مورد علاقه بسیاری از طراحان سایت در سراسر جهان قرار گرفته است.

همچنین هسته وردپرس که شامل کدهای اصلی این CMS است ، بصورت مداوم بروزرسانی و بهینه سازی می شود و درصورت پیدا شدن ایرادی در آن به سرعت توسط توسعه دهندگان آن برطرف شده و در قالب یک آپدیت ، آن ایراد برطرف می شود.

از این گذشته ساخت و بروز رسانی افزونه های متعدد برای این CMS سبب شده که امکان توسعه و افزایش قابلیت های سایت وردپرسی به شدت افزایش پیدا کند.

افزونه ها در زبان ساده نوعی نرم افزار اند که برای افزایش امکانات یک وب سایت طراحی و برنامه نویسی می شوند و انواع و کاربرد های مشخصی دارند.

 

  • قالب ها و افزونه های متعدد و متنوع

   تعداد افزونه ها و قالب هایی که برای وردپرس ایجاد می شود بسیار زیاد است و هر روز بر تعداد آن ها افزوده می شود. بسیاری از این افزونه ها و قالب ها بصورت رایگان در اختیار افراد قرار گرفته اند و این موضوع باعث افزایش مجبوبیت وردپرس شده است.

قالب های گوناگون با کاربری های متفاوت باعث شده که طراحی وب سایت ها بسیار آسان تر و سریعتر انجام شود. از طرفی ظاهر و شمایل وب سایت شما نیز با توجه به قالبی که انتخاب می کنید می تواند تغییر کند و شخصی سازی شود.

در حال حاضر تعدادی از توسعه دهنده های وردپرس قالب های رایگان زیادی را در دسترس قرار داده اند که نیاز های اولیه کاربر را برطرف می کنند. در کنار این قالب های رایگان ، قالب های پریمیوم و پولی نیز وجود دارند که دارای قاابلیت های بیشتری نیز می باشند.

از این گذشته در حال حاضر امکانات کمی برای یک وب سایت وجود دارد که افزونه وردپرسی مختص به آن ساخته نشده باشد. این افزونه های نیز مانند قالب ها انواع رایگان و پولی دارند که هر دوی آن ها درحال حاضر در سایت های فارسی نیز در دسترس می باشند.

 

  • بهینه سازی مناسب وردپرس برای سئو ( SEO Friendly )

یکی از مهمترین و اساسی ترین دغدغه های صاحبان وب سایت ، سئو سایت است.

چرا وردپرس بهترین CMS برای سئو است؟

سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو ، همانطور که از اسمش مشخص است ، به فعالیت ها و بهینه سازی هایی گفته می شود که بر روی یک وب سایت انجام می شود تا آن وب سایت بتواند در نتایج جستجوی موتورهای جستجو مانند گوگل ، بینگ یا یاندکس ظاهر شده و رتبه خوبی بدست بیاورد.

هرچه یک سایت در نتایج بالاتر یک موتور جستجو ظاهر شود ورودی و ترافیک بیشتری را جذب خواهد کرد و در نتیجه فروش و بازدید آن بیشتر خواهد بود.

ما در یک مقاله جداگانه و بصورت کامل ، تعریف سئو و سئو تکنیکال را شرخ داده ایم؛ پس اگر نیاز به آشنایی بیشتر با این معقوله دارید این دو مقاله را مطالعه کنید.

حال که با تعریف مختصر و اولیه سئو آشنا شدیم باید ذکر کنیم که وردپرس از نظر سئو پذیر بودن بسیار عالی است. این سیستم مدیریت محتوا بگونه ای طراحی شده که به جرئت می توان گفت بیش از حد برای سئو بهینه می باشد و این موضوع یکی از مهمترین مزایای وردپرس است.

