مقالات

اهمیت سئو و بهینه سازی وبسایت برای موتوهای جستجو

نگاهی عمیق تر به سئو و اصطلاحات آن

1 مهر, 1396Zekavatبهینه سازی وب سایت, مقالاتبدون دیدگاهبرچسب‌ها:

پیش از هر چیز اگر هیچگونه آشنایی با تعریف سئو و اهمیت آن ندارید ، بهتر است ابتدا مقاله “سئو چیست؟” را در وبلاگ سایت شرکت توسعه گران آریاز مطالعه کنید. اگر در حد مبتدی یا بیشتر در مورد سئو ، تعریف آن و فرایند سئو اطلاعات دارید این مقاله برای شما مناسب است.

سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization است، SEO یا بهینه سازی موتور جستجو را می توان بصورت زیر بیان نمود:
سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو به معنای دستکاری و یا فریب موتور‌های جستجو با روش‌های غیر اخلاقی نیست. آن‌ها برای کمک کردن به بهتر دیده شدن و ارتباط وب سایت‌ها در نتایج جستجوی طبیعی با هدف رسیدن به رتبه‌بندی بالا، ایجاد شده‌اند.
سئو مجموعه‌ای از روش‌ها برای تغییر استراتژیک وب سایت‌ها می باشد. این فرآیند به توضیح مهمترین عوامل مرتبط صفحه و افزایش اهمیت آن در صفحه نتایج جستجو، می‌پردازد.

بهینه سازی سایت فرآیند ساده‌ای نیست که به راحتی پیاده‌سازی شود زیرا نیازمند علم، دانش و صبر است. موتور‌های جستجو با تغییر مداوم الگوریتم‌های رتبه‌بندی خود غیر قابل پیش‌بینی هستند؛ بنابراین وظیفه مهندسین بهینه سازی سایت بروز نگه داشتن اطلاعات خود در زمینه سئو می باشد.
سئو وب سایت یکی از زمینه های کاری است که توسط توسعه گران آریاز انجام می شود.
الگوریتم رتبه‌بندی گوگل دارای بیش از ۲۰۰ شاخص جهت رتبه‌بندی یک وب سایت است. از این رو مهندسین سئوکار باید مهم‌ترین این شاخص ها را برای پیاده‌سازی موفق سئو بدانند.

اوایل شروع سئو

در اوایل سال ۱۹۹۰ میلادی اولین موتور‌های جستجو کار خود را شروع کردند؛ برخی از محبوب‌ترین آن‌ها Infoseek،Alta Vista و Yahoo بودند. در آن زمان مردم موتورهای جستجو را به دید یک لیست فهرست شده نگاه می‌کردند که همانند صفحه زرد، سئو اولیه بر اساس حروف الفبا انجام می‌شد. در این لیست صفحاتی همچون AAA در بالای این لیست وجود داشتند.
با رشد روزافزون اینترنت موتورهای جستجوی جدید‌تری ظاهر می‌شدند که از الگوریتم‌های رتبه‌بندی پیچیده‌تری استفاده می‌کردند. این الگوریتم‌ها با معیار تراکم کلمه کلیدی ( تعداد دفعاتی که یک کلمه کلیدی یا یک عبارت در یک صفحه استفاده شده تقسیم بر تعداد کل کلمات صفحه) و برچسب‌های شبیه key-words برای درک محتویات وب سایت‌ها استفاده می‌کردند. به دنبال این رشد سئو برای بیشتر دیده شدن سایت‌ها فعالیت خود را شروع کرد. با توسعه رتبه‌بندی صفحات توسط موتور‌های جستجو، مهندسین سئو به دنبال پیدا کردن روش هایی جهت تاثیرپذیری در رتبه بندی این موتورها چه با استفاده از روش‌های اخلاقی و چه غیر اخلاقی روی آوردند.

یک مقاله که توسط نیویورک تایمز در نوامبر سال ۱۹۹۶ میلادی چاپ شد راجع به توسعه‌دهندگان وب صحبت کرد که برای قرار گرفتن در بالای صفحه نتایج جستجو از روش‌های غیر اخلاقی سئو استفاده می‌کردند. این مقاله توضیح می‌دهد که چگونه توسعه‌دهندگان وب به راحتی یک سایت را به همراه کلمات کلیدی ویژه که معمولا در پشت گرافیک سایت پنهان شده است، بارگذاری می‌کنند که در نتیجه موتورهای جستجو این کلمات کلیدی را شمارش کرده و رتبه بندی سایت را افزایش می‌دهند.

