مقالات

تعریف سئو تکنیکال به همراه چک لیست سئو تکنیکال

تعریف سئو تکنیکال + چک لیست سئو تکنیکال

7 دی, 1400Zekavatبهینه سازی وب سایت, مقالاتدیدگاه بگذارید

شما در مطالب قبلی یاد گرفتید که سئو چیست؟ اکنون در اولین گام از آموزش سئو وب سایت قصد داریم شما را با مفهوم سئو تکنیکال یا سئو فنی آشنا کنیم. پس از اتمام فرایند طراحی سایت مشهد اولین گام آماده سازی زیرساخت مناسب برای سئو سایت است.

اولین مرحله در سئو یک وب سایت ، بهینه سازی آن از جنبه فنی است. در ادامه تعریف سئو تکنیکال را برای شما به زبانی ساده بیان کرده و یک چک لیست از فعالیت هایی که باید در این مرحله از سئو سایت تان انجام دهید را در در اختیار شما قرار می دهیم.

دلایل اهمیت سئو تکنیکال

مسئله ای که در این مرحله مهم است این است که شما نباید هیچ یک از مواردی که در این مرحله باید انجام شوند را نادیده بگیرید. چراکه سنگ بنای سئو وب سایت شما همین فعالیت هایی است که در مرحله سئو تکنیکال باید انجام دهید. علاوه بر این مانند سایر فعالیت های سئو ، پس از اینکه بستر سئو وب سایت تان آماده شد باید همواره آن را تحت نظر داشته باشید و مشکلات احتمالی آن را به سرعت رفع کنید. با ما همراه باشید!

سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال در واقع به فعالیت هایی گفته می شود که برای بهینه سازی وب سایت و سرور آن انجام می شود. هدف از سئو تکنیکال این است که فرایند خزش و ایندکس صفحات یک وب سایت را برای خزنده های گوگل ( یا هر موتور جستجوی دیگری) آسان تر کنیم تا ترافیک ارگانیک وب سایت ما بهتر و بیشتر شود.

هدف از سئو تکنیکال چیست؟

همانطور که در مقدمه این مطلب گفتم ، سئو تکنیکال برای یک وب سایت یک امر حیاتی است چراکه سئو تکنیکال مقدمه ای برای موفقیت سایر فعالیت های سئویی ما خواهد بود. انجام صحیح و اصولی سئو تکنیکال باعث می شود که ما از سئو درون صفحه ( On-Page SEO ) و سئو برون صفحه ( Off-Page SEO ) وب سایت مان که بعد از سئو تکنیکال به سراغ آن می رویم ، بهترین نتیجه ممکن را دریافت کنیم.

آیا برای سرازیر شدن موجی از ترافیک به وب سایت تان آماده اید؟ اگر پاسخ تان بله است پس این مطلب را کامل و دقیق مطالعه کنید و تمام مراحل چک لیست سئو تکنیکال را مو به مو بر روی وب سایت خودتان پیاده کنید.

چک لیست سئو تکنیکال

 موتورهای جستجو بیشتر وب سایت هایی را دوست دارند که برخی ویژگی های فنی را در آن ها مشاهده کنند – بطور مثال داشتن اتصال ایمن ، طراحی واکنش گرا و عملکرد مناسب وب سایت در دستگاه های موبایل و تبلت و یا بارگزاری سریع – سئو تکنیکال فرایندی است که شما با انجام آن بر روی وب سایت تان می توانید مطمئن شوید که سایت شما هم ویژگی های مورد علاقه موتورهای جستجو را دارد.

در ادامه شما با چک لیست سئو تکنیکال آشنا می شوید و خواهید دانست که برای اینکه سایت تان از نظر فنی بی نقص باشد ، باید چکار کنید؟ با انجام تمامی این موارد شما مطمئن خواهید شد که وب سایت شما از نظر ایمنی و ساختار فنی ، رضایت الگوریتم های موتورهای جستجو را جلب می کند و در ازای آن وب سایت شما در لیست نتایج جستجو در موتورهای جستجو ، حضور مؤثرتری خواهد داشت.

 مرحله صفر: ساختار سایت را مشخص کنید

دلیل اینکه این مرحله پیش از شروع چک لیست سئو تکنیکال بیان می شود، این است که این موضوع بسیار مهم و اساسی است و شما باید این کار را بلافاصله پس از طراحی سایت انجام دهید. چراکه تعیین و تبیین ساختار سایت، بستر اصلی سئو تکنیکال است.