اگر شما یک  سایت ورپرسی استاندارد داشته باشید می توانید با کمترین هزینه و زمان سایت خود را سئو کرده و درنتایج اول گوگل ظاهر شوید. وجود افزونه های فوق العاده ای مانند یوست سئو ( YOAST SEO ) نیز این موضوع را بیش از پیش آسان کرده است و شما می توانید با استفاده از رابط کاربری فوق العاده ساده و روان این افزونه ها برای سئوی داخلی و خارجی وب سایت تان استفاده کنید.

از طرفی ورپرس به ابزارهای مانیتورینگ وب سایت مانند گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس و … نیز به راحتی و با چند عمل ساده متصل می شود و شما می توانید از این ابزارها نیز در سئوی سایت خودتان استفاده کنید. پس اگر سئوی سایت برای شما یک فاکتور اساسی است می توانید با خیال راحت به وردپرس اعتماد کنید.

  • مدیریت آسان

وردپرس برخلاف سایر سیستم های مدیریت محتوا نیازمند به دانش فنی و برنامه نویسی خاصی نیست؛ این ویژگی وردپرس را به یک CMS محبوب برای کسب و کارهای نوپا ، استارتاپ ها و وب سایت های شخصی تبدیل کرده است.

علاوه بر این سیستم مدیریت وردپرس نیز بسیار ساده و قابل فهم طراحی شده و به زبان فارسی نیز ترجمه شده است پس شما برای پیکربندی ، بارگزاری و ویرایش محتوا ، نصب افزونه ها و… مشکل خاصی نخواهید داشت. در کل می توان گفت کار با پنل مدیریت وردپرس بعد از اینکه با آن آشنا شوید ، بسیار لذت بخش و آسان خواهد بود.

 

  • طراحی و ساخت وب سایت برای انواع کاربری ها

اگر برای شما این سؤال پیش آمده که آیا وردپرس برای کار شما مناسب است یا خیر؟ باید خدمتتان عرض کنم که در 90 درصد مواقع پاسخ مثبت است. وردپرس به معنای واقعی پادشاه CMS ها است. برای تایید این حرف باید ذکر کنیم که در حال حاضر بیش از 80 میلیون وب سایت در جهان از وردپرس استفاده می کنند. در بین این 80 میلیون سایت انواع مختلف سایت ها وجود دارند، از جمله :

  • سایت های شخصی
  • سایت های اطلاع رسانی و خبری
  • فروشگاه های اینترنتی
  • سایت های آموزشی
  • سایت های اجتماعی و انجمن ها
  • و ….

وردپرس-بهترین-سیستم-مدیریت-محتوا

 

پس خیال تان از این بابت آسوده باشد چراکه وردپرس بعنوان پادشاه سیستم های مدیریت محتوا به فکر همه هست!

معایب سیستم مدیریت محتوای وردپرس

   وردپرس بدون شک بهترین و کامل ترین سیستم مدیریت محتوا در حال حاضر است. اما این سیستم بی نقص نیست و معایبی هم دارد که باید به آن ها اشاره کنیم و شما می بایست در مسیر انتخاب روش طراحی وب سایت تان آن ها را نیز در نظر بگیرید.

 

  • چالش های امنیتی

در حال حاضر تعداد زیادی از قالب ها و افزونه های وردپرس بصورت نال شده (Nulled) یا کرک شده ، در دسترس هستند. این افزونه ها معمولا با دستکاری کدهای افزونه ها و قالب های اورجینال ساخته می شوند و در اکثر موارد هم دارای باگ و حفره های امنیتی زیادی می باشند.

بنابراین شما هرگز نباید از اینگونه قالب ها و افزونه ها برای سایت خود استفاده کنید. و سعی کنید همیشه از مراجع معتبر این موارد را تهیه کنید. استفاده از افزونه ها و قالب های اصلی و اورجینال ریسک تهدیدات امنیتی را به حد چشمگیر و قابل قبولی کاهش می دهد.