در اوایل کار بدست آوردن رتبه بندی بالا برای کلمات کلیدی خاص بسیار آسان تر نسبت به امروزه بوده است، با بکارگیری سئوی کلاه سیاه قرار گرفتن در بالای لیست نتایج جسجو تضمین شده بود. اما امروزه با پیچیدگی الگوریتم های موتورهای جستجو دستکاری موتورهای جستجو توسط مهندسین سخت شده است. البته این روند همچنان بین مهندسین و موتورهای جستجو پابرجاست.

هدف سئو چیست؟

می توان هدف سئو را کمک به وب سایت‌ها در بدست آوردن جایگاه بالا در نتایج جستجوی و افزایش ارتباط بین صفحات و کلمات کلیدی وارد شده توسط کاربران است. نمایش دادن بیشترین صفحات مرتبط با پرس‌و‌جوی جستجوی وارد شده دارای مزایای زیادی هم برای کاربر و هم برای موتور جستجو است که در آن کاربر بیشترین نتایج مرتبط جستجو شده را پیدا می‌کند و موتور جستجو قابل اعتماد می‌شود چرا که الگوریتم آن بیشترین صفحات مرتبط را نشان می‌دهد.

بعد از شروع کار سئو برای افزایش رتبه بندی سایت ها در نتایج جستجو، نیاز به زمان و دانش برای پیاده سازی دارد. بزرگ ترین سرمایه گذاری برای بهینه سازی وب سایت زمان می باشد.

باتوجه به نحوه استفاده کلمات کلیدی رقابتی در بهینه سازی سایت، ممکن است هفته‌ها یا ماه ها زمان ببرد تا به نتیجه برسد. هرچند ممکن است نتایج بهینه‌ سازی جستجو به سرعت دیده نشود ولی در طولانی مدت سئو باعث افزایش رتبه‌بندی سایت و افزایش بازدیدکنندگان می شود. نمایش وب سایت‌ها در صفحه اول نتایج جستجو گوگل به خصوص جزو سه تا نتیجه اول که ۵۸.۴ درصد کلیک‌ها را شامل می‌شود، بسیار مهم است.

رقابت بر سر رسیدن به رتبه یک نتایج جستجو بین وب سایت‌ها برای فروش محصولات و خدماتی که ارائه می دهند. به عنوان مثال کلمه کلیدی رقابتی “بیمه خودکار” ۱.۵ میلیون جستجوی گوگل را در ماه به خود اختصاص می‌دهد، این بدین معنی است که ۳ جایگاه اول ۵۸.۴ درصد بازدیدکنندگان و خود جایگاه اول ۳۶.۴ درصد بازدیدکنندگان را به خود اختصاص می‌دهد. این مسئله برای خیلی از سایت‌ها سودمند است که در بالای نتایج جستجو قرار گیرند به خصوص آن هایی که با افزایش ترافیک سایت به تعداد مشتریانشان اضافه می‌شود.
اهداف سئو را می توان بصورت زیر بیان نمود:

  • تاثیر بسزایی در بازدید وب سایت دارد.
  • باعث ایجاد برندینگ می شود.
  • در افزایش ترافیک سایت نقش خواهد داشت.
  • در صفحه نتایج موتور جستجو باعث می شود سایت از رتبه بالاتری برخوردار شود.
  • باعث افزایش فروش محصولات می شود.
  • بهترین ابزار برای تبلیغات در کسب و کار است.

مفهوم  سئو داخلی (On Page SEO)

به کنترل مستقیم کدها و یا محتویات وب سایت شما مانند متن، تصویر، پیوند و … مرتبط ‌شود سئو داخلی نامند؛ به طور کلی هر چیزی که در سایت خود بارگذاری می‌کنید مربوط به SEO On Page می‌شود. این روش پایه تمام تلاش‌های بهینه‌سازی است زیرا جایی است که شما بیشترین کنترل را روی آن دارید. هر گونه تغییری را که شما در محتویات سایت خود ایجاد می‌نمایید در نتایج جستجو تاثیر گذار خواهد بود بنابراین خیلی مهم است که روش SEO On Page بدرستی قبل از روش SEO Off Page انجام شود.