ساختار سایت چیست؟ ساختار سایت در واقع نقشه بصری سایت شما خواهد بود و نمایش دهنده نحوه قرارگیری تمام صفحات سایت شما خواهد بود.

ساختار سایت باید به گونه ای طراحی شود که تمام صفحاتی که در ابتدای کار ایجاد می شوند و تمام صفحاتی که در آینده در وب سایت ساخته می شوند، از قبل مکان مشخصی داشته باشند. بهترین حالت تعیین ساختار سایت، ساختار تخت یا Flat است. ساختار فلت یعنی صفحات وب سایت شما از یکدیگر در حد تعداد کمی لینک فاضله داشته باشند. تصویر زیر یک نمونه از ساختار تخت وب سایت است.

اما چرا ساختار تخت بهتر است؟ همانطور که در تصویر می بینید این ساختار فرایند خزش(Crawl) و ایندکس صفحات وب سایت شما را برای موتورهای جستجو بسیار آسان خواهد کرد و این امکان را بوجود می آورد تا 100% صفحات وب سایت شما توسط موتورهای جستجو شناسایی و ایندکس شوند.

ساختار وب سایت در سئو تکنیکال

چرا تعیین یک ساختار منظم و یکپارچه برای وب سایت مهم است؟ این موضوع از دو جنبه اهمیت دارد:

  1. ایجاد یک مسیر حرکت برای خزنده های موتورهای جستجو تا بتوانند به راحتی تمامی صفحات وب سایت را شناسایی و ایندکس نمایند.
  2. ساختار یکپارچه به کاربران نیز بسیار کمک می کند تا بتوانند در وب سایت شما به جستجو پرداخته و از محتوای آن استفاده کنند. هنگامی یک کاربر از طریق راهی مانند جستجو در گوگل به سایت شما می رسد باید علاوه بر اینکه پاسخ خود را دریافت می کند، این امکان را داشته باشد تا در صورت تمایل بتواند از سایر محتوای وب سایت شما نیز استفاده کند و به راحتی به بخش های مختلف وب سایت شما دسترسی داشته باشد.

پیاده سازی ساختار یکپارچه برای وب سایت علاوه بر تمام این موارد، از ایجاد صفحات یتیم (Orphan Pages) نیز جلوگیری می کند. صفحات یتیم در واقع صفحاتی هستند که هیچ لینک داخلی ای به آنها داده نشده است و در هیچ جای سایت به آن ها اشاره ای نشده است. کاربر برای یافتن این صفحات یا باید بصورت مستقیم URL یا لینک آن را وارد مرورگر کند و یا در مواردی که این صفحات بصورت اتفاقی ایندکس شده باشند، از طریق موتورهای جستجو به آن دسترسی پیدا کند.

توجه داشته باشید که داشتن ساختار مشخص و یکپارچه، برای سایت های کوچک که تعداد صفحات کمی دارند شایند چندان ضروری نباشد؛ اما برای سایت های بزرگتر و به ویژه سایت های فروشگاهی داشتن ساختار منظم سایت، یک امر ضروری و حیاتی است. 

 خب حال بیایید با هم فعالیت های ضروری در فرایند سئو تکنیکال را مرور کنیم:

اهمیت SSL در سئو تکنیکال وب سایت ها

  1. از اس اس ال ( SSL ) استفاده کنید

اولین و شاید یکی از اصلی ترین گام ها در فرایند سئو تکنیکال وب سایت ، ایجاد اتصال ایمن میان کاربر و سرور وی سایت است.

SSL مخفف عبارت Secure Sockets Layer است. اما این یعنی چه؟ این عبارت در معنای لغوی یعنی ” لایه اتصال امن “. اما اس اس ال در واقع یک تکنولوژی امنیتی است که یک اتصال ایمن و رمزنگاری شده میان یک وب سرور و مرورگر کاربر ایجاد می کند. این تکنولوژی باعث می شود که اطلاعات کاربر در هنگام اتصال با سرور یک وب سایت ، بصورت محرمانه باقی بماند.

شما به راحتی و از روی آدرس یک وب سایت می توانید متوجه شوید که آیا آن سایت از SSL استفاده می کند یا خیر: وب سایت هایی که دارای تکنولوژی اس اس ال هستند در ابتدا آدرس آن ها عبارت httpS مشاهده می شود حرف S در انتهای پروتکل اتصال یک وب سایت یعنی SSL در آن وب سایت به کار رفته است.