نکته ای که بسیار مهم است اینست که بصورت کلی هسته وردپرس دارای امنیت خوبی است و اگر همه نکات مربوط به امنیت وردپرس را رعایت کرده باشید جای نگرانی نیست.

اما مسئله ای که باعث به مخاطره افتادن امنیت وردپرس می شود استفاده از قالب ها و افزونه های نامعتبر است که این موضوع ربطی به هسته اصلی وردپرس ندارد. پس باید بیشتر روی افزونه ها و قالب های آماده ای که خریداری یا دانلود می کنید حساسیت به خرج دهید.

 

  • سرعت بارگزاری سایت

سرعت سایت یکی از فاکتورهای مهم در تجربه کاربری (UX) و سئوی سایت است. وقتی یک وب سایت مدت زمان زیادی طول می کشد که بارگزاری شود ، این موضوع هم برای کاربر نارضایتی بوجود می آورد و هم برای خزنده های گوگل که به قصد ایندکس سایت شما ، وارد آن شده اند.

در حالت پیش فرض سایت های وردپرسی از سرعت بارگزاری خوبی برخوردارند. اما در برخی موارد قالب های غیر استاندارد یا نا مناسب باعث می شوند که سرعت سایت کاهش بیابد.

پس باید درهنگام انتخاب قالب علاوه بر ظاهر و امکانات آن به استاندارد بودن آن نیز دقت کنید و مطمئن شوید که بصورت اصولی و بهینه کدنویسی شده باشد.  در مورد قالب وردپرس توصیه ما در شرکت توسعه گران آریاز به شما این است که تا حد امکان از قالب های اختصاصی استفاده کنید.

همچنین استفاده از افزونه های متعدد و پرتعداد نیز می تواند حجم سایت را افزایش داده و باعث کاهش سرعت بارگزاری آن شود. پس در نصب و استفاده از افزونه های وردپرسی نباید زیاده روی کرد.

بررسی سیستم مدیریت محتوای جوملا

جوملا یکی دیگر از سیستم های مدیریت محتوا است که دارای محبوبیت نسبتا بالایی است. همانطور که می دانید، سیستم های مدیریت محتوا به منظور راحتی و سادگی هرچه بیشتر مدیریت محتوا برای مدیران وب سایت ها و وبمسترها ایجاد می شوند. هدف اصلی این است که به کاربران عادی اینترنت این امکان را بدهد تا برای یک نیاز مشخص، بتوانند یک وب سایت خوب و کاربردی طراحی و پیاده سازی کنند.

مزایای و معایب سیستم مدیریت محتوای جوملا

مزایای جوملا

  1. متن باز بودن یا Open Source بودن

جوملا نیز مانند وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای متن باز است. این به آن معناست که کاربران به راحتی می توانند کدهای این CMS را شخصی سازی کرده و تغییر دهند.

بدون این که لازم باشد هزینه ای را برای لایسنس آن پرداخت کنند. این سیستم مدیریت محتوا نیز مانند وردپرس توسط جامعه ای از برنامه نویسان مدیریت و بروز رسانی می شود و در راستای ارائه خدمات به کاربران ایجاد شده و نه درآمد زایی برای سازنده های آن.

  1. قابلیت ایجاد فروشگاه های اینترنتی

افزونه های زیادی برای ایجاد فروشگاه های اینترنتی بر بستر جوملا ساخته شده اند و شما می توانید به راحتی یک فروشگاه آنلاین را با جوملا راه اندازی کنید و محصولات خود را معرفی کرده و به فروش برسانید.

  1. ویرایش محتوا در جوملا بسیار ساده است

اگر شما کار با نرم افزار Word را بلد باشید، پس مشکلی در بارگزاری و ویرایش محتوا در جوملا نخواهید داشت. چراکه محیط ویرایش محتوا در جوملا بسیار شبیه به Word است و در اکثر مواقع نیازی به کدنویسی های HTML و CSS نخواهید داشت.