مفهوم سئو خارجی (Off Page SEO)

بر خلاف روش سئو داخلی که توسعه وب سایت با کنترل مستقیم بالایی انجام می‌شد، به تمام اقداماتی است که در خارج از وب سایت شما انجام می‌شود سئو خارجی نامند؛ این شامل تمام چیزهایی است که می‌تواند در بدست آوردن رتبه‌بندی بالای وب سایت شما کمک کند. SEO Off Page در درجه اول در بدست آوردن پیوند دهندگان متمرکز می‌شود سپس با استفاده از روش‌هایی که در خارج از سایت انجام می‌شود به بهینه سازی موتور جستجو می‌پردازد.

مفهوم سئو کلاه سفید (White Hat)

سئو کلاه سفید، اشاره می کند به مجموعه استراتژی ها و متدهایی که از قوانین موتورهای جستجو تبعیت می کند. که نام دیگر آن سئو اخلاقی نیز می باشد. این نوع سئو با اجرای بلند مدت و پیروی از دستور العمل ها و سیاست های صحیح به وجود می آید و باعث نتایج هر چه بهتر در موتورهای جستجو می شود.

مفهوم سئو کلاه سیاه (Black Hat)

سئو کلاه سیاه، اشاره می کند به مجموعه دستورات برای دست کاری الگوریتم‌های موتورهای جستجو با هدف بدست آوردن رتبه‌بندی بالا بکار می‌رود. که نام دیگر آن سئو غیراخلاقی نیز می باشد که در هیچ کدام از موتورهای جستجو تایید نمی شوند.

با انجام تکنیک های سئو کلاه سیاه ممکن است در ابتدا با افزایش رتبه مواجه شوید ولی ممکن به پرداخت جریمه یا حذف شدن کامل از فهرست پایگاه داده موتور جستجو شوید.

مفهوم سئو کلاه خاکستری (Gray Hat)

سئوی کلاه خاکستری، همانطور که از اسمش می توان دریافت؛ نه کلاه سیاه کامل است و نه کلاه سفید کامل. در واقع ترکیبی از از دو روش سیا و سفید سئو است. در این روش برخی از تکنیک ها و ترفندهای کلاه سیاه در کنار سئوی کلاه سفید انجام می شود تا فعالیت های سئویی که بصورت غیر قانونی انجام می شوند، کمتر به چشم آمده و از جریمه گوگل (پنالتی) جلوگیری شود.

سئو کلاه خاکستری، روشی است که در آن ریسک پنالتی گوگل کمتر است و تا حدی در کسب رتبه نیز نسبت به سئوی کلاه سفید مطلق، سریع تر است. اما این موضوع را درنظر داشته باشید که شما باید همواره میزان بکارگیری ترفندهای کلاه سیاه را کنترل کنید و اجازه ندهید بیش از حد به سمت سئو کلاه سیاه بروید.

اگرچه سئوی کلاه خاکستری نسبت به سئو کلاه سیاه خطر کمتری برای وب سایت شما دارد اما در صورت عدم رعایت تعادل، خطر جریمه و پنالتی گوگل همواره وجود خواهد داشت. لازم به ذکر است که در صورتی که یکی از صفحات وب سایت شما به دلیل سئوی غیر قانونی پنالتی شود، گوگل آن صفحه را بصورت کامل از لیست نتایج جستجوی خودش حذف می کند.

امکان رفع جریمه گوگل وجود دارد اما این فرایند بسیار سخت، زمان بر و شاید پر هزینه است. پس بهتر است که به قوانین گوگل احترام بگذارید و سراغ روش های غیر متعارف برای کسب رتبه نروید.

سئو تکنیکال (Technical SEO)

سئو تکنیکال یا سئو فنی، یکی از مهمترین فعالیت های سئویی است که باید بر روی یک وب سایت و سرور آن انجام شود. در سئو تکنیکال، باید سعی شود تا تمامی ایرادات فنی یک وب سایت برطرف شود. هدف از سئو فنی این است که فرایند Crawl (خزش) و ایندکس شدن صفحات سایت را برای موتورهای جستجو آسان تر کنیم.