در حالیکه وب سایت های فاقد تکنولوژی اس اس ال در ابتدای آدرس خود عبارت http را دارند.

اهمیت این موضوع علاوه بر مسائل امنیتی و حریم خصوصی کاربر زمانی بیشتر شده که در سال 2014 گوگل صراحتا اعلام کرد که “دوست دارد SSL را در همه وب سایت ها مشاهده کند و وب سایت های دارای SSL را به وب سایت های فاقد آن در لیست نتایج خود ، ترجیح می دهد.”

برای فعال سازی SSL در سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس شما به راحتی و با نصب یک افزونه می توانید آن را فعالسازی کنید. اما در سایر سیستم های مدیریت محتوا کار کمی تخصصی تر می شود و بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید که بتواند فرایند انتقال و ریدایرکت وب سایت شما را از HTTP به HTTPS بصورت اصولی انجام دهد.

اهمیت ریسپانسیو بودن وب سایت در سئو نکنیکال

  1. مطمئن شوید که سایت شما واکنش گرا ( Responsive ) است

طراحی ریسپانسیو یا واکنش گرا در واقع به این معنی است که وب سایت شما در تمام دستگاه ها از جمله کامپیوتر ، لپتاپ ، موبایل و تبلت عملکرد مناسبی داشته باشد و به خوبی نمایش داده شود.

طرحی وب سایت به صورت ریسپانسیو ، نه تنها از نظر سئو تکنیکال اهمیت دارد بلکه با پیشرف و گسترش استفاده از تلفن های همراه هوشمند واکنش گرا بودن وب سایت ، به یکی از اصول مهم و بنیادین طراحی سایت تبدیل شده است. یکی از بزرگان در این زمینه می فرمایند:

وب سایت باید ریسپانسیو باشد ، وب سایتی که ریسپانسیو نباشد اصلا وب سایت نیست!😁

یک وب سایت که بصورت واکنش گرا یا Responsive طراحی شده باشد بصورت خودکار خود را با دستگاهی که به آن متصل شده است سازگار می کند و با توجه به اندازه صفحه نمایش آن دستگاه ، المان ها و تمام اجزای وب سایت را منظم و به خوبی نمایش می دهد.

گوگل خیلی واضح و صریح بیان کرده است که ریسپانسیو بودن یک وب سایت برای الگوریتم ها گوگل یک سیگنال و فاکتور مهم در رتبه بندی آن ها است. علاوه بر این گوگل با اعلام این موضوع که صفحات واکنش گرا یا ریسپانسیو برای ایندکس شدن ، در اولویت بالاتر قرار می گیرند ، اهمیت طراحی واکنش گرا را بیش از پیش نشان می دهد.

پس این کاملا منطقی و حتی شاید ضروری است که وب سایت شما کاملا واکنش گرا باشد و در انواع دستگاه ها مانند موبایل و تبلت و حتی کامپیوترهای رومیزی به خوبی نمایش داده شود.

  1. سرعت وب سایت تان را افزایش دهید

 بهینه سازی سرعت وب سایت یکی از مهم ترین اقداماتی است که باید در طول فرایند سئو تکنیکال انجام شود چون موتورهای جستجو وب سایت هایی را که سریعتر بارگزاری می شوند را ترجیح می دهند. سرعت بارگزاری یک وب سایت یکی دیگر از فاکتورهای مهم رتبه بندی صفحات در لیست نتایج گوگل است.

اینفوگرافی در مورد اهمیت سرعت بارگزاری وب سایت در سئو تکنیکال

 