  1. آموزش و پشتیبانی همیشه در دسترس است

از آنجایی که جوملا یک سیستم مدیریت محتوای Open-Source است و توسط جامعه ای از برنامه نویسان مدیریت می شود، پس فوروم ها و سایت های زیادی وجود دارند که به سؤالات کاربران این CMS پاسخ می دهند. از این گذشته منابع آموزشی جامع و رایگان هم به تعداد زیاد در دسترس همه قرار دارد.

  1. استراتژی های بازاریابی اینترنتی خود به راحتی اجرا می شوند

همانطور که گفته شد، کار با پلتفرم Joomal! بسیار ساده است. این موضوع باعث می شود که استراتژی هایی مانند بهینه سازی موتورهای جستجو، بازاریابی محتوا و کمپین های تبلیغاتی بر بستر اینترنت در مدت زمان کمتر و بصورت ساده تر پیاده سازی شوند.

معایب جوملا

  1. متن-باز یا Open-Source بودن جوملا!

پلتفرم هایی مانند دروپال و جوملا همچنان برای عده ای بصورت کامل قابل درک نیستند. این موضوع باعث می شود که پیاده سازی طراحی و دیزاین دلخواه برای عده ای دشوار باشد. البته با صرف اندکی زمان می توان به این CMS مسلط شد اما بهرحال زمان نیز مانند پول یک سرمایه به حساب می آید و در زمان راه اندازی وب سایت زمان اهمیت زیادی دارد.

  1. تعداد افزونه ها و ماژول های جوملا محدود است

این پلتفرم همچنان دارای تعداد کمی از ماژول ها و افزونه ها است. با اینکه شما به راحتی می توانید وب سایت خود را شخصی سازی کرده و آن را تغییر دهید.

اما زمانی که می خواهید یک ویژگی یا قابلیت جدید به وب سایت خودتان اضافه کنید، ممکن است در یافتن این افزونه ها و همچنین تسلط بر کارکرد آن ها به مشکلاتی برخورد کنید. این در حالی است که این مشکل به هیچ وجه در وردپرس وجود ندارد.

  1. صرف منابع زیاد از سرور وب سایت

اگر یک وب سایت بطور مثال بصورت روزانه، هزاران بازدید کننده جدید داشته باشد و چندید صفحه داشته باشد که در دسترس بودن آن ها برای وب سایت ضروری باشد، در این شرایط منابع سرور و هاست وب سایت شما به شدت توسط این سیستم مدیریت محتوا، درگیر و اشغال خواهند شد.

  1. تعداد افزونه های پولی جوملا خیلی زیاد است

برخلاف وردپرس و دروپال، تعداد افزونه ها و ماژول های پولی برای جوملا به مراتب بیشتر است. البته برای برخی قابلیت ها ممکن است ماژول های رایگان نیز در دسترس باشند.

کاربران مبتدی ممکن است هزینه زیادی را برای افزونه ها و ماژول های مورد نیاز خود صرف کنند و بعد از مدتی متوجه شوند که این افزونه های بصورت رایگان نیز وجود داشته اند.

  1. تنظیمات در جوملا نسبتا محدود است

با اینکه جوملا دارای قالب ها، افزونه ها و ماژول های زیادی است اما بازهم در برخی موارد ممکن است ایجاد تجربه کاربری دلخواه برای شما دشوار باشد. با اینکه پیچیدگی این سیستم مدیریت محتوا یک نقطه قوت به حساب می آید و باعث قدرتمند شدن آن می شود اما برای برخی افراد و در برخی پروژه ها ممکن است به یک CMS قدرتمند تر نیاز داشته باشید.

  1. وجود مشکلات در سازگارسازی پلاگین ها

بعضی از افزونه های این CMS می توانند مشکلات زیادی در سازگارسازی داشته باشند که برای رفع این مشکلات شما باید به کدهای PHP آن ورود کرده و بصورت دستی این مشکلات را برطرف کنید. در برخی موارد نیز دستیابی به تمام امکانات افزونه های می تواند دشوار شود.