انجام صحیح و اصولی سئوی تکنیکال باعث می شود که ما از سئوی داخلی (On-Page SEO) و سئوی خارجی (Off-Page SEO) که برای وب سایت مان انجام می دهیم، حداکثر بازخورد را دریافت کنیم.

در سئوی تکنیکال به مواردی مانند امنیت سایت و سرور، واکنشگرایی یا ریسپانسیو بودن سایت، ساختار صفحات، سرعت بارگزاری وب سایت و ایجاد نقشه سایت پرداخته می شود.

سئو تکنیکال شامل موارد زیادی می شود و ما آن ها را در مقاله سئوی تکنیکال چیست؟ + چک لیست سئو تکنیکال بصورت کامل بررسی کرده ایم.

تحقیقی در استراتژی های بهینه سازی موتور جستجو برای توسعه وب سایت های بزرگ

در تحقیق انجام شده محقق معتقد است که در پایان پیاده سازی وب سایت خیلی از شرکت ها با مسئله ای که نمی دانند چگونه سایت خود را در اینترنت معرفی نمایند روبرو می شوند، بهترین انتخاب برای معرفی وب سایت بهینه سازی موتور جستجو است. در این تحقیق که از منابع مختلف و موتورهای جستجو بررسی نموده است استراتژیهای بهینه سازی برای توسعه وب سایت را بصورت زیر بیان می نماید:

  • بهبود ساختار سایت
  • استراتژی کلمات کلیدی
  • استراتژی URL
  • بهینه سازی کد
  • پردازش کردن متن
  • بهینه سازی لینک های ورودی
  • استراتژی نام دامنه و هاست
  • آنالیز تکنیک های بهینه سازی موتور جستجو

این تحقیق استراتژی بهینه سازی شرکت های گوگل و مایکروسافت را بررسی و توضیح داده است و موردی که جهت مطالعه و آنالیز قرار داده است، استراتژی های مربوط به شرکت مایکروسافت است. مهمترین معیارها برای بهینه سازی موتور جستجو از نظر محقق عبارتند از:

  • اضافه کردن Allow یا DisAllow به نقشه سایت
  • اضافه کردن URL به نقشه سایت
  • اضافه کردن نقشه سایت به robots.txt
  • استفاده از ابزارهای آنالیز جهت crawl

افزایش بهبود رتبه وب سایت با بهینه سازی موتورهای جستجو

در این تحقیق عوامل افزایش رتبه سایت را محققین به 3 بخش تقسیم بندی می کنند:

  • شرکت هایی که موتور جستجو دارند: اجرای یک پرس و جو در صفحات موتورهای جستجو و سپس نمایش نتیجه آن در صفحه موتور جستجو دیده می شود.
  • شرکت هایی که بهینه سازی موتور جستجو را انجام می دهند: شرکت هایی که رتبه وب سایت ها را در صفحه نتایج موتور جستجو با استفاده از یکسری ابزار و مهارت ها افزایش می دهند.
  • کاربران جستجو کننده در موتورهای جستجو: این افراد در موتورهای جستجو بدنبال یافتن اطلاعات مورد نظرشان هستند.

بنا به اعتقاد محققین افرادی که فعالیت بهینه سازی را انجام می دهند باید از آخرین تغییرات الگوریتم های موتورهای جستجو آگاه باشند و عوامل افزایش ترافیک وب سایت را بخوبی بشناسند و همچنین آگاهی از کلماتی که کاربران نهایی بدنبال آن می گردند داشته باشند.

آنالیز فنی مفاهیم بهینه سازی موتور جستجو

محقیق معتقد هستند بهینه سازی موتور جستجو فرآیندی است که هیچ وقت تمام نمی شود و تکنیک های زیادی برای بهتر کردن رتبه سایت وجود دارد ولی پیاده سازی همه آنها مشکل است.

تکنیک های بهینه سازی برای عنوان در تحقیق عبارتند از:

  • افزایش لینک های خارجی
  • تغییر اسم فایل ها
  • لینک یک طرفه
  • کلمات کلیدی
  • استفاده از Meta Tag
  • استفاده صحیح از عنوان
  • استفاده از robots.txt
  • بهینه سازی محتوا
×

درخواست مشاوره