اما برای افزایش سرعت بارگزاری وب سایت چه کارهایی می توان انجام داد؟

  • استفاده از هاست با کیفیت و پرسرعت
  • از یک سرویس DNS پرسرعت استفاده کنید
  • تعداد درخواست های HTTP و استفاده از اسکریپت ها (Script) و پلاگین ها را به حداقل برسانید.
  • از یک فایل CSS واحد برای استایل های وب سایت تان بجای چندین فایل و کدهای CSS درون خطی (inline CSS) استفاده کنید. ( فایل css در واقع به مرورگر کاربر می گوید که وب سایت شما را چگونه و به چه شکلی به کاربر نمایش دهد.)
  • حجم تصاویر وب سایت تان را تا حد ممکن کاهش دهید و آن ها را فشرده سازی کنید. ( توجه داشته باشید که کیفیت تصاویر خیلی کاهش پیدا نکند و باید تعادلی میان کیفیت و حجم تصاویر پیدا کنید)
  • از GZIP استفاده کنید.( این ابزار برای فشرده سازی و کاهش حجم صفحات وب سایت ها بکار می رود.)
  • کدهای سایت خودتان را تا حد امکان بهینه سازی کنید و آن ها را فشرده کنید.( برای انجام این کار باید تمام فاصله های اضافی و line break های غیر ضروری را از کدهای HTML ، CSS و جاوا اسکریپت حذف کنید.) برای راهنمایی بیشتر در این زمینه شما می توانید راهنمای کوچک کردن منابع وب سایت را که توسط گوگل ارائه شده مطالعه کنید.

با انجام این کارها شما می توانید حجم منابع و فایل هایی که برای نمایش وب سایت تان به کاربر موردنیاز است را تا حد چشمگیری کاهش دهید و در نتیجه سرعت بارگزاری وب سایت شما تا حد بسیار زیادی افزایش خواهد یافت.

  1. مشکل محتوای تکراری جدی بگیرید

در جدیدترین آپدیت های الگوریتم های موتورهای جستجو در سال های اخیر ، گوگل و بینگ توجه ویژه ای به حذف یا بهینه سازی محتوای تکراری داشته اند و آن را جزو یکی از اقدامات مهم در فرایند سئو تکنیکال می دانند. چراکه این موضوع تاثیر مستقیمی بر تجربه کاربری دارد.

محتوای تکراری نه تنها برای کاربر گیج کننده است  ، بلکه برای الگوریتم ها موتورهای جستجو نیز سردرگم کننده و ناخوشایند است. علاوه بر این در برخی از روش های سئو کلاه سیاه ، از محتوای تکراری برای فریب دادن موتورهای جستجو و بهبود رتبه یک وب سایت بصورت غیر قانونی استفاده می شود.

به همین خاطر موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ اصلا این موضوع را دوست ندارند و تاکید دارند که مشکل محتوای تکراری را جدی گرفته و آن را برطرف کنند.

اما محتوای تکراری چگونه بوجود می آید؟

  • محتوای تکراری در اغلب اوقات زمانی ایجاد می شود که سیستم مدیریت محتوای سایت شما چند نسخه مختلف را برای صفحات شما منتشر کند و یا این مورد در سایت های فروشگاهی زمانی که کاربر محصولات را براساس فیلترهای خاص مرتب می کند ممکن است ایجاد شود.

چطور مشکل محتوای تکراری را برطرف کنیم؟

  • اولین کار این است که از ایجاد نسخه های مختلف از یک صفحه در سیستم مدیریت محتوای (CMS) سایت تان جلوگیری کنید. ( این کار را می توانید با غیر فعال کردن شناسه جلسات یا Session IDs در جاهایی که ضرورتی ندارند انجام دهید و یا اینکه اگر CMS سایت شما نسخه جداگانه ای برای پرینت (Print-Friendly) صفحات ایجاد می کند ، آن را حذف کنید.)
  • بهترین و مؤثرترین کار برای مقابله با محتوای تکراری استفاده از تگ کنونیکال ( Canonical ) است. این تگ در واقع حاوی لینک صفحه ای است که نسخه اصلی محتوا در آن قرار گرفته است.
  1. نقشه XML وب سایت تان را ایجاد کنید

نقشه سایت که باید با فرمت XML ایجاد شود ، در واقع فایلی است که به موتورهای جستجو کمک می کند تا ساختار وب سایت شما را در زمانی که در حال کرال کردن ( Crawl) آن هستند ، بهتر درک کنند. این فایل در واقع یک نقشه مسیر است که به موتورهای جستجو می گوید که هر صفحه دقیقا در کجای وب سایت شما قرار دارد.

علاوه بر این ، نقشه سایت اطلاعات مفید دیگری را نیز در اختیار موتورهای جستجو قرار می دهد:

  • تاریخ آخرین بروزرسانی و تغییرات یک صفحه
  • اولویت آن صفحه در وب سایت شما ( میزان اهمیت آن )
  • هر چند وقت یکبار محتوای صفحه بروز رسانی شده یا تغییر می کند؟

اگر وب سایت شما از یک CMS ( سیستم مدیریت محتوا) اختصاصی استفاده می کند ، احتمالا شما مجبور خواهید شد که نقشه سایت را بصورت دستی ایجاد کنید؛ اما اگر از CMS هایی مانند وردپرس استفاده می کنید ، افزونه هایی وجود دارند که نقشه سایت را بصورت اتوماتیک ایجاد می کنند.