طراحی سایت در مشهد

طراحی سایت با CMS اختصاصی یا آماده؟

قبل از هرچیز اجازه بدید که خدمت شما عرض کنم که در 99 درصد موقع شما می توانید هم از CMS آماده استفاده کنید و هم اختصاصی و این موضوع ارتباطی با هدف شما از راه اندازی وب سایت نخواهد داشت. اما مسئله ای که اهمیت بسیار زیادی دارد این است که از هر روشی که استفاده می کنید؛ اصول طراحی سایت را در آن رعایت کنید.

بدون شک در حال حاضر وردپرس بهترین و کامل ترین سیستم مدیریت محتوای آماده است و این موضوع را آمار محبوبیت این CMS بصورت واضح بیان می کند. استفاده از وردپرس در اکثر موارد بهترین روش طراحی سایت به شمار می رود. به تصویر زیر دقت کنید. این تصویر درصد استفاده از سیستم های مدیریت محتوای مختلف را در سال 2022 میلادی نشان می دهد. (منبع این آمار  سایت زیپیا (www.Zippia.com) می باشد.)

نمودار میزان سهم سیستم های مدیریت محتوای مختلف در بازار طراحی سایت در سال 2022

وجود قالب های آماده و نال شده و همچنین پلاگین های پر شمار برای وردپرس پیاده سازی سایت را بسیار راحت کرده است و سبب شده که افراد زیادی بدون داشتن دانش برنامه نویسی به پیاده سازی وب سایت در این بستر اقدام کنند.

این موضوع باعث می شود که مشکلات زیادی در زمینه امنیت و سئوی سایت ایجاد شود و عده ای بصورت اشتباه بر عدم امنیت وردپرس تاکید کنند.

پس بهترین کار این است که برای طراحی سایت وردپرسی خود تحقیقات لازم وکافی را برای انتخاب شرکت طراحی سایت ، انجام داده و یک شرکت متخصص و معتبر را برای اینکار انتخاب کنید علاوه بر این شما باید با روش های مختلف طراحی سایت نیز آشنا شده و آنها را کاملا بررسی کنید ؛ تا در ادامه مسیر طراحی ، فعالیت و ارتقای وب سایت تان به مشکلی برنخورید.

  طراحی سایت وردپرسی بصورت اصولی و با رعایت نکات  فنی و امنیتی ، نه تنها مشکلی از لحاظ امنیت نخواهد داشت ، بلکه به مراتب امنیت بیشتری نیز نسبت به سایر روش ها خواهد داشت. علاوه بر این به روزرسانی ها ، بارگزاری و ویرایش محتوا و از همه مهمتر سئوی سایت نیز در وردپرس به مراتب ساده تر انجام می شود.

اگر چنانچه قصد راه اندازی یک وب سایت شرکتی یا فروشگاهی را دارید حتما قبل از آن مقاله های اصول طراحی سایت شرکتی و اصول طراحی سایت فروشگاهی را در وبلاگ ما ، مطالعه کنید.

ما در آریاز، یکی از بهترین شرکت های طراحی سایت در مشهد ،در این مقاله تلاش کردیم که از زاویه یک منتقد محض به بهترین سیستم های مدیریت محتوا در دنیا نگاه کنیم و آنها را از تمام جنبه ها بررسی کرده و مهم ترین مزایا و معایب آنها را بیان کنیم. قطعا این CMS های آماده و اختصاصی مزایا و معایب بیشتری دارند.

اگر چنانچه موردی وجود دارد که شما احساس می کنید باید بیان می کردیم ولی اشاره ای به آن ها نشده ، در قسمت نظرات همین مقاله آن ها را بیان کنید تا در بروز رسانی های آینده این مطلب به این موارد هم رسیدگی کنیم و آن ها را بررسی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×

درخواست مشاوره