افزونه یوست سئو و رنک مث که از محبوب ترین افزونه های سئو برای وردپرس هستند ، فایل XML نقشه سایت را بصورت خودکار ایجاد کرده و در صورت هرگونه تغییر ، آن را اتوماتیک بروزرسانی می کنند.

در هر صورت اگر از یوست سئو یا رنک مث استفاده نمی کنید یا از سیستم مدیریت محتوای اختصاصی استفاده می کنید می توانید از سایت های تولید نقشه سایت نیز استفاده کنید. این سایت ها بصورت رایگان و خیلی راحت و تنها با دریافت آدرس وب سایت تان یک فایل XML حاوی نقشه سایت تان به شما می دهند.

یکی از بهترین وب سایت هایی که این خدمت را بصورت رایگان ارائه می دهد  وب سایت xml-sitemaps.com است. برای دریافت فایل نقشه سایت تان کافیست آدرس آن را در فیلد مربوطه وارد کنید و تمام!

  1. AMP را روی وب سایت تان فعال کنید

AMP یک پروژه تحت حمایت گوگل است که هدفش افزایش سرعت بارگزاری محتوا در موبایل ها به وسیله یک کد ویژه به نام AMP HTML است.

اهمیت داشتن AMP برای یک وب سایت

نسخه‌ی AMP صفحات وب سایت شما به شدت سریعتر از صفحات معمولی آن در موبایل ها بارگزاری می شوند. چطور؟ – زمانی که نسخه AMP صفحات سایت شما برای کاربر بارگزاری می شود ، کدهای اصلی آن شکسته شده و فقط اسکلت کلی آن به همراه نوشته ها ، تصاویر و ویدئو ها باقی می مانند و مواردی مانند اسکریپت ها ، کامنت ها و فرم ها از آن حذف می شوند.

بخاطر سرعت بارگزاری بالایی که صفحات AMP دارند، احتمال اینکه توسط کاربر خوانده شده و به اشتراک گذاشته شوند بسیار بیشتر می شود. علاوه بر این مدت زمان ماندن کاربر در این صفحات نیز افزایش می یابد و تعداد بک لینک هایی که به این صفحات توسط سایر وب سایت ها داده می شود نیز بیشتر می شود. این موارد همگی از نظر سئو اهمیت بالایی دارند و هرچه بیشتر باشند برای سئوی وب سایت شما بهتر خواهد بود.

علاوه بر تمام مزایایی که برای صفحات AMP گفته شد ، یک مزیت مهم دیگر هم وجود دارد و آن این است که گوگل گاهی اوقات صفحات AMP را بصورت ویژه و در چرخ و فلک های خاصی (Prominent Carousels) به کاربر نمایش می دهد. که باعث می شود صفحات وب سایت شما بصورت خاصی به کاربر و در بالای لیست نتایج جستجو نمایش داده شوند.

  1. نشانه گذاری داده های ساختار یافته ( Structured Data Markup ) را به وب سایت تان اضافه کنید

نشانه گذاری داده های ساختار یافته در واقع نوعی کد است که به وب سایت شما اضافه می شود و به موتورهای جستجو کمک می کند که محتوای صفحات وب سایت شما را بهتر درک کنند. این داده ها همچنین به موتورهای جستجو کمک می کنند که صفحات وب سایت شما را بصورت مؤثرتر ایندکس یا بایگانی کرده و نتایج مرتبط تری را به کاربر نمایش دهند.

از این گذشته داده های ساختار یافته باعث بهینه تر شدن نتایج جستجو از طریق افزودن ریچ اسنیپت ها (Rich Snippets) می شوند. برای مثال شما می توانید از داده های ساختار یافته برای اضافه کردن امتیاز دهی به محتوای صفحات ، افزودن قیمت به محصولات ( که در لیست نتایج نمایش داده می شود) و یا نمایش اطلاعات امتیاز دهندگان استفاده کنید. در تصویر زیر یک نمونه از اینگونه داده ها که به آن ها اسکیما (Schema) نیز گفته می شود را می بینید:

 

تصویر نمونه از اسکیما در لیست نتایج جستجوی گوگل

بخاطر نحوه نمایش خاص و جالبی که اینگونه داده ها در لیست نتایج دارند و اینکه اطلاعات مفید را سریعا در اختیار کاربر قرار می دهند ، باعث می شوند که نرخ کلیک یا CTR وب سایت شما بیشتر شود و ورودی بیشتری را از طریق موتورهای جستجو دریافت کنید.

لازم به ذکر است که هرچه نرخ کلیک (CTR) وب سایت شما بیشتر شود به موتورهای جستجو نشان می دهد که محتوای وب سایت شما پاسخ بهتری را به کاربران ارائه می دهد و این موضوع باعث افزایش رتبه کلی صفحات وب سایت شما در لیست نتایج می شود. پس حتما سعی کنید در جاهایی که این امکان وجود دارد از داده های ساختاریافته استفاده کنید.

  1. وب سایت خود را در سرچ کنسول گوگل (Google Search Console) و ابزار وبمستر بینگ ( Bing Webmaster Tools) ثبت کنید

سرچ کنسول گوگل و ابزار وبمستر بینگ ، ابزارهای رایگانی هستند که گوگل و مایکروسافت در اختیار صاحبان وب سایت ها و وبمستران گذاشته اند تا شما بتوانید وب سایت خودتان را در آن ها ثبت کنید تا صفحات آن ایندکس یا بایگانی شوند.

زمانی که وب سایت شما آماده راه اندازی می شود ، شما باید در اولین گام نقشه سایت خودتان را در سرچ کنسول گوگل و ابزار وبمستر بینگ ثبت کنید تا این موتورهای جستجو بتوانند سایت شما را کرال (Crawl) و ایندکس کنند و صفحات آن را در لیست نتایج جستجوی کاربران نمایش دهند.

این ابزارها به شما این امکان را می دهند که عملکرد کلی وب سایت تان را از دید یک موتور جستجو تحت نظر بگیرید و از داده هایی که این ابزارها در اختیار شما قرار می دهند برای بهینه سازی وب سایت تان استفاده کنید.

سایر خدماتی که این ابزارها به شما می دهند شامل:

  • تست عملکرد وب سایت تان در موبایل
  • داده های مورد نیاز برای آنالیز جستجو کاربران را در اختیار شما می گذارند
  • بررسی تعداد و وضعیت بک لینک ها ( بک لینک به لینک هایی گفته می شود که سایر وب سایت ها به یک یا چند صفحه از وب سایت شما دهند.)
  • ابزار حذف بک لینک های اسپمی و بی ارزش

( گاهی اوقات رقبای شما برای این که رتبه وب سایت شما را کاهش دهند در سایت های اسپم و بی اعتبار برای شما بک لینک هایی را ایجاد می کنند که شما می توانید آن ها را در ابزار وبمستر گوگل یا بینگ شناسایی کرده و از طریق همین ابزارها به موتورهای جستجو اطلاع دهید که این لینک ها اسپم بوده و هدف از ایجاد آن ها تخریب وب سایت شما است.)

تصویری از محیط کاربری گوگل سرچ کنسول

این ابزارها امکانات بیشتری را نیز در اختیار شما قرار می دهند که از موضوع این مقاله خارج است و در یک مقاله جداگانه آموزش استفاده از آن ها را برای شما بیان خواهیم کرد.

  1. ساختار پیوندهای یکتا (URL ها) را به درستی تعیین کنید

بهترین روش ایجاد ساختار برای urlهای سایت

URL ها یا همان پیوندهای یکتا، به آدرس صفحات وب سایت شما گفته می شود. بطور مثال URL صفحه مربوط به مقاله تعریف سئو در وب سایت ما به این شکل است:

https://ariazdevs.com/سئو-چیست؟/

در سایت های وردپرسی بصورت پیشفرض، ساختار URL ها از کلمات نامفهوم تشکیل می شوند. یا بصورت اعداد و حروفی تعیین می شوند که بیانگر تاریخ یا نویسنده مقاله می باشند.

این نوع ساختار برای URLها از نظر سئو قابل قبول نیست. پیوند یکتا برای یک صفحه از سایت شما باید شامل عباراتی باشد که کاربر یا گوگل از روی آن متوجه موضوع محتوای آن صفحه بشود. این کار علاوه بر این که بر تجربه کاربری تاثیر مثبتی دارد، باعث ایجاد نظم و هماهنگی خوبی در لینک های سایت شما می شود.

ساده ترین راه برای ایجاد یک ساختار استاندارد برای URL های سایت وردپرسی، تعیین ساختار از طریق تنظیمات وردپرس است. برای این کار شما باید پیش از انتشار مطلب در وب سایت تان به تنظیمات وردپرس و بخش پیوندهای یکتا رفته و در آن جا گزینه “نام نوشته” تیک بزنید و فعال کنید.

به این ترتیب، وردپرس بصورت خودکار، عنوان مطالب را به عنوان “نامک” یا همان URL آن صفحه انتخاب می کند.

البته باید توجه داشته باشید که اگر عنوان مقاله یا برگه شما بیش از حد طولانی است، این روش چندان مناسب نخواهد بود. توصیه ما این است که URL صفحات را بصورت دستی تعیین کنید تا از مشکلاتی مانند طولانی بودن آن پیشگیری شود.

نکات مهم در اصلاح ساختار URL:

  • شما باید این کار را قبل از آن که برگه یا نوشته مورد نظرتان را منتشر کنید انجام دهید. اگر برگه یا نوشته شما قبلا منتشر شده، تغییر URL آن باعث بروز خطای 404 برای URL اولیه می شود. خطای 404 به هیچ وجه برای سئو سایت مناسب نیست و نباید بوجود بیاید.
    اگر می خواهید ساختار URL های صفحات سایت تان را اصلاح کنید، حتما باید برای صفحاتی که قبلا منتشر شده بودند، ریدایرکت 301 ایجاد کنید.
  • سعی کنید حتما در URLهای صفحات از کلمات کلیدی اصلی آن صفحه استفاده کنید.
  • در مورد اینکه URLها بصورت فارسی نوشته شوند یا انگلیسی، بحث های زیادی وجود دارد، اما طبق تجربه شخصی برای وب سایت های پارسی زبان، استفاده از کلمات پارسی در URL مشکلی ایجاد نمی کند و چندان تفاوتی با انگلیسی از نظر سئو ندارد.
    شما می توانید اگر دوست دارید، URL ها را بصورت انگلیسی قرار دهید، اما در املا و معنی کلماتی که بکار می برید بسیار دقت کنید تا با موضوع صفحه کاملا مرتبط بوده و شامل کلمات کلیدی این صفحه باشد.
  • سعی کنید URL را تا حد امکان صریح و کوتاه قرار دهید. از کاراکترهای اضافی دوری کنید و از فاصله در URL استفاده نکنید. برای جدا کردن کلمات از هم در متن URL از خط فاصله (-) یا Dash استفاده کنید.(از _ یا آندرلاین استفاده نکنید.)
  • اگر وب سایت شما دارای صفحات زیادی است، بهتر است URL ها را بصورت دسته بندی شده قرار دهید. بطور مثال اگر شما یک سایت فروشگاهی دارید و محصولات زیادی در دسته بندی های مختلف دارید بهتر است ساختار URL به این صورت باشد:

Https://yoursite.com/category/subcategory/product-name

در اینجا Category دسته بندی اصلی محصول، Subcategory ریز دسته بندی آن و Product-name نیز نام محصول است. فرض کنید شما یک فروشگاه لباس آنلاین دارید، می خواهید برای صفحه محصول کفش چرمی مردانه، یک URL ایجاد کنید. در اینجا عبارت “کفش مردانه” دسته بندی اصلی محصول خواهد بود؛ “کفش رسمی” ریز دسته بندی آن و “کفش چرمی مدل-فلان” نام محصول است. پس URL آن بصورت زیر خواهد بود:

Https://yoursite.com/کفش-چرمی-مدل-فلان/کفش-رسمی/کفش-مردانه

سعی کنید در تمام موارد اگر از کاراکترهای انگلیسی در پیوندهای یکتا استفاده می کنید، از حروف کوچک استفاده کنید. عدم رعایت این موضوع در هاست های لینوکسی مشکل ساز خواهد شد.

   10. مطمئئ شوید که وب سایت تان مشکلی از نظر کرال (Crawl) نداشته باشد

همانطور که قبلا گفته شد موتورهای جستجو برای بررسی کیفیت و محتوای یک صفحه وب، آن را توسط ربات ها یا خزنده های خود مورد آنالیز قرار می دهند. به این کار اصطلاحا خزش یا به انگلیسی Crawl گفته می شود.

شما باید وب سایت تان را برای کرال شدن توسط ربات های گوگل (و سایر موتورهای جستجو) آماده کنید. تا زمانی یکی از خزنده های گوگل وارد وب سایت شما می شود، به راحتی بتواند محتوای صفحات وب سایت شما را بررسی کرده و به دیگر صفحات وب سایت نیز راه پیدا کند. خزیدن یا کرال شدن وب سایت توسط موتورهای جستجو، تنها راه برای شناسایی موضوع و هدف یک وب سایت است.

به همین خاطر داشتن یک استراتژی و نقشه حرفه ای برای لینک سازی داخلی وب سایت بسیار ضروری است. چراکه لینکسازی داخلی به موتورهای جستجو کمک می کند تا وب سایت شما و معماری صفحات آن را بهتر درک کنند.

مهمترین مواردی که می توانند مشکلات کرال یا خزیدن را در وب سایت شما ایجاد کنند شامل دو مورد زیر است. توجه داشته باشید که سایر مشکلات هم دارای اهمیت هستند و شما باید آنها را بصورت اصولی برطرف کنید اما موارد زیر بیشترین مشکل را برای سئو وب سایت شما ایجاد می کنند.

  1. لینک های شکسته
    لینک های شکسته به لینک هایی گفته می شود که از بین رفته اند و یا به هر دلیلی دسترسی کاربران به آن ها مسدود شده است. زمانی که مدتی از عمر وب سایت شما بگذرد، ایجاد چنین لینک هایی در وب سایت شما تقریبا اجتناب ناپذیر است. اما شما می توانید به راحتی و با استفاده از ابزارهایی مانند Ahref broken link checker این لینک ها را شناسایی کرده و آنها را اصلاح کنید.
  2. زنجیره های ریدایرکت
    یکی دیگر از مشکلاتی که کرال سایت شما را با مشکل مواجه می کند، زنجیره های تغییر مسیر یا همان Redirect Chains است. این مشکل زمانی رخ می دهد که شما یک صفحه را چند بار ریدایرکت کنید. عدم دقت در انتخاب لینک ها برای ریدایرکت کردن می تواند یکی دیگر از دلایل بروز این ایراد باشد.

موارد بالا کرال کردن سایت شما را برای موتورهای جستجو دشوار می کنند و باعث هدر رفت بودجه کرال سایت شما می شوند. به همین خاطر باید سریعا برطرف شوند. بطور کلی هرچه برای موتورهای جستجو کرال کردن سایت شما آسان تر و روان تر باشد، شانس شما برای دریافت رتبه های بهتر توسط موتورهای جستجو مانند گوگل بیشتر خواهد بود.

 

کلام پایانی

 در نهایت باید به این نکته تاکید کنیم که تمام موفقیت ها شما در زمینه سئو وب سایت و افزایش ورودی ارگانیک وب سایت تان به انجام صحیح و اصولی سئو تکنیکال وابسته است. شما هرچقدر هم که وب سایت زیبا و چشم نوازی داشته باشید و هر چقدرهم که محتوای با ارزش و غنی تولید کنید ، اگر وب سایت تان از نظر فنی و سئو تکنیکال ایراد داشته باشد ، نمی توانید آنطور که شایسته است ترافیک به سمت سایت تان جذب کنید.

پس همین الآن که این مقاله را مطالعه کردید به سراغ وب سایت خودتان رفته و تمام این موارد را بر روی آن پیاده سازی کنید. شک نکنید که از نتیجه ای که حاصل می شود شگفت زده خواهید شد.

ما در شرکت توسعه گران آریاز ، بهترین شرکت طراحی وبسایت در مشهد ، آمادگی این را داریم که به شما در زمینه سئو وب سایت مشاوره داده و حتی در صورت نیاز می توانید سئو وب سایت خودتان را به ما بسپارید.

اگر چنانچه سؤالی دارید یا نیاز به راهنمایی بیشتر دارید ، در قسمت نظرات مشکل خود را بیان کنید و ما پاسخ سؤالات و مشکلات شما را به سرعت خواهیم داد. علاوه بر این اگر نظری دارید که احساس می کنید به درک بهتر سئو تکنیکال کمک می کند ، آن را با ما و سایر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

×

درخواست مشاوره